W odpowiedzi na wniosek z dnia 02.11.2004 r. o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Ska... - Interpretacja - PP-443/37/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.11.2004, sygn. PP-443/37/04, Urząd Skarbowy w Piszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na wniosek z dnia 02.11.2004 r. o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piszu działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) informuje:

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Powiatowy Urząd Pracy w ramach realizacji projektu PHARE dokonał zakupu sprzętu komputerowego w części bez podatku od towarów i usług finansowanej z środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej znajdujących się na odrębnym rachunku bankowym. Natomiast w pozostałej części wraz z podatkiem VAT ze środków własnych. Zdaniem strony będąc podatnikiem VAT zwolnionym nie może się ubiegać o zwrot podatku VAT, który nie został pokryty ze środków unijnych.

Zgodnie z:

  • § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97 poz. 970 ze zm) za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej w Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. Kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).
  • § 23 ust. 1 cytowanego rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego,
  • § 25 ust. 1 wymienionego wyżej rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:
  1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;
  2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
  3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, zaś w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
  4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
  5. posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt. 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt. 1, przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji środków,
  • § 26 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, w świetle którego zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów, są finansowane w części z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, a w części z innych środków finansowych,
  • § 27 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia w myśl którego zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12 ustawy, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie, również z uwzględnieniem warunków wymienionych w art. 87 ust. 2 i 7 ustawy.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że jeżeli są spełnione ww. warunki to Powiatowemu Urzędowi Pracy przysługuje prawo do zwrotu podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko strony zawarte w piśmie z dnia 29.10.2004 r jest nie prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Piszu