P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ... - Interpretacja - PP/443-100-1/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.07.2005, sygn. PP/443-100-1/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 23 maja 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie stosowania kas rejestrujących - stwierdza że stanowisko podatnika jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 23 maja 2005r. podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi instalacyjno-budowlane .Na wszystkie wykonane usługi wystawia faktury VAT od dnia 01 stycznia 2005r. ( dzień rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT . W 2004r. podatnik wystawił 15 rachunków na świadczone usługi , w tym 13 rachunków dla osób fizycznych .

Wątpliwości podatnika dotyczą kwestii wprowadzenia kasy fiskalnej w momencie przekroczenia w 2005r. sprzedaży w wysokości 40.000 zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw0 rolnych .Przedstawione stanowisko podatnika w sprawie jest następujące:Podatnik winien być zwolniony z obowiązku ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy fiskalnej w 2005r. w oparciu o poz. 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. Nr 273, poz. 2706 )

Wątpliwości podatnika dotyczą kwestii wprowadzenia kasy fiskalnej w momencie przekroczenia w 2005r. sprzedaży w wysokości 40.000 zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw0 rolnych .Przedstawione stanowisko podatnika w sprawie jest następujące:Podatnik winien być zwolniony z obowiązku ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy fiskalnej w 2005r. w oparciu o poz. 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie oraz obowiązującego stanu prawnego wyjaśnia, co następuje.Zgodnie z § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ) do dnia 31 grudnia 2005 r. z ewidencjonowania zostały zwolnione czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W pozycjach od 1-39 tego załącznika, usługi i towary określone są wg symboli Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, o której mowa w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. nr 89, poz. 844 - w brzmieniu obowiązującym na dzień 1 maja 2004 r., a termin "ex" oznacza, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Pozostałe pozycje załącznika zawierają jedynie część opisową (bez symbolu PKWiU).Przedmiotowe rozporządzenie dotyczy przede wszystkim zwolnień niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku stosowania kas rejestrujących, a ponadto określa sposób, warunki i tryb odliczania od podatku należnego (zwrotu) ulgi związanej z zakupem kas rejestrujących. Generalnie rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących przewiduje dwa rodzaje zwolnień: - podmiotowe - zwalniające podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej prowadzonej przez niego działalności,- przedmiotowe - zwalniające z ewidencjonowania tylko ściśle określone czynności.

W przypadku usług budowlanych, podatnik może skorzystać ze zwolnień określonych w pozycjach 41 i 42 załącznika do ww. rozporządzenia, a zwolnienia te obowiązują do 31 grudnia 2005 r.

W pozycji 41 zwolnione z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

1) każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są m.in. dane identyfikujące odbiorcę, 2) liczba wszystkich dokonanych operacji sprzedaży tych usług w 2004 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20 (zwolnienie to dotyczy również podatników rozpoczynających w 2005 r. wykonywanie czynności sprzedaży, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2005 r., zwolnienie to będzie miało zastosowanie, jeżeli liczba operacji sprzedaży usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług 10).Z kolei zwolnienie określone pod pozycją 42 dotyczy świadczenia usług, za które to czynności zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Z wymienionych powyżej zwolnień mogą jednak skorzystać tylko ci podatnicy, którzy nie rozpoczęli ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2005 W świetle powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Podatnika wyrażone w piśmie jest prawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit.a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.).

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu