
Temat interpretacji
W złożonym wniosku podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:Nadleśniczy Lasów Państwowych może prowadzić sprawy z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną z upoważnienia i w imieniu starosty. Powierzenie wykonywania tych czynności następuje w drodze porozumienia administracyjnego, z którego wynika między innymi przekazanie określonych kompetencji (w tym wydawanie decyzji administracyjnych). Wykonując ww. czynności nadleśniczy wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej.
Zdaniem wnioskodawcy nadleśniczego wykonującego z upoważnienia i w imieniu starosty czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną nie uznaje się za podatnika - na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - wobec czego czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Na poparcie własnego stanowiska podatnik dołączył do wniosku informację Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście z dn. 18.12.2004 r., udzieloną na wniosek Ministerstwa Środowiska Departament Leśnictwa w Warszawie.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny tut. organ podatkowy informuje, że czynności nadzorcze nad lasami prywatnymi zostały przypisane staroście na mocy art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28.09.1991 r. o lasach (j.t. z 2000 r. Dz. U. Nr 56, poz. 679 ze zm.) i stanowią zadania z zakresu administracji publicznej.
Na podstawie ust. 3 tego artykułu starosta może powierzyć, w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z
zakresu nadzoru, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, nadleśniczemu Lasów Państwowych. W tym przypadku nadleśniczy działa z upoważnienia i w imieniu starosty, wykonując zadania z zakresu administracji publicznej, nie ma więc powodu traktować go inaczej, niż wykonującego te same zadania starosty. Porozumienia, o którym mowa w cyt. wyżej przepisie nie można przy tym uznać za umowę cywilnoprawną - jest to bowiem porozumienie administracyjne, z którego wynika między innymi przekazanie określonych kompetencji (w tym kompetencji do wydawania decyzji administracyjnych).
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
W
świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o lasach, starostę wykonującego czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa należy uznać za organ administracji publicznej realizujący zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami prawa - a zatem za podmiot wymieniony w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Czynności wykonywane przez nadleśniczego w ramach nadzoru nad gospodarką leśną stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 tejże ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jednakże rodzaj usługi - ze względu na przedmiotową sferę regulacji prawnych - nie ma znaczenia dla oceny niniejszej sprawy.
Zatem w zakresie, o którym wyżej mowa nadleśniczego nie uznaje się za podatnika podatku VAT, a
więc czynności przez niego wykonywane w ramach ww. nadzoru (z wyjątkiem czynności cywilnoprawnych wykonywanych w ramach tego nadzoru) nie podlegają opodatkowaniu.
