Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

 Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

·prawidłowe – w części dotyczącej wyboru formy opodatkowania wg skali podatkowej za rok 2022

·nieprawidłowe – w części dotyczącej wyboru formy opodatkowania wg skali podatkowej za lata 2023 i 2024.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan pismem z 24 lipca 2025 r. (data wpływ) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku i uzupełnieniu

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2011 r. w zakresie pośrednictwa finansowego. Do końca 2021 r. rozliczał Pan podatek dochodowy wg zasad ogólnych, miesięczne zaliczki obliczał i wpłacał Pan na odpowiednie konto w US na zasadach podatku liniowego, tj. w wysokości 19%.

W 2022 r. dokonując analizy osiąganych przychodów i dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zauważył Pan, że Pana dochody nie przekraczają pierwszego progu podatkowego określonego dla skali podatkowej, wymienionego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioski poczynione z ww. analizy utwierdziły Pana w przekonaniu, że najlepszą formą opodatkowania osiąganych dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej będzie wybór tzw. zasad ogólnych, gdzie zaliczki na podatek dochodowy oblicza się wg skali podatkowej.

Wprowadzone w 2021 r. przepisy tzw. Polskiego Ładu oraz ich nowelizacja z 2022 r. określana mianem Polski Ład 2.0 (Nowy Ład 2.0), umożliwiły zmianę formy opodatkowania i rozliczenie się z US w związku z osiąganymi dochodami z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na korzystniejszych dla Pana warunkach, tj. zamiast na PIT-36L mógł Pan rozliczyć się wspólnie z małżonką na PIT-36, korzystając przy tym z odliczenia tzw. ulgi na dzieci. Na decyzję tą dodatkowo wpłynął fakt zmian związanych ze składką zdrowotną regulowaną przez Nowy Ład. Przy Pana dochodach podatek liniowy wydawał Panu się znacznie mniej korzystny w porównaniu ze skalą podatkową.

Kampania informacyjna promująca tzw. Polski Ład oraz Polski Ład 2.0 była chaotyczna, nosiła wiele niedopowiedzeń, a w niektórych aspektach prawa podatkowego dezinformowała. Ówczesne źródła rządowe, w tym media nie potrafiły w jasny i precyzyjny sposób dotrzeć z informacją o wprowadzonych zmianach podatkowych do obywatela. Panował chaos prawny i informacyjny, w którym „wytrawni znawcy prawa podatkowego również się gubili”.

Ulegając medialnemu przekazowi oraz słowom ówczesnego Premiera Rządu Mateusza Morawieckiego, za 2022 r. złożył Pan w miejscowym US deklarację PIT-36, wybierając tym samym korzystne dla siebie rozliczenie roczne, i jak Pan sądził - w oparciu o słowa Premiera, dokonał Pan formalnie zmiany formy opodatkowania osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej dochodów, ze skutkiem na 2022 r. oraz na kolejne lata.

Tkwiąc w tym przekonaniu za kolejne lata, tj. za 2023 i 2024 r. obliczał Pan i odprowadzał co miesiąc do US zaliczki z tytułu podatku dochodowego od dochodów osiągach w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wg. zasad ogólnych - skala podatkowa. Za lata 2023 i 2024 r. złożył Pan w miejscowym US stosowne deklaracje roczne - PIT-36.

Na podstawie złożonej za 2023 r. US w A. dokonał zwrotu nadpłaty podatku dochodowego bez wcześniejszego kwestionowania tej formy rozliczenia. Pod koniec 2024 r. US w A. poinformował Pana, że w systemie informatycznym US brakuje Pana wniosku dotyczącego zmiany dotychczasowej formy opodatkowania i żąda od Pana korekty zeznania podatkowego za 2023 r. poprzez rozliczenie się za 2023 r. na odpowiednim formularzu, tj. poprzez deklarację PIT-36L. Uznał Pan wezwanie ze strony US w A. za nieporozumienie, za 2024 r. złożył Pan kolejną deklarację roczną PIT-36, wnioskując, że dochody osiągane z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nadal opodatkowane są na zasadach ogólnych - skala podatkowa.

Pragnie Pan zaznaczyć, że w związku z powyższym, a zwłaszcza z nieprecyzyjną i chaotyczną, niosącą wiele niedopowiedzeń oraz dezinformacji kampanią informacyjną promującą Polski Ład oraz Polski Ład 2.0 czuje się Pan oszukany. Uważa Pan, że dokonał Pan wyboru korzystniejszego dla Pana rozliczenia podatkowego osiąganych z tytułu JDG dochodów. Miał Pan również przekonanie graniczące z pewnością, że wraz z wyborem korzystniejszego rozliczenia za 2022r. dokonuje Pan formalnej zmiany formy opodatkowania, tj. z zasad ogólnych - podatek liniowy 19% na zasady ogólne - skala podatkowa na kolejne lata prowadzenia JDG. Raz jeszcze pragnie Pan podkreślić, że każdą miesięczną zaliczkę z tytułu podatku dochodowego do dnia dzisiejszego opłacał Pan wyliczając ją wg skali podatkowej i był Pan przekonany, że wywiązuje się Pan całkowicie ze swoich obowiązków jako podatnik. Z tego samego powodu składkę zdrowotną odprowadzaną do ZUS-u opłacał Pan w wysokości 9%.

Uważa Pan, że to nie podatnik powinien ponosić skutki błędnej, wadliwej i nieprecyzyjnej polityki podatkowej. Przez te wszystkie lata, tj. od 2011 r. zawsze stosował się Pan do obowiązującego prawa podatkowego. W latach 2021 oraz 2022 wprowadzone zmiany podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych wniosły ze sobą wiele wątpliwości i pytań, co negatywny oddźwięk społeczny w związku z ich stosowaniem oraz przyczyniły się do wielu rozbieżności w jego interpretowaniu. Pragnie Pan zaznaczyć, że w zaistniałej sytuacji to nie podatnik powinien ponosić i być adresatem negatywnych skutków wprowadzania niezrozumiałego oraz nieprecyzyjnego prawa. W związku z powyższym uważa Pan, że postąpił Pan prawidłowo poprzez rozliczenie osiąganych z tytułu JDG dochodów wg zasad ogólnych - skala podatkowa za lata 2022, 2023 i 2024 r. Uważa Pan również, że stosując się wprost do zapewnień płynących od ówczesnego Premiera i Ministra finansów dokonał Pan w sposób prawidłowy zmiany formy opodatkowania nie tylko na 2022 r. ale również ze skutkiem na kolejne lata prowadzenia JDG.

W uzupełnieniu wskazał Pan, że do końca 2021 r. rozliczał Pan podatek dochodowy na zasadach podatku liniowego i opłacał Pan zaliczki z tytułu podatku dochodowego na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z ówczesnym przekazem medialnym oraz zapewnieniami Premiera Mateusza Morawieckiego zmiany formy opodatkowania dokonał Pan w myśl art. 14 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 czerwca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.), poprzez rozliczenie PIT 36 za 2022 r.

Pierwszy przychód z tytułu powadzonej działalności gospodarczej uzyskał Pan w dniu 4 stycznia 2023 r.

Zaliczkę z tytułu podatku dochodowego obliczoną zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wpłacił Pan w dniu 20 lipca 2023 r. tj. po przekroczeniu kwoty wolnej od opodatkowania. Opisana była jako PIT-5.

Pierwszy przychód w 2024 r. z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej uzyskał Pan w dniu 20 lutego 2024 r.

Zaliczkę z tytułu podatku dochodowego obliczoną zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wpłacił Pan w dniu 26 czerwca.

Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu

Czy w związku z przedstawioną sytuacją dochody za lata 2022-2024 uzyskiwane z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej może Pan opodatkować według skali podatkowej, tzn. zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie wprowadzone w 2021 r. oraz 2022 r. zmiany podatkowe zwane Nowy Ład oraz Nowy Ład 2.0 były skomplikowane, nieczytelne, nieprecyzyjne, wdrożone w bardzo krótkim czasie. Podatnik miał bardzo mało czasu, by się z nimi zapoznać, by stały się one dla niego czytelne, w pełni zrozumiałe, w pełni interpretowalne.

Mając na względzie art. 9a ust. 2a i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) oraz art. 14 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 czerwca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.), jak również prowadzoną w tym czasie kampanię medialną promującą przytoczone zmiany wprowadzone przepisami tzw. Nowy Ład oraz Nowy Ład 2.0 uważa Pan, że miał Pan prawo skorzystać z opodatkowania swoich dochodów za lata 2022 - 2024 w sposób określony w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uważa Pan również, że z tego prawa może Pan korzystać nadal poprzez opłacanie zaliczek na podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w 2025 r.

Uważa Pan również, że jako podatnik nie powinien Pan ponosić negatywnych skutków wprowadzonych w tak naganny sposób zmian podatkowych (Nowy Ład oraz Nowy Ład 2.0), zwłaszcza przy tak dozowanej medialnie w sposób nieprecyzyjny informacji o wprowadzanych zmianach ze strony ówczesnego ministra finansów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej sposobu opodatkowania w 2022 r. i nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu opodatkowania dochodów w 2023 i 2024 roku.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 9a ust. 2 tej ustawy:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Jak stanowi zaś art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.

Natomiast, jeśli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy, to jak wynika z powyższych przepisów, ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować opodatkowania podatkiem liniowym i przejść ponownie na zasady ogólne to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.

Zatem, w sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować z opodatkowania tzw. podatkiem liniowym to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek zawiadomić na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Ustawą z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.) ustawodawca umożliwił przejście na skalę podatkową w 2022 r. podatnikom, którzy wybrali jako formę opodatkowania podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wyboru tego podatnicy dokonują po zakończeniu roku w zeznaniu rocznym PIT-36 albo PIT-36S.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy stosujący przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, mogą wybrać opodatkowanie dochodów osiągniętych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 27 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jeżeli zawiadomią o tym wyborze właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, złożonym w terminie określonym w tym przepisie.

W myśl ust. 4 cyt. artykułu:

Wybór, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy lat następnych.

W opisie sprawy wskazał Pan wprost, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2011 r. Do końca 2021 r. rozliczał Pan podatek dochodowego na zasadach podatku liniowego i opłacał Pan zaliczki z tytułu podatku dochodowego na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie art. 14 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 czerwca 2022 r., dokonał Pan zmiany formy opodatkowania poprzez rozliczenie PIT-36 za 2022r. Tkwiąc w przekonaniu, że dokonał Pan zmiany formy opodatkowania osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej dochodów, ze skutkiem na 2022 r. oraz na kolejne lata, za kolejne lata, tj. za 2023 i 2024 r. obliczał Pan i odprowadzał co miesiąc do US zaliczki z tytułu podatku dochodowego od dochodów osiągach w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wg skali podatkowej. Za lata 2023 i 2024 r. złożył Pan w miejscowym US stosowne deklaracje roczne - PIT-36.

Na podstawie powyższych przepisów wyjaśniam, że opisana możliwość przejścia z opodatkowania w formie liniowej na zasady ogólne w 2022 r. była szczególnym rozwiązaniem, a dokonany przez podatnika wybór nie dotyczy lat następnych, co wprost wynika z art. 14 ust. 4 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Dlatego też jeśli w 2023 r. i latach kolejnych chciał się Pan rozliczać w ramach prowadzonej działalności na zasadach ogólnych, to należało w przewidzianym w przepisach terminie złożyć rezygnację z opodatkowania w formie liniowej, a Pan tego – jak sam przyznał – nie dokonał.

Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.

Przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.

Te same okoliczności mogą przesądzać o skuteczności złożenia oświadczenia o rezygnacji z danej formy opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast Pan w uzupełnieniu wniosku wprost wskazał, że:

pierwszy przychód w 2023 r. uzyskał Pan 4 stycznia 2023 r., a pierwszą zaliczkę zapłacił Pan w tym roku podatkowym 20 lipca 2023 r.;

pierwszy przychód w 2024 r. uzyskał Pan 20 lutego 2024 r., a pierwszą zaliczkę zapłacił Pan w tym roku podatkowym 26 czerwca 2024 r.

Tym samym, dowody wpłaty podatku w 2023 r. oraz 2024 r. (dyspozycje przelewu płatności podatku) - w opisanych przez Pana okolicznościach – nie mogą zostać uznane za skutecznie złożone oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie zostały one bowiem dokonane w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy (tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym).

Mając powyższe na względzie, Pana stanowisko zgodnie z którym:

·miał Pan prawo skorzystać z opodatkowania swoich dochodów w 2022 w sposób określony w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uznaję za prawidłowe,

·miał Pan prawo skorzystać z opodatkowania swoich dochodów w 2023 i 2024 roku w sposób określony w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uznaję za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że przedstawione przez Pana argumenty, dotyczące tego, że:

Kampania informacyjna promująca tzw. Polski Ład oraz Polski Ład 2.0 była chaotyczna, nosiła wiele niedopowiedzeń, a w niektórych aspektach prawa podatkowego dezinformowała. Ówczesne źródła rządowe, w tym media nie potrafiły w jasny i precyzyjny sposób dotrzeć z informacją o wprowadzonych zmianach podatkowych do obywatela. Panował chaos prawny i informacyjny, w którym wytrawni znawcy prawa podatkowego również się gubili.

nie mogą być uwzględnione przy wydaniu niniejszego rozstrzygnięcia. Treść cytowanego powyżej art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw jest jednoznaczna i nie budzi wątpliwości interpretacyjnych.

Przepisy ordynacji podatkowej, regulujące wydawanie interpretacji indywidualnych nie dają organowi prawa kierowania się przy wydawaniu interpretacji indywidualnej przedstawianą we wniosku opinią o okolicznościach związanych z prowadzoną kampanią informacyjną o nowowprowadzanych przepisach.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.