Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.423.2017.1.AD

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 03.08.2017, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.423.2017.1.AD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2017 r. (data wpływu 5 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. " jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W dniu 9 grudnia 2016 r. Gmina podpisała odpłatną umowę o zarządzanie nieruchomościami ze swoją spółką gminną Sp. z o.o., która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Z tytułu ww. świadczenia Gmina ujmuje w rejestrze sprzedaży oraz w deklaracji VAT odpłatne udostępnienie nieruchomości stanowiących jej własność, a następnie odprowadza wykazany w niej podatek.

Umowa ta przewiduje miesięczną odpłatność za zarządzanie nieruchomościami Gminy. W zamian za zarządzanie nieruchomościami spółka gminna użytkuje przekazane umową środki trwałe i pobiera opłaty od mieszkańców, a także od osób wynajmujących nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej, wystawiając dla tych najemców faktury VAT w imieniu Gminy. Otrzymane z ww. świadczenia dochody spółka przekazuje niezwłocznie na konto dochodów Gminy, które ujmowane są w deklaracji VAT.

W związku z ubieganiem się o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Gmina została zobligowana do przedstawienia interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości lub braku odzyskania podatku VAT. Dofinansowanie o jakie ubiega się związane jest z realizacją inwestycji pod nazwą ". Inwestycja będzie polegała na przebudowie i modernizacji świetlicy wiejskiej, w zakresie której zostanie wykonany remont pomieszczenia świetlicy, kuchni wraz z zapleczem kuchennym, wykonanie kotłowni wraz z systemem ogrzewania oraz sanitariatów, a także zostanie zakupione wyposażenie (m.in. krzesła, stoły, ławki itp.). Wydatki poniesione przez Gminę a związane z ww. inwestycją będą opodatkowane podatkiem VAT. Budynek świetlicy wiejskiej jest własnością Gminy i Aneksem Nr ... z dnia 3 lipca 2017 r. zostanie oddany odpłatnie na podstawie umowy o zarządzenie nieruchomościami (lokale mieszkalne i użytkowe) z dnia 9 grudnia 2016 r. do spółki gminnej Sp. z o.o.

Z tytułu ww. świadczenia Gmina będzie ujmowała w rejestrze sprzedaży oraz w deklaracji VAT odpłatne udostępnienie świetlicy wiejskiej, a następnie odprowadzi wykazany w niej podatek.

Jednocześnie złożenie wniosku jest początkiem ponoszenia kosztów związanych z inwestycją np. sporządzania koncepcji, kosztorysów, projektów technicznych, a także rozpoczęciem prac budowlanych. Z tego tytułu Gmina już na etapie składania wniosku o dofinansowanie zobowiązana jest do oświadczenia czy ma lub nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z przyszłą inwestycją.

Po zakończeniu realizacji inwestycji wartość księgowa budynku zostanie zwiększona o wykonaną modernizację i będzie stanowiła majątek Gminy, zaś zarządzać nią będzie spółka gminna Sp. z o.o. na podstawie ww. umowy o zarządzanie nieruchomościami, która będzie wykorzystywać mienie do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W tym celu przedmiot umowy zostanie rozszerzony o nowy środek trwały w postaci budynku świetlicy wiejskiej. Spółka ta ma osobowość prawną i jest odrębnym podatnikiem podatku VAT, tzn. jest całkowicie wyodrębniona pod względem organizacyjnym, majątkowym i finansowym. Otrzymane dochody z wynajmu świetlicy wiejskiej zostaną odprowadzone na konto dochodów gminy ... .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy czynności opodatkowane będą realizowane przez gminną spółkę prawa handlowego Sp. z o.o. Gmina realizując ww. zadanie może skorzystać z prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje jej prawo do odliczania w 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji dotyczącej przebudowy i modernizacji świetlicy wiejskiej, która będzie przedmiotem umowy o zarządzanie nieruchomościami z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, tj. uzyskaniem zapłaty i sprzedaży z tytułu ww. umowy, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) czynność realizowana na podstawie umowy cywilnoprawnej - najem przez Gminę budynku świetlicy wiejskiej będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

W myśl powyższego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy itd.

Sp. z o.o. jest spółką gminną, w której Gmina posiada 100% udziałów. Spółka zobowiązana jest do wykonywania określonych zadań na podstawie Uchwały Rady Miejskiej, posiada odrębne oznaczenie NIP, własny majątek, zatrudnia własnych pracowników i jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wydatki związane z realizacją zadania są udokumentowane fakturami wystawianym na Gminę. Realizacja zadania należy do zadań własnych Gminy.

Bezpośrednio po zakończeniu ww. inwestycji budynek świetlicy wiejskiej będzie objęty odpłatną umową najmu. Z tytułu ww. świadczenia Gmina będzie ujmowała w rejestrze sprzedaży oraz w deklaracji VAT odpłatne udostępnienie świetlicy wiejskiej, a następnie odprowadzi wykazany w niej podatek do Urzędu Skarbowego.

Reasumując Gmina uważa, że wyodrębniona Sp. z o.o., jako gminna spółka prawa handlowego, zobowiązana jest do wykonywania zadań własnych gminy i jest odrębnym od niej podatnikiem podatku VAT. Gmina na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowa o zarządzanie nieruchomościami) pobiera czynsz najmu, który zobowiązana jest traktować jako usługę opodatkowaną podatkiem VAT i wykazywać w składanych deklaracjach VAT-7 oraz rozliczać z tego tytułu VAT należny.

Zdaniem Gminy, ma prawo do odliczania w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji dotyczącej przebudowy i modernizacji świetlicy wiejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy wskazać, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania, o ile ww. świetlica będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Należy wyjaśnić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej