
Temat interpretacji
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika opisanej w zapytaniu z dnia 30.07.2004 r., L.dz. NG/261/2004, które wpłynęło dnia 30.07.2004 r. Informacji udzielono na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.).
1. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z cyt. przepisu wynika więc, że otrzymana z Urzędu Miasta dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ służy ona całej działalności statutowej Ośrodka Kultury i nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów lub usługami. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach jest w tym zakresie zgodne ze stanowiskiem podatnika.
W myśl art. 90 ust. 7 cyt. ustawy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.
Oznacza to, że otrzymaną przez Ośrodek Kultury dotację jako inną niż określona w art. 29 ust. 1 ustawy wlicza się do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach nie jest więc zgodne ze stanowiskiem podatnika.
2. Art. 41 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 156 pkt 2 załącznika wymieniono usługi o PKWiU ex 92.3 "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10)".
Powyższe oznacza, że usługi klasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 92.32.10-00.00 jako "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych", w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 7 %. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach będzie więc w tym zakresie zgodne ze stanowiskiem podatnika.
3. Zgodnie z § 8 pkt 15 i 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku:
16) usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci (PKWiU ex 55.23.11) w zakresie, w jakim są one wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje, o których mowa w pkt 3 (w pkt 3 jest mowa o organizacjach pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolentariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873),
17) usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.
Oznacza to, że świadczone przez Ośrodek Kultury usługi sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 55.23.11-00.00 jako "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" będą zwolnione od VAT na podstawie § 8 pkt 15 albo 16 rozporządzenia, jeśli Ośrodek Kultury jest organizacją pożytku publicznego, o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolentariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873), albo jednostką objętą ustawą o systemie oświaty w przypadku świadczenia usług wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z takiej jednostki. Informacji na ten temat brak jest w zapytaniu podatnika. Jeśli Ośrodek Kultury jest ww. organizacją albo jednostką to jego stanowisko będzie zgodne ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach. Jeśli natomiast nie jest to świadczone usługi będą opodatkowane przy zastosowaniu stawki 7% na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 2 ustawy, ponieważ w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono usługi o PKWiU ex 55.2 "Usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15)".
4. Art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika wymieniono usługi o PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji".
W związku z tym usługi zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 80.42.20-00.00 jako "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" są zwolnione od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ww. ustawy. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach jest więc zgodne ze stanowiskiem podatnika.
5. W myśl art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 156 pkt 1 załącznika wymieniono usługi o PKWiU ex 92.3 "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2)".
Oznacza to, że usługi koncertowe klasyfikowane do PKWiU 92.31.21-00 (symbol podany przez podatnika, nie przedłożono opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi) w zakresie wstępu na koncerty podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 7 %. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach będzie więc w tym zakresie zgodne ze stanowiskiem podatnika o ile podany przez niego symbol PKWiU jest prawidłowy.
6. Art. 8 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.
Powyższe oznacza, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów, które jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, nie traktuje się jako odpłatne świadczenie usług, ponieważ czynność taka nie została wymieniona w cyt. art. 8 ust. 2 ustawy, czyli nieodpłatne przekazanie biletów na imprezy kulturalne przez Ośrodek Kultury nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach jest zgodne ze stanowiskiem podatnika.
7. Zgodnie z art. 7 ust. 2 cyt. wyżej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organizacji stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazania towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Ośrodek Kultury, będący organizatorem konkursów artystycznych, dokonując zakupu towarów z przeznaczeniem na nagrody, lub otrzymując darowizny rzeczowe od sponsorów (np. słodycze, napoje, drobne upominki), które są przeznaczane dla uczestników (głównie dzieci i młodzież) w czasie organizowanych imprez, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów w związku z treścią cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy. W związku z tym przy przekazaniu nagród nie powstanie obowiązek podatkowy, ponieważ taka czynność nie jest dostawą towarów w rozumieniu cyt. wyżej art. 7 ust. 2 ustawy. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach jest więc zgodne ze stanowiskiem podatnika.
