Gmina otrzymała w 2003r. następujące dotacje: - Interpretacja - PI/005-869/04/CIP/01

www.shutterstock.com
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.07.2004, sygn. PI/005-869/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Gmina otrzymała w 2003r. następujące dotacje:

    1. dotacje celowe na zadania własne i zlecone między innymi:
  • na przeprowadzenie wyborów,
  • na wypłatę zasiłków z opieki społecznej,
  • na oświetlenie i konserwację dróg, których gmina nie jest zarządcą,
  • na administrację rządową,
  • na zadania inwestycyjne w ramach kontraktu wojewódzkiego - budowa chodników i parkingów,
    2. subwencje: oświatowa, wyrównawcza, rekompensująca,3. dopłaty takie jak:
  • wpłaty Komitetu Budowy Oczyszczalni
  • dopłaty z Funduszu Ochrony Środowiska oraz SAPARD na budowę kanalizacji.


Ocena prawna stanu faktycznego


Z mocy art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.Zatem w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usługi - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi (dotacja przedmiotowa).Natomiast w sytuacji gdy taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nie uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja ta ma charakter podmiotowy i nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zgodnie z treścią art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535) do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.

    Z mocy art. 90 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535) proporcja (udział obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo) określa się w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.Jednocześnie stosownie do zapisu ust. 10 art. 90 tej ustawy w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
  1. przekroczyła 98 % - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2 % - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Izba Skarbowa w Gdańsku