P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40/VAT/I/1581/2005/ADB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.08.2005, sygn. US40/VAT/I/1581/2005/ADB, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
US40/VAT/I/774/2005/ADB, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (jednolity tekst ustawy Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60), art.5 ust.1, art.8 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.03.2005r /data wpływu 15.03.2005r/, w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, w związku z wnioskami z dnia 22.04.2005r /data wpływu 25.04.2005r/ oraz z dnia 08.08.2005r /data wpływu 09.08.2005r/ stanowiącymi żądanie uzupełnienia rozstrzygnięcia zawartego w postanowieniu znak US40/VAT/I/774/2005/ADB z dnia 13.04.2005r, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuzupełnić rozstrzygnięcie zawarte w ww. postanowieniu iuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania usług wykonywanych bez wynagrodzenia oraz rozstrzygnięcia czy składka zrzeszeniowa stanowi formę wynagrodzenia za świadczone usługi za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 15.03.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 08.03.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Zrzeszenie jest samorządną organizacją społeczno ? zawodową członków wykonujących działalność taksówkową. Działalność Zrzeszenia określa uchwalony statut. Jest ono zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. W ramach działalności Zrzeszenia jest zorganizowana sieć radiowa, poprzez którą drogą radiową wydawane są zlecenia kierowcom ? członkom Zrzeszenia. Działalność Zrzeszenia jest prowadzona na zasadzie non ? profit, bez wynagrodzenia, bez prowizji, bez żadnych korzyści ? jest adresowana tylko do członków organizacji, którzy wnoszą na rzecz organizacji wyłącznie składki z tytułu członkostwa na podstawie statutu.Zgodnie z klasyfikacją statystyczną działalność organizacji to ?Obsługa centrali wzywania radio taxi? PKWiU 63.21.25-00-10.
Zapytanie
Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego ? świadczenie przez Zrzeszenia ? bezpłatnie na rzecz taksówkarzy ? członków organizacji ? usługi obsługi centrali wzywania radio taxi - podlega opodatkowaniu podatnikiem podatku od towarów i usług?
Czy składka zrzeszeniowa pobierana od członków Zrzeszenia stanowi formę odpłatności za ww. usługi świadczone na ich rzecz czy też nie?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem Zrzeszenia ? w świetle art.8 ust.2 ustawy o VAT ? z uwagi na bezpłatny charakter usługi ? nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Składki płacone przez członków nie są wynagrodzeniem za usługę obsługi centrali wzywania radia taxi.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa ? Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy ? za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług określony został w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn.zm.) zwanej dalej ustawą VAT. W dalszych regulacjach ustawa precyzuje zakres poszczególnych, wymienionych w tym przepisie zdarzeń i czynności. Lista zawarta w art. 5 oraz uzupełnienie dokonane w art.14 tej ustawy ma charakter wyczerpujący i zawiera określenie wszystkich czynności i zjawisk stanowiących przedmiot opodatkowania podatkiem VAT. Wszelkie czynności i zjawiska nie wymienione w tych regulacjach nie podlegają opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W ustawie VAT nie określono pojęcia odpłatności (wynagrodzenia), które powoduje, że dostawa towarów (świadczenie usług) staje się czynnością opodatkowaną VAT. Można w tym momencie odwołać się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS), w którym przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów (świadczeniem usług), a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym tzn. dostawcę towarów (świadczącego usługę) musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów (świadczenia usług) oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż odpłatność, jako świadczenie wzajemne, może również przybrać inną formę.
Ponadto, cytując ze ?Słownika Języka Polskiego? ?wynagrodzeniem jest zapłata za pracę, pensja, odszkodowanie za stratę,składka zaś do składanie pieniędzy przez wiele osób na jakiś cel lub kwota pieniężna dana przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel.
Należy również dodać, iż za odpłatne świadczenie usług, które w myśl art.5 ust.1 pkt 1 ustawy VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części (art.8 ust.2 ustawy VAT).
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, iż w rozpatrywanym przypadku nie można mówić o wzajemnym świadczeniu polegającym na uzyskaniu wynagrodzenia za wykonanie przedmiotowych czynności.
Otrzymywane przez Zrzeszenie środki finansowe płacone przez jego członków na podstawie statutu mają na celu pokrycie kosztów prowadzonej działalności i nie są odpłatnością za świadczenie usług.
W omawianej sytuacji nie mają również zastosowania przepisy art.8 ust.2 ustawy VAT regulujące opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług.
Wyżej wspomniany przepis stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
W przedmiotowej sprawie należy uznać, że czynności których dotyczy zapytanie wykonywane nieodpłatnie, na mocy statutu czynności wykonywane na rzecz własnych członków, wchodzą w zakres działań Zrzeszenia, a więc są związane z prowadzoną działalnością.
Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola, po przeanalizowaniu materiałów dotyczących przedmiotowej sprawy, stwierdza że czynności świadczone przez Zrzeszenie, bezpłatnie na rzecz taksówkarzy ? członków organizacji ? usługi obsługi centrali wzywania radio taxi ? jako zadania wynikające ze statutu ? są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

P O U C Z E N I E

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola