POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-64/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.08.2005, sygn. PP/443-64/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z dnia 4 stycznia 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 25.05.2005 roku (wpływ do Urzędu 01.06.2005 roku), uzupełnionego pismem z dnia 15.06.2005 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie opodatkowania usług projektowania budowlanego związanego z nieruchomością położoną na terytorium państwa trzeciego

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny:

Podatnik wykonuje usługę - projekt budowlany związany z nieruchomością położoną na terytorium Federacji Rosyjskiej dla polskiego inwestora zastępczego mającego swoją siedzibę na terytorium Polski. Umowa dokładnie wskazuje miejsce położenia nieruchomości której te usługi dotyczą.

Pytanie i stanowisko podatnika:

Czy prawidłowe jest stanowisko, że w omawianej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku VAT.

Zgodnie z art.. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i usług na terytorium kraju . Możliwość opodatkowania usług świadczonych przez firmę zależy od tego, czy są one świadczone na terytorium Polski. Z przepisów omawianej ustawy wynika, że miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę (art. 27 ust. 1 ustawy). Równocześnie jednak, ustawa o podatku VAT i rozporządzenie wykonawcze VAT wprowadzają wyjątki od powyższej reguły, m.in. w zakresie usług związanych z nieruchomościami.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami oraz usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz przygotowania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

W związku z powyższym, zdaniem podatnika, wykonywana przez niego usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena prawna:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 27 ust.1 ustawy wynika generalna zasada, zgodnie z którą, w przypadku świadczenia usług miejscem ich opodatkowania jest kraj, w którym świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Od powyższej reguły ustanowiono szereg wyjątków, określających inne - niż wynikające z zasady ogólnej - miejsca opodatkowania usług, z uwagi na ich charakter. W sposób szczególny unormowano m.in. miejsce opodatkowania usług związanych z nieruchomościami.

Stosownie do treści art. 27 ust. 3 i 4 ustawy, w przypadku gdy przedmiotem świadczenia są m.in. usługi prawnicze, rachunkowo - księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); przetwarzania danych i dostarczania informacji; architektoniczne i inżynierskie (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem art. 27 ust. 2 pkt 1; tłumaczeń, i usługi te są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego (poza obszarem Wspólnoty) lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

  3. - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

      Wyjątek od powyższej zasady, (określony w art. 27 ust. 4 pkt 3) dotyczy usług związanych z nieruchomościami. W art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy określono, że w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Z brzmienia tego przepisu wynika, że reguła ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy usługa jest związana z konkretną nieruchomością, która da się zlokalizować co do miejsca jej położenia.

      Jeżeli powyższe usługi nie odnoszą się do konkretnej nieruchomości, a świadczone są na rzecz podmiotów wymienionych w art. 27 ust. 3 - opodatkowane są na zasadach określonych w art. 28 ust. 4 pkt 3 ustawy, czyli w miejscu konsumpcji usługi.

      W złożonym zapytaniu Spółka wskazała, że umowa na wykonanie usługi projektowej dokładnie wskazuje miejsce położenia nieruchomości, której projekt dotyczy - terytorium Federacji Rosyjskiej.

      Skoro zatem w/w usługi są związane z nieruchomością położoną na terytorium Federacji Rosyjskiej, to miejscem ich świadczenia i opodatkowania jest państwo trzecie - Federacja Rosyjska. Usługi te stanowią zatem czynność niepodlegającą opodatkowaniu w kraju.

      Reasumując, Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 25.05.2005 roku jest prawidłowe.

      Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku