
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z dnia 4 stycznia 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 25.05.2005 roku (wpływ do Urzędu 01.06.2005 roku), uzupełnionego pismem z dnia 15.06.2005 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie opodatkowania usług projektowania budowlanego związanego z nieruchomością położoną na terytorium państwa trzeciego
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Stan faktyczny:
Podatnik wykonuje usługę - projekt budowlany związany z nieruchomością położoną na terytorium Federacji Rosyjskiej dla polskiego inwestora zastępczego mającego swoją siedzibę na terytorium Polski. Umowa dokładnie wskazuje miejsce położenia nieruchomości której te usługi dotyczą.
Pytanie i stanowisko podatnika:
Czy prawidłowe jest stanowisko, że w omawianej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku VAT.
Zgodnie z art.. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i usług na terytorium kraju . Możliwość opodatkowania usług świadczonych przez firmę zależy od tego, czy są one świadczone na terytorium Polski. Z przepisów omawianej ustawy wynika, że miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę (art. 27 ust. 1 ustawy). Równocześnie jednak, ustawa o podatku VAT i rozporządzenie wykonawcze VAT wprowadzają wyjątki od powyższej reguły, m.in. w zakresie usług związanych z nieruchomościami.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami oraz usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz przygotowania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.
W związku z powyższym, zdaniem podatnika, wykonywana przez niego usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena prawna:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z art. 27 ust.1 ustawy wynika generalna zasada, zgodnie z którą, w przypadku świadczenia usług miejscem ich opodatkowania jest kraj, w którym świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.
Od powyższej reguły ustanowiono szereg wyjątków, określających inne - niż wynikające z zasady ogólnej - miejsca opodatkowania usług, z uwagi na ich charakter. W sposób szczególny unormowano m.in. miejsce opodatkowania usług związanych z nieruchomościami.
Stosownie do treści art. 27 ust. 3 i 4 ustawy, w przypadku gdy przedmiotem świadczenia są m.in. usługi prawnicze, rachunkowo - księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); przetwarzania danych i dostarczania informacji; architektoniczne i inżynierskie (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem art. 27 ust. 2 pkt 1; tłumaczeń, i usługi te są świadczone na rzecz:
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego (poza obszarem Wspólnoty) lub
- podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Wyjątek od powyższej zasady, (określony w art. 27 ust. 4 pkt 3) dotyczy usług związanych z nieruchomościami. W art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy określono, że w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Z brzmienia tego przepisu wynika, że reguła ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy usługa jest związana z konkretną nieruchomością, która da się zlokalizować co do miejsca jej położenia.
Jeżeli powyższe usługi nie odnoszą się do konkretnej nieruchomości, a świadczone są na rzecz podmiotów wymienionych w art. 27 ust. 3 - opodatkowane są na zasadach określonych w art. 28 ust. 4 pkt 3 ustawy, czyli w miejscu konsumpcji usługi.
W złożonym zapytaniu Spółka wskazała, że umowa na wykonanie usługi projektowej dokładnie wskazuje miejsce położenia nieruchomości, której projekt dotyczy - terytorium Federacji Rosyjskiej.
Skoro zatem w/w usługi są związane z nieruchomością położoną na terytorium Federacji Rosyjskiej, to miejscem ich świadczenia i opodatkowania jest państwo trzecie - Federacja Rosyjska. Usługi te stanowią zatem czynność niepodlegającą opodatkowaniu w kraju.
Reasumując, Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 25.05.2005 roku jest prawidłowe.
