Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przeworsku działając w oparciu o przepisy art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa jednolity ... - Interpretacja - US.I/2-443/11/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.05.2005, sygn. US.I/2-443/11/05, Urząd Skarbowy w Przeworsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przeworsku działając w oparciu o przepisy art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa jednolity tekst (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.05.2005 r. (data wpływu 11.05.2005 r. ) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko strony w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina zawarła w dniu 22.06.2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę, której przedmiotem było udzielenie przez Agencję Beneficjentowi pomocy finansowej na realizację inwestycji "Budowa oczyszczalni ścieków z siecią kanalizacyjną i przykanalikami w ramach programu SAPARD. Przedmiotowa Inwestycja realizowana była w okresie 22.06.2004 r. do 31.03.2005 r. W ramach realizowanej inwestycji wykonano mechaniczno - biologiczną oczyszczalnię ścieków o przepustowości 700m#179; na dobę oraz sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami kanalizacyjnymi. Gmina Sieniawa jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina nie świadczy usług, to znaczy nie pobiera opłat z tytułu dostawy wody oraz odprowadzania ścieków, gdyż użytkownikiem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej jest Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Inwestycja związana z budową oczyszczalni ścieków nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ Gmina nie świadczy usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Pytanie podatnika brzmi: Czy Gmina ma prawo do odliczenia (odzyskania) naliczonego podatku VAT zawartego w kosztach robót budowlanych w zakresie realizowanej inwestycji "Budowa oczyszczalni ścieków z siecią kanalizacyjną i przykanalikami współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach programu SAPARD?. W ocenie podatnika brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną w związku z czym podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w zakupach towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją. Podstawa prawna art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przeworsku stoi na stanowisku, iż podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie, z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem, art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści wyżej powołanego przepisu wynika kilka istotnych kwestii:

  1. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwane również prawem do odliczenia podatku naliczonego, przysługuje jedynie podatnikowi podatku VAT,
  2. Prawo do odliczenia podatku naliczonego, przysługuje podatnikowi jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,

Odliczyć, zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie obowiązku podatkowego). Zasada ta jest wyrazem zasady neutralności, w następstwie, której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo od podatku VAT, są w sytuacji analogicznej jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT - przepis art. 86 ustawy o VAT ustanawia prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, a nie obowiązek obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. W art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ustawodawca określając tę zasadę wskazał, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Chodzi w tym przypadku o czynności opodatkowane podatkiem VAT, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT tj.:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przedstawiona zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Biorąc pod uwagę wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przeworsku stoi na stanowisku, iż Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w zakupach towarów i usług związanych z przedmiotowa inwestycją w zakresie "Budowa oczyszczalni ścieków z siecią kanalizacyjną i przykanalikami".

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ul. Geodetów 1 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przeworsku w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa). Zgodnie z art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określając istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy w Przeworsku