
Temat interpretacji
Zdaniem tut. organu stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971) z dniem 1 stycznia 2004 r. usługi przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi utraciły zwolnienie przedmiotowe z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. W konsekwencji powyższego przepisu, a także przepisu § 5 pkt 3 w/w rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących zgodnie z którym zwolnień od ewidencjonowania, o których mowa w § 2-4, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług wymienionych w § 2 pkt 2, z uwzględnieniem terminów zwolnień określonych w tym przepisie - wszystkie osoby świadczące usługi przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi od dnia 1 stycznia 2004 r. zobowiązane są do ewidencjonowania w/w usług przy pomocy kasy rejestrującej. Brzmienie przepisu zostało zachowane w obowiązującym począwszy od 01.01.2005 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706) w § 4 pkt 3 który stanowi: zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 oraz § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami. Zapis § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników ( Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, stanowi wprawdzie, iż kasy nabyte przez użytkowników w okresie obowiązywania decyzji wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia mogą być nadal stosowane do prowadzenia ewidencji i kwot podatku należnego, jednakże należy mieć również na względzie inne przepisy w/cyt. rozporządzenia, które wskazują, iż do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami służą kasy o zastosowaniu specjalnym. I tak w § 3 ust. 2, § 4 ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia wskazano jakie warunki niezbędne muszą spełniać kasy o zastosowaniu specjalnym przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami oraz elementy, które winny zawierać paragony fiskalne drukowane przez takie kasy o zastosowaniu specjalnym. Na podatników w zakresie świadczonych przez nich usług przewozu osób i ładunków taksówkami nałożone zostały również obowiązki określone w § 5 ust. 2 rozporządzenia, a przede wszystkim w § 5 ust. 7 rozporządzenia który stanowi, iż: podatnicy w zakresie świadczonych przez nich usług przewozu osób i ładunków taksówkami są obowiązani do stosowania kasy, która w decyzji, o której mowa w § 7 ust. 1, uzyskała potwierdzenie spełnienia kryteriów wymaganych dla kas o zastosowaniu specjalnym przeznaczonych do ewidencji obrotu i kwot podatku związanych ze świadczeniem usług przewozu osób i ładunków taksówkami, z tym że jeżeli w decyzji wskazano, iż dana kasa jest przeznaczona do współpracy z taksometrami określonego typu, podatnik jest obowiązany spełnić te warunki.
Treść powyższych przepisów świadczy, iż ustawodawca przewidział dla ewidencjonowania usług przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi szczególne wymogi i warunki, co zostało podyktowane specyfikacją świadczonych w tym zakresie usług.
W ocenie tut. organu zapis § 13 ust. 2 rozporządzenia nie wyłącza zastosowania powołanych wyżej przepisów dotyczących kas rejestrujących o zastosowaniu specjalnym. Podatnik świadczący usługi przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi winien dokonywać ich ewidencjonowania przy pomocy urządzeń spełniających wymogi przewidziane w/w przepisami dot. kas rejestrujących o zastosowaniu specjalnym. Pominięcie tych przepisów na rzecz § 13 ust. 2 rozporządzenia byłoby sprzeczne z zasadą wykładni systemowej jak i celowościowej przepisów prawa.
Przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
