Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: - Interpretacja - IBPP3/443-546/12/UH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.08.2012, sygn. IBPP3/443-546/12/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.:

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012r. (data wpływu 29 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 13 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 13 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały opis stanu faktycznego uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2012r.:

Gmina Miasto realizuje projekt pod nazwą (dalej projekt). Projekt jest planowany do współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007- 2013, Priorytet III: Wojewódzkie ośrodki wzrostu, Działanie 3.1 Systemy miejskiego transportu zbiorowego. Projekt znajduje się na liście projektów indywidualnych tego programu pod numerem POPW 3.1-2. Beneficjentem projektu jest Gmina Miasto, natomiast jednostkami są Zarząd Transportu Miejskiego w (dalej ZTM), Miejski Zarząd Dróg w (dalej MZD) oraz Urząd Miasta (dalej UM). Pojęcie jednostki realizującej projekt należy tu rozumieć jako jednostkę organizacyjną gminy, która została upoważniona przez Gminę Miasto do ponoszenia w jej imieniu wydatków w ramach projektu oraz która będzie zarządzać nabytym, bądź wytworzonym w ramach projektu majątkiem zgodnie ze swoim statutem (ZTM, MZD) lub regulaminem organizacyjnym (UM). Projekt jest już w trakcie realizacji, planowo jego realizacja zakończy się w 2014r. Podpisanie umowy dofinansowania planuje się na pierwsze półrocze 2012r.

Wymienione powyżej jednostki organizacyjne gminy ponosiły już wydatki w imieniu Gminy Miasto w okresie przygotowania projektu i ponoszą je w okresie realizacji projektu. Składniki majątkowe nabyte bądź wytworzone w ramach projektu stanowić będą własność Gminy Miasto .

Strategicznym celem projektu jest poprawa funkcjonalności transportu miejskiego poprzez poprawę dostępu do centralnych obszarów miasta oraz zapewnienie efektywnego transportu wewnątrz miasta, co przyczyni się do zwiększenia potencjału rozwojowego i atrakcyjności aglomeracji miejskiej oraz wzrostu mobilności mieszkańców.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

  1. Rozbudowę/przebudowę dróg, skrzyżowań, pętli i zatok autobusowych, wykonanie śluz autobusowych i bus - pasów;
  2. Zakup i montaż urządzeń tworzących Inteligentny System Transportu (ITS), w zakresie Systemu Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym (SOSRD)
  3. Zakup i montaż urządzeń tworzących platformę teleinformatyczną dla Inteligentnych Systemów Transportu, w zakresie komponentów:
    - sieć dostępowa (urządzenia dedykowane SOSRD).

Realizacja powyższych zadań inwestycyjnych ma następujące uzasadnienie:

  1. Rozbudowa/przebudowa dróg oraz skrzyżowań ma na celu udrożnienie głównych ciągów przejazdu transportu publicznego. Wykonanie śluz autobusowych i bus - pasów ma zapewnić priorytetowy przejazd dla pojazdów transportu zbiorowego. Przebudowa pętli i zatok autobusowych ma zapewnić odpowiednią pojemność i przepustowość tych elementów infrastruktury drogowej dla transportu zbiorowego.
  2. Inteligentny System Transportu w zakresie SOSRD służył będzie zwiększeniu płynności ruchu pojazdów na wybranych ciągach komunikacyjnych miasta oraz zapewnieniu preferowania transportu publicznego. System będzie pozyskiwał dane o ruchu pojazdów przetwarzał je i poprzez odpowiednie algorytmy wspomagał zarządzanie ruchem. System będzie też zapewniał uczestnikom ruchu drogowego aktualną informację o warunkach ruchu, np. o zatłoczeniu dróg. Urządzenia tworzące ten system będą zamontowane w okolicach wybranych skrzyżowań lub dróg. W skład systemu będzie wchodziło centrum zarządzania.
  3. Platforma teleinformatyczna dla Inteligentnych Systemów Transportu będzie systemem urządzeń nadawczo - odbiorczych zapewniających komunikację urządzeniom tworzącym Inteligentne Systemy Transportu. Platforma teleinformatyczna będzie składać się z trzech głównych komponentów, tj. centrum zarządzania siecią, sieci szkieletowej i sieci dostępowej. Centrum zarządzania siecią będą tworzyć elementy niezbędnie do obsługi i zarządzania systemem np.: serwery, stacje robocze, urządzenia zasilające. Sieć szkieletowa funkcjonować będzie jako radiowa sieć transmisji danych o wysokiej przepustowości. Sieć szkieletowa będzie głównym medium transmisyjnym (szkieletem przez który stworzona zostanie komunikacja pomiędzy urządzeniami w ww. Inteligentnych Systemach Transportowych realizowanych w ramach projektu. Sieć szkieletowa będzie łączyła poszczególne systemy. Sieć szkieletowa będzie agregować ruch z niższego segmentu sieci. Do sieci szkieletowej dołączona zostanie sieć dostępowa(niższy segment sieci). Sieć dostępowa to medium transmisyjne o niższej przepustowości, oparte na transmisji radiowej. W sieci dostępowej będą znajdować się wszelkie urządzenia końcowe. Ze względu na różnice lokalizacji pomiędzy urządzeniami tworzącymi SOSRD (pkt 4 powyżej), a pozostałymi systemami, tj.: SZTP, E-info i E-bilet sieć dostępowa dzieli się na dwa komponenty, jeden dedykowany SOSRD, drugi pozostałym systemom.

Realizacja opisanych powyżej zadań inwestycyjnych wynika z wypełniania zadań własnych gminy dotyczących zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, dróg gminnych, ulic, mostów oraz organizacji ruchu drogowego zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Część zadań inwestycyjnych dotyczących rozbudowy /przebudowy dróg jest obecnie w fazie realizacji, pozostałe zadania są w trakcie procedur przetargowych, których celem jest wyłonienie wykonawców.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy Miasto i czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca pokrywa swoje wydatki ze środków przekazywanych z budżetu gminy. Wnioskodawca zgodnie ze statutem realizuje zadania określone w ustawie o drogach publicznych i innych przepisach prawa, przewidzianych dla zarządu dróg, których nie realizują inne jednostki organizacyjne. Ponadto do zadań statutowych Wnioskodawcy należy: utrzymanie dróg wewnętrznych, którymi zarządza Gmina , pełnienie funkcji inwestora dróg wewnętrznych, koordynacja robót na drogach wewnętrznych, którymi zarządza Gmina , prowadzenie spraw związanych z oznakowaniem i oświetleniem dróg wewnętrznych, którymi zarządza Gmina . Wydatki na realizację przypisanych zadań w ramach projektu ponosi Wnioskodawca. Wszystkie zakupy towarów i usług w ramach projektu dokonywane przez Wnioskodawcę, będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miejski Zarząd Dróg w .

Wnioskodawca będzie zarządzał ww. majątkiem po zakończeniu realizacji projektu. Majątek ten będzie służył realizacji zadań własnych gminy dotyczących dróg gminnych, ulic, mostów oraz organizacji ruchu drogowego. Zadania te nie mają charakteru działalności gospodarczej.

Podatek VAT naliczony przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji zadań inwestycyjnych przez Wnioskodawcę w ramach projektu zostanie uznany za wydatek kwalifikowany, tj. podlegający dofinansowaniu. Zgodnie z Krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013, podatek VAT można uznać za wydatek kwalifikowany tylko i wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał powstałego w ramach projektu majątku, który będzie pozostawał w jego zarządzie, do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż powstała w ramach realizacji projektu infrastruktura będzie udostępniona wszystkim korzystającym nieodpłatnie. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał powstałego w ramach projektu majątku, który będzie pozostawał w jego zarządzie, do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zakupami towarów i usług w ramach projektu dokonywanymi przez Wnioskodawcę, w związku z następującymi zadaniami inwestycyjnymi:

  1. Rozbudowa/przebudowa dróg, skrzyżowań, pętli i zatok autobusowych, wykonanie śluz autobusowych i bus-pasów,
  2. Zakup i montaż urządzeń tworzących Inteligentny System Transportu (ITS), w zakresie Systemu Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym (SOSRD),
  3. Zakup i montaż urządzeń tworzących platformę teleinformatyczną dla Inteligentnych Systemów Transportu, w zakresie komponentu: sieć dostępowa (urządzenia dedykowane SOSRD),

przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie będzie posiadał możliwości odzyskania podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją ww. zadań inwestycyjnych. Zdaniem Wnioskodawcy nie występują przesłanki rodzące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu podatku VAT. Wynika to z faktu, iż powstała w ramach realizacji projektu infrastruktura będzie udostępniona wszystkim korzystającym nieodpłatnie i Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał powstałego w ramach projektu majątku, który będzie pozostawał w jego zarządzie, do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje w imieniu Gminy projekt pn.: ,.

Celem projektu jest poprawa funkcjonalności transportu miejskiego poprzez poprawę dostępu do centralnych obszarów miasta oraz zapewnienie efektywnego transportu wewnątrz miasta, co zwiększy potencjał rozwojowy i atrakcyjność aglomeracji miejskiej.

Projekt obejmuje rozbudowę/przebudowę dróg, skrzyżowań, pętli i zatok autobusowych, wykonanie śluz autobusowych i bus - pasów, zakup i montaż urządzeń tworzących Inteligentny System Transportu (ITS), w zakresie Systemu Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym (SOSRD) oraz zakup i montaż urządzeń tworzących platformę teleinformatyczną dla Inteligentnych Systemów Transportu, w zakresie komponentów sieć dostępowa (urządzenia dedykowane SOSRD).

Realizacja powyższych zadań inwestycyjnych ma na celu udrożnienie głównych ciągów przejazdu transportu publicznego, zapewnienie priorytetowego przejazdu dla pojazdów transportu zbiorowego oraz odpowiedniej pojemność i przepustowości tych elementów infrastruktury drogowej dla transportu zbiorowego.

Efektem realizacji powyższego projektu będzie zwiększeniu płynności ruchu pojazdów na wybranych ciągach komunikacyjnych miasta oraz zapewnieniu preferowania transportu publicznego poprzez pozyskiwanie i przetwarzanie danych o ruchu pojazdów a także zapewni uczestnikom ruchu drogowego aktualne informacje o warunkach ruchu drogowego.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wydatki na realizację zadań wykonywanych w ramach projektu ponosi Wnioskodawca. Wszystkie zakupy towarów i usług w ramach projektu dokonywane przez Wnioskodawcę, będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miejski Zarząd Dróg w .

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie udostępniona wszystkim korzystającym nieodpłatnie. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał powstałego w ramach projektu majątku do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach