
Temat interpretacji
Czy w związku z realizacją zakupu instrumentów dętych będzie przysługiwało Ochotniczej Straży Pożarnej prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 07 listopada 2012 r. (data wpływu 09 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
Wniosek uzupełniono w dniu 09 listopada 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Ochotnicza Staż Pożarna działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 września 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Ochotnicza Straż Pożarna prowadzi działalność w zakresie ochrony przeciwpożarowej, mającą na celu zapobieganie pożarom oraz branie udziału w akcjach ratowniczych oraz na podstawie statutu OSP działalność artystyczną i kulturalną, w ramach której działa przy OSP orkiestra dęta.
Orkiestra dęta organizuje koncerty, reprezentuje Gminę na imprezach i uroczystościach, uświetnia także uroczystości patriotyczne i sakralne. Działalność ta wykonywana jest nieodpłatnie, jedynie przychody jakie osiąga orkiestra to otrzymane nagrody rzeczowe za osiągnięcia w konkursach lub festiwalach. W związku z tym, że zainteresowanie młodzieży i dzieci grą na instrumentach dętych jest coraz większe, zwiększył się też skład orkiestry.
W miesiącu maju 2012 r. OSP złożyła wniosek aplikacyjny w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Lokalnej Grupy Działania w ramach Działania w zakresie na zakup 13 sztuk instrumentów dętych: 3 fletów, 3 klarnetów, 1 saksofonu altowego, 1 saksofonu sopranowego, 1 puzonu tenorowego, 1 tuby, 1 zestawu perkusyjnego, 2 werbli marszowych, na łączną kwotę 21 050,00 zł. Zakup ww. instrumentów związany jest tylko i wyłącznie z nauką gry, która prowadzona jest nieodpłatnie. Instrumenty będą wykorzystywane również podczas występów artystycznych i koncertów orkiestry, zakup związany jest z zaspokojeniem potrzeb własnych orkiestry dętej działającej przy OSP.
Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Realizacja projektu będzie finansowana w ramach Oś 4 Leader, Działanie objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, wniosek został złożony w naborze ogłoszonym przez lokalną Grupę Działania .
Faktury dotyczące nabycia przedmiotowych instrumentów muzycznych będą wystawiane na Ochotniczą Straż Pożarną. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ochotnicza Straż Pożarna jest osobą prawną, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją zakupu instrumentów dętych będzie przysługiwało Ochotniczej Straży Pożarnej prawo do odliczenia podatku naliczonego...
Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta bowiem ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zakup instrumentów dętych przez OSP nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, Ochotnicza Straż Pożarna jest zwolniona podmiotowo z podatku VAT, w związku z tym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizowanym projektem.
Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest przepis art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Ww. przepisy wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zrealizowanie powyższego prawa jest możliwe wyłącznie poprzez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni. Ochotnicza Straż Pożarna nie może zatem skorzystać z prawa od odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup instrumentów dętych. Czy przedstawione stanowisko jest prawidłowe...
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie).
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zainteresowany złożył wniosek aplikacyjny pn. w ramach Oś 4 Leader, Działanie objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na zakup 13 sztuk instrumentów dętych: 3 fletów, 3 klarnetów, 1 saksofonu altowego, 1 saksofonu sopranowego, 1 puzonu tenorowego, 1 tuby, 1 zestawu perkusyjnego, 2 werbli marszowych. Zakup ww. instrumentów związany jest tylko i wyłącznie z nauką gry, która prowadzona jest nieodpłatnie. Instrumenty będą wykorzystywane również podczas występów artystycznych i koncertów orkiestry, zakup związany jest z zaspokojeniem potrzeb własnych orkiestry dętej działającej przy OSP. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Faktury dotyczące nabycia przedmiotowych instrumentów muzycznych będą wystawiane na Zainteresowanego.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ poniesione wydatki nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, z którego wprost wynika, że efekty inwestycji będą służyły czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 181 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
