POSTANOWIENIE - Interpretacja - US.X/443-66/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.09.2005, sygn. US.X/443-66/05, Urząd Skarbowy w Kętrzynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.08.2005 r., znak FN/300/5/2005 o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wyłączenia z opodatkowania otrzymanych dotacji, postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem znak i data jak wyżej (uzupełnionym pismem z dnia 30.08.2005 r. znak Fn/300/5/2005), Starostwo Powiatowe w M. zwróciło się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając stan faktyczny:

Powiat będący inwestorem chce podpisać porozumienie na wspólną realizację inwestycji drogowej (modernizacja, przebudowa, budowa). Gmina będzie partycypować w kosztach inwestycji, przekaże Powiatowi dotację na jej dofinansowanie. Realizowana inwestycja budowy drogi jest zadaniem własnym Powiatu, zgodnie z art. 69, w związku z art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 ze zm.). Przedmiotowa droga jest drogą powiatową (stanowi własność Powiatu). Dotacja będzie stanowić dochód budżetu Powiatu, w wydatkach zapisana jako nakłady na tę inwestycję.

Wątpliwości Starostwa dotyczą możliwości wyłączenia otrzymanej dotacji z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Starostwa dotacja nie powinna być opodatkowana, gdyż nie jest to ani dostawa towaru, ani świadczenie usługi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie, po rozpatrzeniu stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego, podziela stanowisko Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższego przepisu wynika, że nie każda dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a jedynie ta, która jest związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. W omawianym przypadku Starostwo otrzyma dotację nie do konkretnego towaru lub usługi, lecz na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań własnych. Należy zatem uznać, że przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto tut. organ informuje, że:

  • interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
  • interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany bądź uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia - za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie - do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 Ordynacji podatkowej.

W przypadku zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Kętrzynie