
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych:
- w zakresie limitu zwolnienia z opodatkowania świadczenia pieniężnego wypłacanego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w formie elektronicznych czeków BLIK, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe,
- w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczenia pieniężnego wypłacanego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w formie elektronicznych czeków BLIK, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest (...) Sp. z o.o. z siedzibą w (...), wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy (...) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS..., podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest działalność agencji reklamowych (PKD 73.11.Z), a także m.in.:
- przetwarzanie danych i hosting (PKD 63.11.Z),pozostałe drukowanie (PKD 18.12.Z),
- działalność portali internetowych (PKD 63.12.Z), działalność związana z programowaniem (PKD 62.01.Z),
- działalność doradcza w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z), pozostała działalność informatyczna (PKD 62.09.Z).
Wnioskodawca planuje uruchomienie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) oraz wdrożenie nowej formy technicznego przekazywania świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków tego funduszu - w szczególności w postaci elektronicznych czeków BLIK.
Świadczenia będą mieć charakter socjalny i będą przyznawane pracownikom, emerytom i rencistom zgodnie z przepisami ustawy o ZFŚS oraz z regulaminem ZFŚS, który zostanie przyjęty przez Wnioskodawcę. Przyznawanie świadczeń będzie następować z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji materialnej, życiowej i rodzinnej osoby uprawnionej, na podstawie analizy złożonych wniosków oraz dokumentów (m.in. oświadczenia majątkowe, zaświadczenia, itp.). Planowana forma przekazywania świadczeń polegać będzie na wykorzystaniu czeków BLIK, tj. jednorazowych kodów pozwalających na wypłatę środków w bankomacie lub ich użycie do płatności elektronicznych. Każdy kod będzie przypisany indywidualnie do konkretnego pracownika. Informacja o przyznaniu świadczenia oraz kod BLIK zostaną przekazane uprawnionemu pracownikowi w bezpieczny sposób (np. przez SMS, e-mail lub aplikację wewnętrzną). Pracownik samodzielnie zrealizuje świadczenie, a odbiór świadczenia pracownik potwierdzi podpisanym oświadczeniem zawierającym: identyfikator czeku, wartość świadczenia oraz datę jego realizacji. W celu prawidłowego udokumentowania wypłaty, tj. każdy czek BLIK zostanie oznaczony unikalnym identyfikatorem, dane dotyczące świadczenia i pracownika zostaną ujęte w dokumentacji ZFŚS, pracownik złoży oświadczenie o osobistym odbiorze świadczenia (papierowe lub elektroniczne).
Wnioskodawca wprowadzi nowe rozwiązanie do regulaminu ZFŚS po uzgodnieniu go ze związkami zawodowymi - o ile są obecne - zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o ZFŚS.
W ramach wdrożenia nowej formy przekazywania świadczeń, Wnioskodawca rozważa także powierzenie technicznej realizacji świadczeń profesjonalnemu podmiotowi zewnętrznemu, który specjalizuje się w projektowaniu i wdrażaniu aplikacji mobilnych. Podmiot ten, działając na zlecenie Wnioskodawcy, opracuje i udostępni aplikację, w ramach której uprawnieni pracownicy będą mogli realizować przyznane im świadczenia - w szczególności za pomocą czeków BLIK. Na podstawie danych otrzymanych od Wnioskodawcy (listy świadczeń, dane pracowników), system informatyczny zarządzany przez firmę zewnętrzną będzie generował i przypisywał indywidualne czeki BLIK. Każdy czek będzie możliwy do jednoznacznej identyfikacji zarówno w systemie operatora, jak i w dokumentacji ZFŚS prowadzonej przez Wnioskodawcę.
Rola podmiotu zewnętrznego będzie wyłącznie techniczna - nie będzie on podejmował decyzji o przyznaniu świadczenia, nie będzie ich finansował, ani dokumentował w sensie merytorycznym. Pracownicy - tak jak w przypadku świadczeń obsługiwanych bezpośrednio - będą podpisywać oświadczenia o odbiorze świadczenia w identycznej formie, jak opisana powyżej. W ramach wdrożenia nowej formy przekazywania świadczeń socjalnych, Wnioskodawca planuje zawarcie umowy z profesjonalnym podmiotem zewnętrznym, który specjalizuje się w projektowaniu, wdrażaniu i obsłudze aplikacji mobilnych. Na podstawie tej umowy podmiot zewnętrzny świadczyć będzie usługi techniczne polegające na, tj. zaprojektowaniu i wdrożeniu dedykowanej aplikacji mobilnej przeznaczonej do obsługi świadczeń socjalnych, obsłudze technicznej kont pracowników w ramach tej aplikacji, oraz ewentualnym utrzymaniu licencji (w formie opłaty jednorazowej lub abonamentowej).
Aplikacja ta będzie służyła wyłącznie jako narzędzie techniczne do realizacji świadczeń przyznanych przez Wnioskodawcę. Sama decyzja o przyznaniu świadczenia, jego wysokości oraz kwalifikacji socjalnej będzie nadal podejmowana wyłącznie przez Wnioskodawcę - zgodnie z regulaminem ZFŚS i obowiązującymi przepisami prawa. Aplikacja umożliwi pracownikowi jedynie realizację świadczenia już przyznanego - np. poprzez uzyskanie elektronicznego czeku BLIK lub innego środka płatniczego powiązanego z konkretną kwotą świadczenia.
System informatyczny zarządzany przez podmiot zewnętrzny będzie działał na podstawie danych dostarczanych przez Wnioskodawcę, obejmujących m.in. listy osób uprawnionych, wysokości świadczeń i terminy wypłat. Na tej podstawie generowane będą indywidualne kody BLIK (lub inne instrumenty płatnicze), które będą przypisane do konkretnego świadczenia i konkretnego pracownika. Każde świadczenie będzie możliwe do jednoznacznej identyfikacji - zarówno po stronie operatora aplikacji, jak i w dokumentacji ZFŚS prowadzonej przez Wnioskodawcę. W ramach realizacji świadczeń przez aplikację, tj. pracownicy nie będą ponosić żadnych opłat ani prowizji związanych z wypłatą świadczenia, pełna kwota świadczenia, przyznana przez Wnioskodawcę na podstawie analizy indywidualnej sytuacji życiowej, materialnej i rodzinnej pracownika, będzie udostępniana bezpośrednio pracownikowi, każdy pracownik będzie zobowiązany do złożenia oświadczenia o osobistym odbiorze świadczenia, zawierającego m.in. wartość świadczenia, datę realizacji oraz identyfikator czeku (w formie papierowej lub elektronicznej). Podmiot zewnętrzny, z którym zostanie zawarta umowa, będzie zobowiązany do zapewnienia pełnego bezpieczeństwa obsługi systemu - w tym poufności danych, zabezpieczenia kanałów komunikacji oraz stabilności działania aplikacji. Aplikacja nie będzie przetwarzać danych w zakresie decyzji socjalnych ani prowadzić żadnych analiz - jej rola będzie ograniczona wyłącznie do technicznej realizacji świadczeń przyznanych i zatwierdzonych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca zapewnia, że nowe rozwiązanie będzie w pełni zgodne z obowiązującym regulaminem ZFŚS oraz przepisami prawa, w szczególności z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawą o ZFŚS. Nowa forma przekazywania środków nie zmieni charakteru świadczenia - pozostanie ono świadczeniem socjalnym, uzależnionym od sytuacji osoby uprawnionej, i będzie finansowane wyłącznie ze środków funduszu socjalnego.
Pytania
1.Czy świadczenia pieniężne wypłacane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w formie elektronicznych czeków BLIK - przypisanych do konkretnego pracownika, odpowiednio udokumentowanych oraz przyznanych zgodnie z regulaminem ZFŚS - mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy w przypadku, gdy techniczne przekazanie świadczenia pieniężnego z ZFŚS (w tym jego dystrybucja w formie elektronicznego czeku BLIK) zostanie powierzone zewnętrznemu podmiotowi - operatorowi aplikacji mobilnej działającemu na zlecenie Wnioskodawcy - możliwe będzie nadal zastosowanie ww. zwolnienia z opodatkowania, o ile spełnione są wszystkie pozostałe ustawowe warunki?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia pieniężne wypłacane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) w formie elektronicznych czeków BLIK - przypisanych do konkretnych pracowników, odpowiednio udokumentowanych oraz przyznanych zgodnie z obowiązującym regulaminem ZFŚS - korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm., dalej: ustawa o PIT).
Forma przekazania świadczenia, tj. zastosowanie elektronicznych czeków BLIK, stanowi wyłącznie rozwiązanie techniczne, które nie wpływa, ani na charakter świadczenia, ani na cel, dla którego zostało ono przyznane. Świadczenie nadal pozostaje świadczeniem socjalnym, uzależnionym od sytuacji materialnej, życiowej i rodzinnej osoby uprawnionej, a jego źródłem finansowania są wyłącznie środki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Wnioskodawca podkreśla, że:
każde świadczenie jest poprzedzone analizą sytuacji uprawnionego i przyznawane zgodnie z zasadami wynikającymi z regulaminu ZFŚS,
wypłacone środki są w pełnej wysokości przekazywane na rzecz pracownika - bez jakichkolwiek prowizji lub pomniejszeń,
istnieje możliwość jednoznacznej identyfikacji wypłaty (poprzez numer czeku, kwotę, datę i dane odbiorcy),
pracownik potwierdza odbiór świadczenia stosownym oświadczeniem,
forma elektronicznego przekazania środków zapewnia bezpieczeństwo, szybkość i poufność przy zachowaniu pełnej zgodności z przepisami prawa.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, zastosowanie formy czeku BLIK nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z obowiązującym brzmieniem tego przepisu, zwolnieniem z opodatkowania objęte są świadczenia rzeczowe i pieniężne sfinansowane z ZFŚS - do łącznej wysokości 2 000 zł (słownie: dwa tysiące złotych i 00/100) rocznie na osobę. Ewentualne nadwyżki ponad tę kwotę podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, powierzenie technicznej realizacji świadczeń socjalnych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) zewnętrznemu podmiotowi - w szczególności w zakresie dostarczania elektronicznych czeków BLIK oraz obsługi aplikacji mobilnej, za pomocą której pracownicy realizują przyznane im świadczenia - nie wpływa na możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W sytuacji, gdy:
decyzja o przyznaniu świadczenia, jego wysokości oraz kwalifikacji socjalnej jest podejmowana przez Wnioskodawcę,
finansowanie świadczenia następuje wyłącznie ze środków ZFŚS,
pracownik otrzymuje pełną wartość świadczenia bez potrąceń lub prowizji,
wypłata jest odpowiednio udokumentowana i zindywidualizowana, a podmiot zewnętrzny pełni wyłącznie funkcję technicznego operatora systemu - bez wpływu na zakres, cel, formę czy sposób przyznania świadczenia,
- to przekazanie świadczenia za pośrednictwem takiego podmiotu nie powoduje utraty prawa do zastosowania zwolnienia podatkowego, o którym mowa w powołanym przepisie.
Forma realizacji świadczenia, w tym wykorzystanie infrastruktury dostawcy aplikacji lub operatora czeków BLIK, ma wyłącznie charakter techniczny i nie wpływa na charakter świadczenia jako świadczenia socjalnego — przyznanego indywidualnie w związku z sytuacją życiową, rodzinną lub materialną osoby uprawnionej.
Wnioskodawca wskazuje, że:
wszelkie dane niezbędne do realizacji świadczeń przekazywane są przez Wnioskodawcę (np. listy osób uprawnionych, kwoty świadczeń),
każdy czek BLIK lub inne świadczenie możliwe do realizacji technicznej w aplikacji przypisywane jest konkretnemu pracownikowi, a jego realizacja jest dokumentowana poprzez złożone przez pracownika oświadczenie,
zastosowana aplikacja mobilna jest narzędziem służącym wyłącznie do realizacji przyznanego świadczenia — nie umożliwia jego przyznania, zmiany warunków, ani decydowania o formie świadczenia.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, udział zewnętrznego podmiotu technicznego w procesie przekazania świadczeń nie powoduje zmiany charakteru świadczenia ani nie wpływa na możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych:
- w zakresie limitu zwolnienia z opodatkowania świadczenia pieniężnego wypłacanego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w formie elektronicznych czeków BLIK, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe,
- w pozostałym zakresie jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z treścią tego przepisu:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych można więc mówić w sytuacji, gdy podatnik – czy to na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze, czy też innych nieodpłatnych świadczeń), czy też w wyniku określonego zdarzenia, które powoduje zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów – uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które zostało wypłacone w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 cytowanej ustawy:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1 000 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Jak wynika ze wskazanego przepisu, skorzystanie ze zwolnienia możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:
świadczenie otrzymuje pracownik,
świadczenie ma związek z finansowaniem działalności socjalnej określonej w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego lub świadczenia pieniężnego,
źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych.
Limit zwolnienia ustalony przez ustawodawcę jest jeden i dotyczy wszystkich świadczeń wypłacanych w danym roku z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i funduszy związków zawodowych, niezależnie od tego, w ilu zakładach dany pracownik jest zatrudniony i od ilu podmiotów uprawnionych (pracodawców i związków zawodowych) otrzymuje świadczenia z ww. funduszy. Innymi słowy, jeśli ze wszystkich zakładów pracy, łącznie pracownik otrzyma więcej niż określony przez ustawodawcę limit kwotowy, to nadwyżka ponad tę kwotę podlega u niego opodatkowaniu. Przy czym ustawodawca nie nałożył na podmiot (pracodawcę lub związek zawodowy) wypłacający świadczenia z funduszy wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązku monitorowania, czy pracownik uzyskał już w roku podatkowym ww. świadczenia od innego świadczeniodawcy.
W myśl art. 52l pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodanego ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568 ze zm.):
Limit zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 – w okresie od 2020 r. do końca roku podatkowego następującego po roku, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, wynosi 2 000 zł.
Z uwagi na fakt, że rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 12 maja 2022 r. w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. poz. 1027), z dniem 16 maja 2022 r., odwołany został na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stan epidemii, to limit zwolnienia od podatku w wysokości 2 000 zł, obecnie już nie obowiązuje.
A zatem, nieprawidłowe jest Państwa stanowisko, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym świadczenia pieniężne, które będą wypłacane pracownikowi z ZFŚS, skorzystają ze zwolnienia podatkowego do wysokości limitu – 2 000 zł.
Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 288 ze zm.):
Działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
W myśl art. 8 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy:
Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.
Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, z uwzględnieniem ust. 1-1b, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 854). Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.
Jak wynika z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1646 ze zm.):
Rozliczenia pieniężne mogą być przeprowadzane za pośrednictwem banków, jeżeli przynajmniej jedna ze stron rozliczenia (dłużnik lub wierzyciel) posiada rachunek bankowy. Rozliczenia pieniężne przeprowadza się gotówkowo lub bezgotówkowo za pomocą papierowych lub informatycznych nośników danych.
Na podstawie art. 63 ust. 3 pkt 3 Prawa bankowego:
Rozliczenia bezgotówkowe przeprowadza się w szczególności czekiem rozliczeniowym.
W świetle powyższego, czek elektroniczny, to cyfrowa wersja tradycyjnego czeku papierowego, pozwalająca na przekazywanie środków z rachunku bankowego nadawcy na rachunek bankowy odbiorcy za pośrednictwem sieci elektronicznej. Jest to płatność elektroniczna, która wykorzystuje dane z tradycyjnego czeku, takie jak numer konta, numer rozliczeniowy, kwota i dane odbiorcy, ale w formie cyfrowej.
Zatem, forma przekazania świadczenia w postaci elektronicznych czeków BLIK, stanowi wyłącznie rozwiązanie techniczne, które nie wpływa, ani na charakter świadczenia, ani na cel, dla którego zostało ono przyznane. Świadczenie z ZFŚS nadal pozostaje świadczeniem socjalnym, uzależnionym od sytuacji materialnej, życiowej i rodzinnej osoby uprawnionej, a jego źródłem finansowania są wyłącznie środki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
W konsekwencji, mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa podatkowego uznać należy, że przekazanie przez Państwa z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych świadczenia pieniężnego, w tym jego dystrybucja w formie elektronicznego czeku BLIK, powierzone zewnętrznemu podmiotowi - operatorowi aplikacji mobilnej działającemu na Państwa zlecenie - przypisanego do konkretnego pracownika, będzie stanowić dla pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, wartość powyższego świadczenia przekazanego pracownikom - których źródłem finansowania będą środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości kwoty obowiązującego w roku podatkowym limitu, tj. w 2025 r. do kwoty 1 000 zł.
Dodatkowe informacje
Ponadto należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Państwa stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej
