
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie w związku z decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej nr PPB2-4407/I/16/2005 z dnia 29.06.2005r. uchylającą zaskarżone postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego nr DUS-PP/443/6/2005 z dnia 07.04.2005r. po ponownym rozpatrzeniu uzupełnionego wniosku Podatnika z dnia 12.01.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłat ludności przeznaczonych na pokrycie części kosztów budowy kanalizacji sanitarnej, stwierdza iż stanowisko Podatnika zawarte w/w wniosku - jest prawidłowe mimo, że nieprawidłowe jest samo jego uzasadnienie.
Wnioskiem z dnia 12.01.2005r. Podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłat ludności przeznaczonych na pokrycie części kosztów budowy kanalizacji sanitarnej. W piśmie tym wnioskodawca wskazał, iż dobrowolne wpłaty ludności nie podlegają VAT, bowiem obowiązek podatkowy z w/w tytułu zostaje spełniony przez Gminę w chwili zapłaty wykonawcy określonego w fakturze wynagrodzenia netto powiększonego o podatek VAT. Postanowieniem Nr DUS-PP/443/6/2005 z dnia 07.04.2005r. organ podatkowy uznał, za nieprawidłowe stanowisko Strony w sprawie będącej przedmiotem wniosku.Na powyższe Postanowienie Podatnik wniósł w dniu 22.04.2005r. zażalenie.Decyzją nr PPB2-4407/I/16/2005 z dnia 29.06.2005r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej uchylił zaskarżone postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie nr DUS-PP/443/6/2005 z dnia 07.04.2005r. Organ odwoławczy stwierdził, iż przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny, w oparciu o który organ I instancji wydał przedmiotowe postanowienie nie pozwala na jednoznaczne rozstrzygnięcie sprawy i w związku z powyższym zobligował organ I instancji do ponownego rozpatrzenia wniosku podatnika z dnia 12.01.2005r. po uprzednim wezwaniu o przedstawienie wyczerpującego stanu faktycznego w sprawie.W wykonaniu zaleceń organu II instancji w dniu 19.07.2005r. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie wezwał Podatnika do uzupełnienia pisma z dnia 12.01.2005r.Pismem z dnia 26.07.2005r. Podatnik uzupełnił wniosek z dnia 12.01.2005r. informując, iż wnoszone przez mieszkańców dobrowolne opłaty w kwocie 2.000, zł są współfinansowaniem inwestycji, jaką jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków. Mieszkańcy uczestniczą w partycypacji w kosztach ogólnych budowy kanalizacji.Organ podatkowy na podstawie wniosku z dnia 12.01.2005r. uzupełnionego pismem z dnia 26.07.2005r. ustalił następujący stan faktyczny: Gmina wykonuje zadanie własne, które polega na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków. Na wykonanie tego zadania Gmina zawarła umowę na wykonanie robót z przedsiębiorstwem instalacyjno - inżynierskim. Za wykonanie powierzonego zadania wykonawca otrzyma od inwestora określone w umowie wynagrodzenie wraz z obowiązującym podatkiem VAT. Powyższe czynności zostaną udokumentowane wystawioną przez firmę dokonującą robót instalacyjno-inżynierskich fakturą VAT adresowaną na inwestora.Budowa powyższej inwestycji częściowo będzie współfinansowana ze środków Wspólnoty Europejskiej (program SAPARD) a częściowo przez zainteresowanych właścicieli nieruchomości, tzn. przed wykonaniem przyłączy zakończonych studniami kanalizacyjnymi na indywidualnych nieruchomościach, ich właściciele, na podstawie "umowy o przyłączenie do sieci kanalizacyjnej" zobowiązali się do dokonania dobrowolnej wpłaty. Wnoszone przez mieszkańców dobrowolne opłaty w kwocie 2.000,00 zł są współfinansowaniem inwestycji, jaką jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków. Mieszkańcy uczestniczą w partycypacji w kosztach ogólnych budowy kanalizacji. W przedstawionej sytuacji Podatnik pyta czy dobrowolne wpłaty ludności przeznaczone na pokrycie części kosztów budowy kanalizacji sanitarnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli tak, to według jakiej stawki i kiedy powstaje obowiązek podatkowy? Według Podatnika dobrowolne wpłaty ludności nie podlegają VAT bowiem obowiązek podatkowy zostaje spełniony przez gminę w chwili zapłaty wykonawcy określonego w fakturze wynagrodzenia netto, powiększonego podatek VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Przez dostawę towarów, o której mowa powyżej rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami, jak właściciel (art. 7 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy). Zgodnie z art. 8 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy przez odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W tym stanie prawnym stwierdzić należy, że wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy opłaty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 12.01.2005r. uzupełnionego w dniu 26.07.2005r., wnoszone przez mieszkańców dobrowolne opłaty na rzecz Gminy nie stanowią należności Gminy w związku z wykonywaniem na rzecz jej mieszkańców czynności podlegających opodatkowaniu w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług lecz są współfinansowaniem przez mieszkańców Gminy inwestycji realizowanej przez Gminę w ramach wykonania zadań własnych. Wobec tego wnoszone na rzecz Gminy przez jej mieszkańców dobrowolne opłaty w kwocie 2.000,00 zł, będące współfinansowaniem inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym stanie faktycznym i prawnym postanowiono jak w sentencji.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.Postanowienie niniejsze, na mocy art. 143 § 2 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa, wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie.
