Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-2274/04/CIP/08

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 13.12.2004, sygn. PI/005-2274/04/CIP/08, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi nakładania powierzchni malarskich na nowobudowanych statkach wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przeznaczonych dla armatorów zagranicznych. Usługi wykonywane są w stoczni na terenie Polski.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych.

W związku z brakiem definicji ustawowej pojęć "remontu", "przebudowy" i "konserwacji" w przepisach cytowanej ustawy należy odwołać się do powszechnie przyjętego rozumienia tych słów. Według Słownika języka polskiego PWN remont to przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu, np. budynku, urządzenia, maszyny, pojazdu mechanicznego, naprawa, odnowienie czegoś; przebudowa - zmiana istniejącego stanu czegoś na inny, ulepszenie, poprawienie czegoś; natomiast przez konserwację należy rozumieć utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi nakładania powierzchni malarskich na nowobudowanych statkach. Prace te wykonywane są na etapie budowy jednostek pływających, natomiast zgodnie z przywołanymi definicjami, pojęcia remontu, przebudowy oraz konserwacji należy łączyć z pracami wykonywanymi na statkach już istniejących. Usługi świadczone przez Pytającego nie mieszczą się w zakresie pojęciowym remontu, przebudowy, konserwacji, w związku z czym wskazany przepis nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Jednocześnie w myśl art. 83 ust. 1 pkt 17 cyt. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług służącym bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w pkt 1. Przywołany pkt 1 wymienia:

  1. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).

W świetle przywołanego przepisu ustawy opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT podlegają usługi służące bezpośrednim potrzebom jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumianych jako statki gotowe do eksploatacji zgodnie z przeznaczonym celem. Co innego stanowi natomiast "statek w budowie", którym jest ten, którego stępke położono lub wykonano równorzędna pracę konstrukcyjną w miejscu wodowania, aż do zakończenia budowy - art. 2 § 2 ustawy z dnia 18 września 2001r. Kodeks morski (Dz. U. Nr 138, poz. 1545 z późn. zm.).

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (pkt 5.2.2.7.), wyroby niekompletne i niegotowe zalicza się do grupowań obejmujących wyroby gotowe pod warunkiem, że posiadają zasadnicze cechy wyrobu kompletnego i gotowego.

Jednocześnie, na podstawie uwag dodatkowych zawartych w dziale 35 PKWiU stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) kadłuby statków, statki nie wykończone lub niekompletne, zmontowane, nie zmontowane lub rozmontowane oraz kompletne statki nie zmontowane, rozmontowane należy klasyfikować do podkategorii 35.11.33, jeżeli nie mają one zasadniczego charakteru statków specjalnego przeznaczenia.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż regulowane przepisem art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy świadczenie usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego obejmuje również świadczenie usług służących bezpośrednim potrzebom budowanego statku, ale tylko pod warunkiem, iż stan budowy tego statku będzie pozwalał na określenie zasadniczych jego cech jako wyrobu kompletnego i gotowego i gdy możliwym będzie jego zaklasyfikowanie do określonego grupowania PKWiU.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy stawce podatku VAT w wysokości 0% podlegają usługi służące bezpośrednim potrzebom wskazanych statków. Usługi nakładania powierzchni malarskich nie służą jednak potrzebom statków, na których są one wykonywane, lecz są to czynności służące potrzebom produkcji - budowy jednostek pływających. Działalność Pytającego nie spełnia zatem przesłanek przywołanego przepisu ustawy, a tym samym nie uprawnia go do skorzystania z preferencji podatkowej.

Zatem, usługi nakładania powierzchni malarskich na nowobudowanych statkach podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy.

Izba Skarbowa w Gdańsku