Prawo do odliczenia naliczonego związanego z realizacją zadania Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez remont kościoła. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.117.2018.1.JF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.04.2018, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.117.2018.1.JF, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia naliczonego związanego z realizacją zadania Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez remont kościoła.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2018 r. (data wpływu 13 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego związanego z realizacją zadania Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez remont zabytkowego kościoła jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego związanego z realizacją zadania Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez remont zabytkowego kościoła.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia Rzymskokatolicka jest jednostką organizacyjną kościoła, posiada osobowość prawną, co wynika z art. 5 i 7 ustawy z dnia 7 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 380). Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji płatników podatku od towarów i usług, nie jest podatnikiem VAT czynnym.

Parafia Rzymskokatolicka, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania na operacje z zakresu tematycznego poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w zakresie Zachowanie dziedzictwa lokalnego, złożyła wniosek o dofinansowanie operacji pn. Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez remont zabytkowego kościoła. Operacja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Przedmiotem niniejszego zadania jest przeprowadzenie prac remontowych obiektu sakralnego. Prace przy remoncie kościoła polegają na wymianie instalacji elektrycznej wewnętrznej, wykonaniu instalacji zewnętrznej i wewnętrznej gazu płynnego oraz ociepleniu stropu. Na prowadzenie ww. prac zezwolenie wydał Wojewódzki Konserwator Zabytków. Realizacja operacji przyczyni się do ochrony zabytkowego obiektu, poprawy jego stanu technicznego oraz podniesie estetykę budynku. Dla projektu podpisana została w dniu 23 stycznia 2018 r. umowa o dofinansowanie. Stronami umowy są Województwo oraz Parafia Rzymskokatolicka. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny projektu.

Efekty powstałe w związku realizacją przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Infrastruktura zmodernizowana w wyniku realizacji operacji będzie ogólnodostępna, a wstęp do niej bezpłatny. W związku z realizacją operacji Parafia będzie dokonywała zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność (refundacja poniesionych kosztów) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego VAT, Parafia jest zobligowana do uzyskania takiej interpretacji.

Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie była i nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT, nie składała i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu Parafii Rzymskokatolickiej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją zadania Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez remont zabytkowego kościoła w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Parafii Rzymskokatolickiej nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacja zadania ze względu na fakt, że nie występują po stronie Parafii jako podatnika VAT czynności opodatkowane, do których wykorzystywany byłby odrestaurowany kościół.

Zgodnie z art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, Kościelne osoby prawne, które nie prowadzą działalności gospodarczej nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych, a tym samym nie mają możliwości odliczenia podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT - 7.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie może odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Parafia Rzymskokatolicka nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji płatników podatku od towarów i usług, nie jest podatnikiem VAT czynnym. Parafia w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w zakresie Zachowanie dziedzictwa lokalnego, będzie remontowała zabytkowy kościół. Prace przy remoncie kościoła polegają na wymianie instalacji elektrycznej wewnętrznej, wykonaniu instalacji zewnętrznej i wewnętrznej gazu płynnego oraz ociepleniu stropu. Efekty powstałe w związku realizacją przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Infrastruktura zmodernizowana w wyniku realizacji operacji będzie ogólnodostępna, a wstęp do niej bezpłatny.

Wątpliwości Parafii dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na ww. remont zabytkowego kościoła.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ jak wskazano w okolicznościach sprawy w ramach realizacji ww. remontu Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji płatników podatku od towarów i usług, nie jest podatnikiem VAT czynnym. Ponadto efekty powstałe w związku realizacją przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z remontem zabytkowego realizowanego w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w zakresie Zachowanie dziedzictwa lokalnego, będzie remontowała zabytkowy kościół.

Tym samym stanowisko Parafii należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej