
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lipnie, po rozpatrzeniu pisma wniesionego w dniu 12.05.2005r. przez Panią ...
- uznaje stanowisko wnioskodawcy przedstawione w pytaniu Nr 1 wniosku za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 12.05.2005r. wpłynął do Urzędu Skarbowego w Lipnie wniosek z dnia 22.04.2005r. w przedmiocie dokonania interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie sposobu rozliczania podatku VAT związanego z nabyciem w kraju członkowskim Unii Europejskiej maszyn rolniczych, a następnie ze sprzedażą ich w Polsce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W piśmie przedstawione zostało nabycie maszyny rolniczej od francuskiego rolnika nie będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej (VAT) na terenie Francji, który na fakturze sprzedaży podał swój numer NIP (francuski) oraz wpisał jedną kwotę sprzedaży - 1000 euro.
W związku z przeprowadzoną transakcją nabycia towaru stanowisko wnioskodawcy jest następujące:
- sprzedaż w/w towarów handlowych będzie traktowana jako sprzedaż towarów używanych przy zastosowaniu szczególnej procedury w postaci "sprzedaży VAT-MARŻA". Nabycie te nie będzie wykazywane w informacji kwartalnej VAT-UE,
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lipnie odnosząc się do pytań uprzejmie wyjaśnia.
W art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) określono, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z art. 5 ust. 1 w/w ustawy wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W art. 10 cyt. ustawy określono, że nie podlega opodatkowaniu jako wewnątrzwspólnotowe nabycie:
- dostawa towarów za wynagrodzeniem, w wyniku której w jej następstwie nie nastąpi przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,
- dostawa towarów realizowana jest w warunkach określonych w art. 22 ust.1 pkt 2 ustawy, tzn. odnośnie towarów, które są instalowane lub montowane w Polsce, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez podatnika dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rachunek,
- dostawa-nabycie dotyczy towarów, do których miałyby odpowiednio zastosowanie przepisy art. 45 ust. 1 pkt 9, art. 80, art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18 - z uwzględnieniem
warunków określonych w tych przepisach;
- dostawa towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w Polsce, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadającym regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4, tzn. gdy ma miejsce u zagranicznego dostawcy opodatkowanie marży przy dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie występuje również wtedy, gdy, dostawa towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków w wyniku której ma miejsce nabycie towarów na terytorium Polski, jest dokonywana przez organizatora aukcji (licytacji), a do dostawy tej zastosowano szczególne zasady opodatkowania podatkiem od wartości dodanej obowiązujące w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki, stosowane do dostaw towarów dokonywanych przez organizatora aukcji (licytacji), wyłączające uznanie dostawy za czynność odpowiadającą wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, pod warunkiem posiadania przez nabywcę dokumentów jednoznacznie potwierdzających nabycie towarów na tych szczególnych zasadach.
- dostawa towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, dokonywana przez podatnika o którym mowa w art. 113 ust.1 i 9 ustawy, tzn. korzystającego ze zwolnienia przedmiotowego od podatku przewidzianego dla drobnych, albo podatnika od wartości dodanej, do którego miałyby zastosowanie podobne zwolnienia - z wyjątkiem gdy przedmiotem dostawy są nowe środki transportu,
W art. 120 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy określono, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1 - 3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (...).
W art. 120 ust. 4 stwierdzono, że u podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Z treści ust. 10 tego artykułu wynika że przepis ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych, dział sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
- osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
- podatników o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 2 lub art. 113;
- podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4 i 5;
- podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust.1 pkt 2 lub art. 113;
- podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Taki rodzaj opodatkowania ma głównie miejsce, gdy źródło nabycia towarów jest nieopodatkowane, z uwagi na to, że zbywający nie jest podatnikiem, a gdy nim jest, to jego czynność objęta jest zwolnieniem od podatku lub gdy źródło jest wprawdzie opodatkowane, lecz na takich samych, szczególnych zasadach opodatkowania marży. W żadnych z tych przypadków nie występuje jednak podatek naliczony z tytułu nabycia tych towarów (czyli sprzedający nie naliczają przy tych transakcjach podatku należnego), a podmioty dokonujące sprzedaży na rzecz pośrednika nie dysponowały uprawnieniem do dokonania odliczenia podatku przy nabyciu tych przedmiotów. Zgodnie z art. 120 ust. 16 podatnik, o którym mowa w ust. 4, nie może oddzielnie wykazywać na wystawianym przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża.
Podatnik, który spełni warunki określone w w/w przepisach ma prawo do zastosowania szczególnych procedur w zakresie dostawy towarów używanych zgodnie z art. 120 ust.4 ustawy o VAT.
Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
Stosownie do treści art.14b §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, stosownie do art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.
Niniejszej odpowiedzi udzielono w indywidualnej sprawie, według stanu faktycznego przedstawionego w piśmie oraz obowiązującego stanu prawnego.
Na postanowienie niniejsze służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
