W dniu 25 czerwca 2004 roku wpłynęło do tutejszego organu pismo Spółki w sprawie udzielenia informacji w sprawie sposobu ewidencjonowania przy zastoso... - Interpretacja - PP/443-98/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.08.2004, sygn. PP/443-98/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Toruniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 25 czerwca 2004 roku wpłynęło do tutejszego organu pismo Spółki w sprawie udzielenia informacji w sprawie sposobu ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak wynika z przedstawionego w złożonym podaniu stanu faktycznego, wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów oraz usług kserograficznych.

Z treści złożonego podania wynika, że w miesiącu styczniu 2004 roku Spółka rozpoczęła prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w jedynym, posiadanym wówczas punkcie sprzedaży. W miesiącu czerwcu bieżącego roku, Spółka uruchomiła dwa nowe punkty sprzedaży, w których od momentu rozpoczęcia działalności zostały zainstalowane kasy rejestrujące. W następnych miesiącach, Spółka planuje uruchomienie kolejnych punktów sprzedaży.

W związku z powyższym Spółka zadaje pytanie, czy na podatniku ciąży obowiązek zainstalowania kas rejestrujących w nowych miejscach w ilości 1/5 liczby kas ustalonych na początku ewidencjonowania, czy też winna zainstalować kasy we wszystkich nowych punktach.

Działając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, w odpowiedzi na pytanie zawarte w piśmie z dnia 25 czerwca 2004 roku w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego wyjaśnia się, co następuje:

Na mocy obowiązujących przepisów ustawodawca określił przesłanki zobowiązujące podatników do rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w konkretnych terminach. Na dzień rozpoczęcia przedmiotowej ewidencji, podatnicy zobowiązani są zgłosić ilość kas jaką muszą zainstalować we wszystkich miejscach sprzedaży i świadczenia usług.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z treści § 7 ust 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 z 2002 roku z późniejszymi zmianami), w terminach wynikających z § 2 pkt 3, § 3 ust. 2 i 4-7 oraz § 4 tego rozporządzenia, podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas, która została zgłoszona przez podatnika naczelnikowi urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach sprzedaży i świadczenia usług, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani wprowadzić do ewidencjonowania kolejne kasy, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas zainstalowanych w pierwszym miesiącu ewidencjonowania.

Z § 7 ust. 2 wynika, że rozpoczęcie ewidencjonowania, na zasadach określonych w ust. 1, przedłuża odpowiednio okres zwolnienia od ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, gdzie ewidencjonowanie powinno mieć zastosowanie w kolejnych miesiącach.

Wobec zacytowanych wyżej przepisów, tutejszy Organ nie podziela stanowiska wnioskodawcy, jakoby wprowadzanie kolejnych kas rejestrujących, w punktach sprzedaży tworzonych po upływie kilku miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania i nie ujętych w wykazie kas zgłoszonych w organie podatkowym do zainstalowania może przebiegać według ilości określonej w przepisie § 7 ust. 1 wymienionego wcześniej rozporządzenia.

Jak wynika ze złożonego wniosku, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania Spółka posiadała jeden punkt sprzedaży. Stosując zatem zasadę określoną w cytowanym § 7 ust. 1 rozporządzenia, ufiskalniono jedną kasę rejestrującą.

Jak sama Spółka wskazuje w złożonym podaniu, przepis rozporządzenia nie daje żadnych podstaw do ponownego ustalania limitu 1/5 liczby kas miesięcznie. Następuje to jednokrotnie i odnosi się do stanu posiadanych punktów sprzedaży na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Wbrew poglądom prezentowanym przez Spółkę nie można tak ustalonej liczby kas odnosić do zdarzeń następujących w przyszłości. Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących jest zobowiązany do prowadzenia tej ewidencji w każdym punkcie sprzedaży detalicznej i o ile nie wykonuje czynności, o których mowa w § 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, to w świetle obowiązujących przepisów, nie ma prawa do korzystania z czasowego zwolnienia z tego obowiązku.

Zatem, jako podatnik zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, Spółka zachowała się poprawnie wprowadzając do użytkowania kolejne dwie kasy w dwóch utworzonych punktach sprzedaży od dnia rozpoczęcia w nich działalności i tę zasadę winna stosować do wszystkich kolejnych, nowo otwieranych punktów sprzedaży.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w piśmie z dnia 25 czerwca 2004 roku i przepisy prawa obowiązujące w dniu jego datowania.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Toruniu