Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją: Budowy i przebudowy ogó... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.467.2017.1.AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.11.2017, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.467.2017.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją: Budowy i przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2017 r. (data wpływu 9 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją: Budowy i przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją: Budowy i przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 210). Na podstawie statutu Stowarzyszenie może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1817, z późn. zm.). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, nie składa deklaracji VAT-7. Działalność jaką prowadzi to nieodpłatna działalność statutowa, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie osiąga przychodów. Stowarzyszenie utrzymuje się ze składek członkowskich, darowizn, dotacji, zapisów i spadków. W statucie przewidziano również wpływy z majątku, wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia oraz inne wpływy przewidziane przez prawo. Stowarzyszenie nie posiada majątku.

W związku z realizacją umowy o przyznanie pomocy zawartej pomiędzy Województwem a Stowarzyszeniem na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2010 (Dz. U. poz. 349 i 1888, z 2016 r. poz. 337 i 1579 oraz z 2017 r. poz. 5 i 60), strony określiły prawa i obowiązki związane z realizacją operacji w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie/zakresach: Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej, lub kulturalnej. Stowarzyszenie w myśl zapisów umowy zobowiązuje się do realizacji: Budowa i przebudowa ogólnodostępnej niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej, której zakres rzeczowy i finansowy określono w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji stanowiącym załącznik nr 1 do umowy.

Realizowana przez Stowarzyszenie operacja, o której mowa wyżej, prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego głównego dla poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: stworzenie infrastruktury rekreacyjnej, która pozwoli na wykorzystanie czasu, aktywizację wszystkich grup społecznych, rozwijanie indywidualnych zainteresowań, prowadzenie czynnego wypoczynku oraz integrację mieszkańców Lokalnej Grupy Działania B poprzez wskaźniki wymienione w umowie.

Stowarzyszeniu (beneficjentowi) na mocy umowy została przyznana na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy oraz na warunkach określonych w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 349 i 1888 z 2016 r., poz. 337 i 1579 oraz z 2017 r. poz. 5 i 60), o których mowa w art. 1 pkt 1 ustawy oraz przepisach rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 1570 oraz z 2016 r. poz. 1390), pomoc w wysokości, tj. 93% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji.

Stowarzyszenie podkreśla, że wybudowana i przebudowana ogólnodostępna i niekomercyjna infrastruktura rekreacyjna w miejscowości, jako miejsce aktywności i integracji mieszkańców zostanie udostępniona bezpłatnie mieszkańcom (nie będą pobierane żadne opłaty za wstęp).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu pomimo tego, że nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją operacji w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie/zakresach: Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej, lub kulturalnej, w związku z realizacją: Budowy i przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej, której zakres rzeczowy i finansowy określono w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji (objętego Programem Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020), którą to bezpłatnie udostępni mieszkańcom?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie prowadząc działalności gospodarczej nie będzie działał on w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji nabywania przez niego towarów i usług w związku z realizacją umowy o przyznanie pomocy zawartej pomiędzy Województwem a Wnioskodawcą na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2010 (Dz. U. poz. 349 i 1888, z 2016 r. poz. 337 i 1579 oraz z 2017 r. poz. 5 i 60). Wnioskodawca uważa, że w sprawie nie będzie przysługiwać mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z uwagi na fakt, że nabywając towary i usługi nie będzie działać jako podatnik podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje bowiem co do zasady podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie zaś do ust. 2 analizowanego przepisu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Realizowana przez Wnioskodawcę operacja, o której mowa wyżej, prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego głównego dla poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: stworzenie infrastruktury rekreacyjnej, która pozwoli na wykorzystanie czasu, aktywizację wszystkich grup społecznych, rozwijanie indywidualnych zainteresowań, prowadzenie czynnego wypoczynku oraz integrację mieszkańców Lokalnej Grupy Działania B poprzez wskaźniki wymienione w umowie. Wnioskodawca podkreśla, że wybudowana i przebudowana ogólnodostępna i niekomercyjna infrastruktura rekreacyjna zostanie udostępniona bezpłatnie mieszkańcom (nie będą pobierane żadne opłaty za wstęp).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy &‒ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie składa deklaracji VAT-7. Działalność jaką prowadzi to nieodpłatna działalność statutowa, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie osiąga przychodów. W związku z realizacją umowy o przyznanie pomocy zawartej pomiędzy Województwem a Wnioskodawcą na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2010, strony określiły prawa i obowiązki związane z realizacją operacji w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie/zakresach: Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej, lub kulturalnej. Wnioskodawca w myśl zapisów umowy zobowiązuje się do realizacji: Budowa i przebudowa ogólnodostępnej niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej, której zakres rzeczowy i finansowy określono w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji stanowiącym załącznik nr 1 do umowy. Wybudowana i przebudowana ogólnodostępna i niekomercyjna infrastruktura rekreacyjna w miejscowości, jako miejsce aktywności i integracji mieszkańców zostanie udostępniona bezpłatnie mieszkańcom (nie będą pobierane żadne opłaty za wstęp).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wybudowana i przebudowana ogólnodostępna i niekomercyjna infrastruktura rekreacyjna zostanie udostępniona bezpłatnie mieszkańcom (nie będą pobierane żadne opłaty za wstęp), co oznacza, że nabyte towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją: Budowy i przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wybudowana i przebudowana ogólnodostępna i niekomercyjna infrastruktura rekreacyjna zostanie udostępniona bezpłatnie mieszkańcom (nie będą pobierane żadne opłaty za wstęp). W przypadku zmiany tych elementów przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej