Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP1/443-192/12/IK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.03.2012, sygn. ITPP1/443-192/12/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją N. wpisaną do rejestru stowarzyszeń. Prowadzi również działalność gospodarczą i z tego tytułu osiąga dochód, który przeznacza na realizację celów statutowych. Stowarzyszenie zgodnie z celami określonymi w statucie prowadzi działalność w obszarze m.in.:

  • ekologii i ochrony zwierząt, ochrony dziedzictwa przyrodniczego oraz troski o racjonalne wykorzystanie zasobów przyrody,
  • ratownictwa i ochrony ludności,
  • rozwijania różnorodnych form turystyki aktywnej, rekreacji oraz sportu w powiązaniu z imprezami turystycznymi.

Stowarzyszenie buduje i utrzymuje obiekty turystyczne, gastronomiczne, sportowe oraz urządzenia istotne dla turystów.

Realizując ww. cele, Stowarzyszenie prowadzi w Folwarku (na terenie Parku) strzeżone kąpielisko. Jest to obiekt otwarty, ogólnodostępny, strzeżony przez ratowników WOPR, czynny w sezonie letnim od 1000-1800. Na kąpielisko składają się: plaża, pomosty, sanitariaty, zespół boisk do piłki siatkowej i koszykówki. Użytkownikami kąpieliska są głównie mieszkańcy S. i S..

Stowarzyszenie od 1 marca 2012 r. będzie realizowało projekt, finansowany z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Poziom dofinansowania wynosi 70% kosztów kwalifikowanych, wkład własny wyniesie 30%.

Przedmiotem projektu będzie doposażenie ww. kąpieliska, tj.:

  • zakup i montaż zadaszonego stanowiska dla ratowników,
  • zakup łódki ratunkowej,
  • zakup lin torowych, boi ratunkowej, koła ratunkowego, pasów ratowniczych, rzutek ratowniczych, tuby nagłaśniającej, liny asekuracyjnej oraz zasobnika z liną do koła ratunkowego.

Celem projektu jest realizacja założeń Lokalnej Strategii Rozwoju LGD w zakresie zwiększenia atrakcyjności turystycznej S. poprzez poprawę stanu infrastruktury rekreacyjnej oraz poprawę jakości życia mieszkańców poprzez zapewnienie bezpiecznego oraz lepiej wyposażonego miejsca do spędzania wolnego czasu. Ponadto dzieci i młodzież z terenu objętego zasięgiem działania LGD, nie korzystające ze zorganizowanych form letniego wypoczynku będą mogły w bezpieczny sposób spędzać wakacje nad wodą. Zadanie przyczyni się również do racjonalnego i ekologicznego wykorzystania brzegów jeziora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie jest uprawnione do odzyskania podatku, zapłaconego w cenie towarów i usług nabytych w ramach realizacji projektu finansowanego w 70% ze środków Unii Europejskiej, a w pozostałych 30% ze środków własnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest uprawnione do odliczania lub odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłaconych w ramach realizacji projektu. Biorąc pod uwagę treść art. 86 ust. 1 ustawy, realizowany projekt znajduje się w obszarze działalności statutowej Stowarzyszenia i nie służy celom zarobkowym, zatem zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanej. Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku, ani jego odzyskania, w związku z tym podatek VAT należy uznać za koszt kwalifikowany w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku przedmiotowy projekt nie będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu. Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwać także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 856 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy