
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Strony z dnia 8 lutego 2005 roku (data wpływu 21.02.2005 roku) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony w części dotyczącej sposobu opodatkowania świadczonych przez teatr usług wynajmu sali widowiskowej za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Ze skierowanego do Tut. Organu pisma wynika, że Teatr, zarejestrowany w Urzędzie jako osoba prawna, w ramach działalności dokonuje usługi wynajmu sali widowiskowej teatru podmiotom na różne cele. Strona zapytuje o wysokość stawki podatku od towarów i usług za w/w usługi w zależności od statusu podmiotu, który wynajmuje pomieszczenia jak i celu, do którego będzie wynajmowana powierzchnia. Zdaniem podatnika w przypadku gdy sala jest wynajmowana podmiotom związanym z kulturą stawka opodatkowania wynajmu wynosi 7 % w pozostałych przypadkach wynosi 22 %.
W świetle art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, eksport i import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
- Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92 związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów promocyjnych i reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
- działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
Z przytoczonego stanu faktycznego wynika, że teatr świadczy usługi wynajmu sali widowiskowej. Nabywcami tej usługi są jednostki kulturalne, wystawiające własnym staraniem na deskach teatru swój spektakl, inne jednostki kulturalne mające różny status występujące w ramach festiwalu (wykonywane są w tym przypadku przedstawienia na podstawie umów zawartych z organizatorem festiwalu, który jest najemcą widowni) oraz podmiotom nie związanym z kulturą. Ustawodawca wyraźnie zaznaczył (poprzez oznacznik ex), iż zwolnienie usługi wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92 związane z kulturą dotyczy tylko i wyłącznie tego typu usług. Usługa polegająca na wynajmie sali widowiskowej bez względu na to jakim podmiotom jest świadczona i bez względu na to czy jest świadczona na cele związane z kulturą nie jest usługą bezpośrednio związaną działalnością kulturalną teatru. Podatnik wynajmując salę widowiskową nie łączy tej usługi z jakąkolwiek inna usługą kulturalną świadczoną przez niego samego jako jednostki zajmującej się propagowaniem kultury. Nie jest wiec możliwe zakwalifikowanie usługi wynajmu sali widowiskowej do działalności związanej z kulturą w momencie, gdy teatr wynajmując salę jako podatnik nie świadczy usług kultury bezpośrednio z tym wynajmem związanych. Świadczone przez teatr usługi wynajmu nieruchomości nie mieszczą się zatem w zakresie zwolnień wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług i jako takie zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy podlegają opodatkowaniu 22 % stawką podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż stanowisko strony jest nieprawidłowe; świadczone przez teatr usługi wynajmu sali widowiskowej bez względu na na cel jak i rodzaj podmiotu któremu są świadczone podlegają opodatkowaniu 22 % stawką podatku od towarów i usług. Informacji udzielono na podstawie przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień 21.02.2005 roku. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenie postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy (o ile zostaną spełnione przesłanki do jej uchylenia). W myśl art. 14c ustawy - Ordynacja podatkowa, zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe, a lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się; nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Na postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie złożone za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).
