Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu ... - Interpretacja - IBPP3/443-1136/12/UH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.12.2012, sygn. IBPP3/443-1136/12/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn.:

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2012r., (data wpływu 17 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2012r. (data wpływu 17 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn.: - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn.: . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 grudnia 2012r. (data wpływu 17 grudnia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa od roku 2009. Wnioskodawca działa w oparciu o Statut, prowadzona działalność jest nieodpłatna. Wnioskodawca wpisany jest do Krajowego Rejestru Sądowego i nie prowadzi działalności gospodarczej. W roku 2010 Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach osi 4 leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Na dzień składania niniejszego wniosku podatnik w zakresie usług związanych z działalnością statutową korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wydatki i koszty ponoszone w projektach realizowanych przez Wnioskodawcę nie wiążą się z żadnymi przychodami - nie prowadzi się sprzedaży towarów i usług bezpośrednio lub pośrednio związanymi z kosztami. Działalność Wnioskodawcy (realizując projekty) opiera się wyłącznie na zorganizowaniu i opłaceniu szkoleń, warsztatów, cateringu, wynagrodzeń, oraz innych zakupów usług lub materiałów, zgodnie z zawartymi umowami o dofinansowanie i realizowanym harmonogramem wydatków. W ramach tego działania Wnioskodawca realizować będzie 1 dniowe warsztaty dla dzieci, warsztaty wyjazdowe w gospodarstwie ekologicznym, wydanie materiałów edukacyjnych - kolorowej broszury informacyjnej o dobrych przykładach oszczędności energii oraz opracowanie i druk gry planszowej. Wszystkie faktury zostaną dołączone do refundacji. Nadrzędnym celem projektu jest popularyzacja racjonalnego gospodarowania energią, aktywizacja społeczności obszarów wiejskich w zakresie zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych, ochrony klimatu oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach agroturystycznych. Wszystkie ww. działania realizowane są w ramach projektu od 11.06.2012r. do 31.12.2012r. pn.: .

Projekt będzie służył podniesieniu świadomości mieszkańców gmin w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, modelowych rozwiązań w oszczędzaniu energii, edukacji ekologicznej w kontekście rozwoju produktu turystycznego.

Wnioskodawca oświadcza, że realizowane w ramach projektu zajęcia oraz wydawnictwa rozpowszechniane będą nieodpłatnie oraz Beneficjenci nie będą ponosili opłat.

Ww. projekt realizowany jest w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działanie Oś Leader, działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

Nabyte towary i usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Szkolenia, warsztaty dla dzieci, warsztaty wyjazdowe, materiały edukacyjne, kolorowe broszury, gra planszowa, catering, przejazd na warsztaty i inne zakupy towarów oraz usług związanych z projektem będą nieodpłatne dla uczestników. Zakupy towarów i usług będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(sformułowane w piśmie z dnia 13 grudnia 2012r.):
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów i usług związanych z realizacją projektu pn.: . ...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 grudnia 2012r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W świetle powyższego, niewątpliwie Wnioskodawca jako osoba prawna w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, spełnia przesłanki do uznania jej za podatnika podatku od towarów i usług. Jednakże zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia z tym, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Art. 113 ust. 5 stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do alternatywnego wyboru, zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, bądź pozostania podatnikiem VAT zwolnionym. Powyższy wybór jest dobrowolną decyzją podatnika, u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła określonego ustawowo limitu kwoty.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje w okresie od 11 czerwca 2012r. do 31 grudnia 2012r. projekt pn.: .Projekt będzie służył podniesieniu świadomości mieszkańców gmin w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, modelowych rozwiązań w oszczędzaniu energii, edukacji ekologicznej w kontekście rozwoju produktu turystycznego. Wnioskodawca będzie realizować jednodniowe warsztaty dla dzieci, warsztaty wyjazdowe w gospodarstwie ekologicznym, wydanie materiałów edukacyjnych - kolorowej broszury informacyjnej o dobrych przykładach oszczędności energii oraz opracowanie i druk gry planszowej.

Szkolenia, warsztaty dla dzieci, warsztaty wyjazdowe, materiały edukacyjne, kolorowe broszury, gra planszowa, catering, przejazd na warsztaty i inne zakupy towarów oraz usług związanych z projektem będą nieodpłatne dla uczestników. Nabyte towary i usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Towary i usługi będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Na dzień składania wniosku podatnik w zakresie usług związanych z działalnością statutową korzysta ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analizując powyższe przepisy oraz informacje zawarte we wniosku stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie została spełniona zasadnicza przesłanka uprawniająca do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w cenie nabywanych w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W świetle powyższego brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: .

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dotyczących ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego w którym wskazano, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisanego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w .

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach