Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt 1, art... - Interpretacja - PUS.II/443/81/2005/JZ

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.06.2005, sygn. PUS.II/443/81/2005/JZ, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 18.05.2005 r. (bez znaku z datą wpływu 23.05.2005 r.), dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług, w kwestii uznania udzielanych przez Podatnika na rzecz kontrahenta premii pieniężnych za świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowej sprawie za prawidłowe.

W dniu 23.05.2005 r. Spółka w tut. Urzędzie złożyła wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Spółka (firma handlowa) wypłaca kontrahentom premie pieniężne z tytułu dokonywania przez nich terminowych płatności za zrealizowane dostawy oraz z tytułu zakupu u Podatnika w określonym czasie ustalonej wartości czy też ilości towarów. Wg pisma Spółki premie pieniężne nie są powiązane z konkretną dostawą towarów. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług wypłacanych przez Podatnika na rzecz kontrahenta w powyższych okolicznościach premii pieniężnych.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uprzejmie informuje, iż:
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium R.P. Dostawa towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, oznacza wg ustawodawcy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczenie usług jest to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Powyższe przepisy oznaczają, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje (realizowane przez "Podatników" w rozumieniu ustawy) wykonywane w ramach działalności gospodarczej chyba, że wyjątkowo ze względu na specyfikę danej czynności nie można jej określić jako dostawy towarów, "czynności zrównanych z dostawą towarów" lub też świadczenia usług. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż wypłacenie premii pieniężnej w okolicznościach opisanych w zapytaniu (brak związku z konkretną dostawą towarów) stanowić będzie wynagrodzenie za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Jest ono bowiem związane z określonymi zachowaniami nabywcy (dokonywanie przez kontrahenta terminowych płatności, czy też zakupu towarów w określonej ilości), a zatem stanowi świadczenie usług przez otrzymującego taką premię. Przyjęcie przez Ustawodawcę szerokiej definicji usług zawartej w art. 8 ustawy pozwalające na objęcie podatkiem od towarów i usług co do zasady wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej, które nie stanowią dostawy towarów pozwala na zakwalifikowanie otrzymania premii pieniężnej w powyższych okolicznościach do odpłatnego świadczenia usług. Uwzględniając powyższe, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień na dzień złożenia wniosku Podatnika tj. 23.05.2005 r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który je wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w zw. z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Podkarpacki Urząd Skarbowy