Ponieważ nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Realizowana przez Wnioskodawcę... - Interpretacja - IPTPP1/443-85/11-2/IG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.04.2012, sygn. IPTPP1/443-85/11-2/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Ponieważ nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Realizowana przez Wnioskodawcę inwestycja, o której mowa w pytaniu nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc Parafia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT, związanych z realizacją inwestycji, gdyż zakupione w ramach projektu - towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia podpisała umowę przyznania pomocy z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pn. "" w ramach działania 313, 322, 323 Odnowa i rozwój wsi objętego PROW na lata 2007-2013 na dofinansowanie 75% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Pozostałą część wydatków stanowią środki własne Parafii. W ramach konkursu ofert został wyłoniony wykonawca robót - została podpisana umowa.

Zadanie zostało zrealizowane w terminie i odebrane co potwierdza protokół odbioru robót - końcowy.

W dniach od 1 do 28 lutego 2012 roku Parafia ma obowiązek złożyć wniosek o płatność w Departamencie Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa , celem rozliczenia dotacji. Wniosek jest sporządzony, gdzie wykazany został jako koszt kwalifikowalny podatek VAT od zrealizowanej inwestycji. Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi niezbędny załącznik do przedmiotowego wniosku.

Parafia nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej oraz nie generuje żadnych dochodów. Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT. Przebudowany parking, trakt procesyjny wraz z chodnikami udostępniony jest nieodpłatnie i bez żadnych ograniczeń. W związku z powyższym w żaden sposób nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zrealizowanej inwestycji.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania 313, 322, 323 Odnowa i rozwój wsi objętego PROW na lata 2007-2013 pomoc nie obejmuje podatku VAT jeżeli możliwe jest jego odzyskanie; w przypadku braku takiej możliwości, VAT jest kosztem kwalifikowalnym - zatem możliwym do współfinansowania z Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Parafii przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących zakup usług i materiałów przeznaczonych na przebudowę parkingu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT, to nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w posiadanych fakturach dokumentujących wykonanie zadania, jakim jest "na placu przykościelnym Parafii .

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Parafia pozyskała środki finansowe w ramach działania 313, 322, 323 Odnowa i rozwój wsi objętego PROW na lata 2007-2013 na inwestycje pod nazwą " - na placu przyległym do Kościoła. Wykonanie ww. inwestycji jest zadaniem publicznym, służącym dobru wspólnemu wszystkich parafian. Po zakończeniu tej inwestycji Parafia nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów, ponieważ korzystanie z parkingu jak i przejść chodnikowych będzie nieodpłatne.

Należy zatem stwierdzić, iż nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Realizowana przez Wnioskodawcę inwestycja, o której mowa w pytaniu nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc Parafia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT, związanych z realizacją inwestycji, gdyż zakupione w ramach projektu - towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Parafia nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r.

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełniać.

Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenia środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie pochodzących ze środków z Unii Europejskiej podpisane umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy wskazać, iż z dniem 1.07.2011r. ogłoszono tekst jednolity ustawy o podatku od towarów i usług w Dz. U. Nr 177, poz. 1054.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 184 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi