POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-30/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.05.2005, sygn. PP/443-30/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z dnia 4 stycznia 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług kosztów transportu dostarczanych części do silników okrętowych oraz podzespołów do silników okrętowych

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w sytuacji, gdy koszty transportu zwiększają podstawę opodatkowania dokonanej dostawy.

Uzasadnienie

Stan faktyczny:

Podatnik prowadzi m.in. działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży części do silników okrętowych oraz podzespołów do silników okrętowych przeznaczonych na jednostki wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Dostawa jest dokonywana na zamówienie armatorów oraz wyspecjalizowanych firm zajmujących się obsługą statków. Dostawy części dokonywane są za pośrednictwem firm spedycyjnych do portów całego świata. Koszt transportu jest jednym z elementów wykonania dostawy, jest to świadczenie pomocnicze, którego celem jest lepsze wykorzystanie świadczenia głównego (sprzedaż towarów).

Podatnik nie wykonuje usług transportowych, transport dokonywany jest przez firmy spedycyjne. Z dokumentacji handlowej dotyczącej realizacji poszczególnych transakcji, tj.: zapytania ofertowe, zamówienia itp. wynika, że kosztami dostarczenia towaru (transport) zostanie obciążony nabywca w ramach dostawy towaru.

Przy rozliczaniu kosztów transportu występują dwie sytuacje:

  • koszty transportu dotyczące dostaw towaru ujmowane są jako odrębna pozycja na jednej fakturze;
  • koszty transportu dotyczące dostawy towaru są udokumentowane odrębną fakturą.

Pytanie:

Czy koszt transportu, który jest jednym z elementów wykonania dostawy winien być opodatkowany stawką 0% w trybie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy?

Stanowisko podatnika:

Zdaniem podatnika, do całości dostawy, w tym również do kosztów transportu, powinna być stosowana jedna stawka podatku, nie można dokonywać sztucznego wyodrębnienia poszczególnych elementów składowych w celu odrębnego ich opodatkowania.

Ocena prawna:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach dostawy towarów Podatnik zobowiązany jest dostarczyć części i podzespoły do silników okrętowych do miejsca wskazanego przez nabywcę.

W sytuacji, gdy usługa transportu towarów do wyznaczonego przez nabywcę miejsca jest realizowana w ramach tej samej umowy co ich dostawa, a kwota należna z tytułu sprzedaży części i podzespołów do silników okrętowych, będąca podstawą opodatkowania, zawiera również koszt ich transportu, podlega ona opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w tej samej wysokości jak przedmiotowa dostawa. Jak wskazano w piśmie PP/443-29/05 z dnia ....05.2005 roku, dostawa części oraz podzespołów do silników okrętowych z przeznaczeniem na statki wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Natomiast w sytuacji, gdy transport w/w towarów jest realizowany w ramach odrębnej umowy oraz jest przedmiotem odrębnej wyceny i fakturowania, Podatnik nie będzie mógł zastosować do świadczonej usługi obniżonej stawki podatku VAT w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. W takiej sytuacji będą miały zastosowanie stawki właściwe dla usług transportowych.

Reasumując Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, że w sytuacji, gdy koszty transportu zwiększają podstawę opodatkowania dokonanej dostawy stanowisko Podatnika jest prawidłowe, natomiast stosowanie stawki podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji dokumentowania kosztów transportu odrębną fakturą - jest nieprawidłowe.

Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku