Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.127.2025.2.MK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 7 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie - pismem sygnowanym datą 28 marca 2025 r. (wpływ 27 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od (…) 2020 r. Jest to działalność usługowa w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpdof.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi jako (…) na rzecz klienta. Usługi świadczone są na podstawie umowy o współpracy. Usługi Wnioskodawcy sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 63.11.19 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”.

Usługi Wnioskodawcy polegają m.in. na:

-    wydobywaniu i analizie danych z firmowych baz danych klienta, w celu optymalizacji i ulepszenia rozwoju produktów i strategii biznesowych;

-    zbieranie i czyszczenie danych, tj. gromadzenie danych z różnych źródeł, ich czyszczenie, normalizacja i przygotowanie do analizy;

-    analizie eksploracyjnej danych w poszukiwaniu wzorców, tendencji, korelacji i cennych informacji;

-    modelowaniu danych, tj. tworzeniu modeli matematycznych i statystycznych, które mogą przewidywać trendy, klasyfikować dane, wykrywać zależności i podejmować decyzje biznesowe na podstawie analizowanych danych;

-    wdrażaniu rozwiązań analitycznych tj. implementacja opracowanych modeli do systemów lub platform, co pozwala na wykorzystanie wyników analiz w praktyce biznesowej.

Wnioskodawca do końca 2024 r. rozliczał się podatkiem liniowym. Wnioskodawca podjął decyzję o zmianie formy opodatkowania od 1 stycznia 2025 r. i w tym celu złożył w wymaganym terminie stosowne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w zakresie opodatkowania swoich przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od niektórych przychodów ewidencjonowanych od roku podatkowego 2025 r.

Przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w roku poprzedzającym rok podatkowy (tj. w 2024 r.) nie przekroczyły limitu przychodów wynoszących 2 000 000 euro rocznie (art. 6 ust. 4 uzpdof).

Do działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 uzpdof.

Wnioskodawca nie otrzymuje dochodów z innych źródeł przychodu.

Wnioskodawca prowadzi dokumentację podatkową, o której mowa w art. 15 uzpdof.

Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca nie świadczy również usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).

W uzupełnieniu wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.  Jakie konkretnie czynności/zadania wykonuje Pani w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 63.11.19 – „Pozostałe usługi związane z zapewnianiem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”? Proszę szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, tj. wskazać:

·na czym one polegają,

·jaki jest ich zakres,

·co jest ich efektem oraz

·w jaki sposób efekty wykonywanych przez Panią czynności wykorzystuje Kontrahent (do czego służą Kontrahentowi)?

Odpowiedź: Na wstępie należy podkreślić, że wszystkie usługi przez Panią wykonywane i ich efekty nie są wynikiem automatycznego przetwarzania danych. Pani usługi oparte są na pracy intelektualnej z użyciem posiadanego wykształcenia, umiejętności i doświadczenia w zakresie analizy danych.

a)  Wydobywanie i analiza danych z firmowych baz danych klienta w celu optymalizacji i ulepszenia rozwoju produktów i strategii biznesowych:

Na czym polega?

Proces polega na gromadzeniu, filtrowaniu oraz analizie danych przechowywanych w bazach klientów w celu uzyskania kluczowych informacji wspierających rozwój strategii biznesowych. Obejmuje to zarówno dane transakcyjne, jak i informacje o klientach, produktach czy procesach operacyjnych.

Zakres:

•        Pobieranie danych z różnych źródeł firmowych ((…)).

        Weryfikacja spójności i kompletności zgromadzonych danych.

        Agregacja danych z różnych działów firmy, np. sprzedaży, marketingu, obsługi klienta.

        Analiza trendów i korelacji między danymi w celu wyciągnięcia wartościowych wniosków.

Efekt:

        Lepsze zrozumienie zachowań klientów i skuteczności kampanii marketingowych.

        Identyfikacja obszarów do optymalizacji procesów biznesowych.

        Możliwość precyzyjniejszego dopasowania oferty produktowej do potrzeb klientów.

Jak kontrahent wykorzystuje efekty?

        Podejmowanie świadomych decyzji dotyczących zmian w strategii biznesowej.

        Optymalizacja cen, marketingu i działań sprzedażowych w oparciu o dane.

        Automatyzacja raportowania i monitorowania kluczowych wskaźników KPI.

b)Zbieranie i czyszczenie danych - gromadzenie danych z różnych źródeł, ich czyszczenie, normalizacja i przygotowanie do analizy.

Na czym polega?

Jest to proces integracji, weryfikacji i przetwarzania danych pochodzących z różnych źródeł, w celu stworzenia spójnej i jakościowej bazy danych do dalszej analizy.

Zakres:

        Pobieranie danych z różnych źródeł (...).

        Identyfikacja i usuwanie błędów w danych (np. brakujące wartości, duplikaty, niespójności).

        Normalizacja i ujednolicenie danych w celu zapewnienia ich kompatybilności.

        Transformacja danych do odpowiedniego formatu zgodnego z wymaganiami.

Efekt:

        Poprawa jakości danych, co zwiększa skuteczność modeli analitycznych.

        Umożliwienie analizy danych bez ryzyka błędów wynikających z ich niespójności.

        Zwiększenie efektywności przetwarzania danych przez systemy analityczne.

Jak kontrahent wykorzystuje efekty?

        Przekształcone i oczyszczone dane są używane do analiz predykcyjnych, raportowania i automatyzacji procesów.

        Wysoka jakość danych zapewnia lepsze działanie systemów rekomendacyjnych i optymalizację decyzji biznesowych.

        Możliwość łatwego integrowania danych z różnych źródeł w jedną, spójną bazę.

c)Analiza eksploracyjna danych w poszukiwaniu wzorców, tendencji, korelacji i cennych informacji.

Na czym polega?

To proces dogłębnej analizy danych w celu wykrycia ukrytych wzorców i zależności, które mogą mieć istotne znaczenie dla działalności klienta.

Zakres:

        Stosowanie technik eksploracji danych (data mining) do identyfikowania trendów.

        Analiza statystyczna i wizualizacja danych (np. wykresy, heatmapy, analiza korelacji).

        Wykorzystanie technik uczenia maszynowego do wykrywania nietypowych zachowań lub anomalii.

        Grupowanie klientów, produktów lub transakcji na podstawie wspólnych cech.

Efekt:

        Identyfikacja trendów zakupowych i preferencji klientów.

        Optymalizacja strategii cenowej i marketingowej na podstawie realnych danych.

        Wykrycie nieprawidłowości, które mogą wskazywać na oszustwa lub błędy operacyjne.

Jak kontrahent wykorzystuje efekty?

        Segmentacja klientów w celu lepszego targetowania ofert marketingowych.

        Wykorzystanie wyników analiz do personalizacji usług i optymalizacji procesów sprzedażowych.

        Wdrażanie strategii opartej na danych, co zwiększa przewagę konkurencyjną firmy.

d)Modelowanie danych - tworzenie modeli matematycznych i statystycznych, które mogą przewidywać trendy, klasyfikować dane, wykrywać zależności i podejmować decyzje biznesowe na podstawie analizowanych danych.

Na czym polega?

Modelowanie danych to tworzenie algorytmów statystycznych i modeli predykcyjnych, które pozwalają na podejmowanie świadomych decyzji biznesowych w oparciu o dane historyczne.

Zakres:

        Budowanie modeli predykcyjnych do prognozowania sprzedaży, rotacji klientów itp.

        Budowanie i wdrażanie modeli analitycznych i predykcyjnych - w tym modeli sztucznej inteligencji (AI) do przetwarzania języka naturalnego (NLP)

        Tworzenie systemów klasyfikacyjnych do kategoryzacji klientów lub produktów.

        Implementacja modeli wykrywających anomalie (np. błędy produkcyjne).

        Weryfikacja skuteczności modeli i ich optymalizacja poprzez testowanie różnych wariantów.

Efekt:

        Możliwość przewidywania przyszłych trendów na podstawie historycznych danych.

        Automatyzacja podejmowania decyzji biznesowych.

        Poprawa efektywności operacyjnej poprzez inteligentne wykorzystanie danych.

Jak kontrahent wykorzystuje efekty?

        Modele pomagają w planowaniu zasobów, prognozowaniu sprzedaży i optymalizacji działań marketingowych.

        Wykorzystywane są do dynamicznego dostosowywania strategii cenowej i rekomendacji produktowych.

        Automatyczne systemy podejmowania decyzji eliminują potrzebę ręcznej analizy danych.

e)Wdrażanie rozwiązań analitycznych - implementacja opracowanych modeli do systemów lub platform, co pozwala na wykorzystanie wyników analiz w praktyce biznesowej.

Na czym polega?

Jest to końcowy etap, w którym opracowane modele analityczne są integrowane z infrastrukturą IT klienta, co pozwala na ich automatyczne wykorzystywanie.

Zakres:

        Integracja modeli analitycznych z bazami danych, systemami CRM, platformami BI.

        Testowanie wdrożonych rozwiązań pod kątem wydajności i poprawności działania.

        Monitorowanie i dostosowywanie modeli do zmieniających się warunków biznesowych.

Efekt:

        Możliwość automatycznej transkrypcji rozmów i generowania notatek dla klientów.

        Zwiększona efektywność operacyjna dzięki integracji analityki z systemami IT.

        Lepsza jakość obsługi klienta i szybsza reakcja na jego potrzeby.

2.   W związku ze wskazaniem w opisie sprawy: „Usługi Wnioskodawcy polegają m.in. na (…) wdrażaniu rozwiązań analitycznych tj. implementacja opracowanych modeli do systemów lub platform, co pozwala na wykorzystanie wyników analiz w praktyce biznesowej” – proszę wyjaśnić, co należy rozumieć pod pojęciem „system” oraz „platforma”, do jakich konkretnie „systemów” i „platform” implementuje Pani opracowane modele?

Odpowiedź: Systemy to oprogramowanie używane przez klienta do zarządzania danymi, np. systemy (...) lub hurtownie danych.

Platformy to infrastruktura IT, na której wdraża Pani modele analityczne, np. chmury obliczeniowe ((…)) lub dedykowane środowiska analityczne.

3.   W jaki sposób świadczona przez Panią usługa „wdrażania rozwiązań analitycznych tj. implementacja opracowanych modeli do systemów lub platform, co pozwala na wykorzystanie wyników analiz w praktyce biznesowej” wpisuje się w zakres wskazanej przez Panią klasyfikacji PKWiU 63.11.19 – „Pozostałe usługi związane z zapewnianiem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”? Proszę o jednoznaczne wskazanie, na jakiej podstawie (w oparciu o jakie przesłanki) ww. wymienioną czynność klasyfikuje Pani do usług objętych wskazaną pozycją PKWiU?

Odpowiedź: Usługa „wdrażania rozwiązań analitycznych tj. implementacja opracowanych modeli do systemów lub platform, co pozwala na wykorzystanie wyników analiz w praktyce biznesowej” jest immanentnie związana z pozostałymi usługami wskazanymi we wniosku oraz szczegółowo opisanymi w niniejszym piśmie. Jak wskazała Pani powyżej usługa ta to końcowy etap Pani prac, w którym opracowane modele analityczne są integrowane z infrastrukturą IT klienta. Dlatego usługa ta, jak i inne wpisują się w PKWiU 63.11.19 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”.

Podsumowując: Wszystkie usługi przez Panią wskazane we wniosku - Pani zdaniem - podlegają pod PKWiU 63.11.19. „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych” i powinna do nich mieć zastosowanie stawka ryczałtu 8,5%.

Są to usługi:

          obejmujące zaawansowane przetwarzanie danych (nieautomatyczne), wdrażanie modeli AI oraz integrację z systemami informatycznymi;

          wspierające infrastrukturę IT klienta - poprzez integrację i implementację systemów analitycznych;

          nie polegają na programowaniu aplikacji od podstaw, ale na implementacji i optymalizacji technologii analitycznych w ramach infrastruktury klienta;

          nie polegają na doradztwie w zakresie programowania;

•          dostarczają gotowe do użycia rozwiązania analityczne, które działają na infrastrukturze IT klienta, co jest kluczowym aspektem klasyfikacji 63.11.19.

Pytanie

Czy przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z działalności usługowej opisanej w stanie faktycznym sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 63.11.19 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych” może być opodatkowany stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof?

Pani stanowisko w sprawie W ocenie Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany z działalności usługowej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 63.11.19 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych” może być opodatkowany stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpdof działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września  2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-    15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i uzpdof;

-    12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b uzpdof;

-    8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.

Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, nie tworzy i nie ulepsza oprogramowania, a także nie świadczy usług doradztwa w zakresie oprogramowania, więc do jego usług nie będzie miała zastosowania stawka art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b uzpdof.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i uzpdof usług związanych z przetwarzaniem danych (PKWiU ex 63.11.1), wskazać należy, że symbol „ex” oznacza, że w opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi przetwarzania danych, tj. m.in. kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnienie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzania danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych. Są to usługi związane z automatycznym przetwarzaniem danych (wyjaśnienia PKWiU 2015).

Wskazanych wyżej usług Wnioskodawca nie świadczy. Wnioskodawca nie uzyskuje także przychodów z przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99), a zatem do jego usług nie ma zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i uzpdof.

W wyjaśnieniach do PKWiU z 2015 r. wskazano, że pod symbolem PKWiU 63.11.19 znajdują się mi.in. usługi zarządzania danymi, tj. bieżące zarządzanie i administrowanie uporządkowanym zasobem danych (usługi mogą obejmować sporządzanie modelowania danych, mobilizację danych, mapowanie/racjonalizacje danych, wybieranie danych i architekturę systemu).

Wobec powyższego mając na uwadze zakres usług, które świadczy Wnioskodawca, przychody z usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem PKWiU 63.11.19 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.o.f.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczących usług świadczonych przez Analityka Danych, np. z dnia 7 kwietnia 2022 r., nr 0115- KDWT.4011.81.2022.2.BM.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem ,,Oryginały oprogramowania komputerowego'' (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)   ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)   ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą od (…) 2020 r. na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Jest to działalność usługowa w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jest Pani polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi jako (…) na rzecz Klienta. Usługi świadczone są na podstawie umowy o współpracy. Pani usługi sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 63.11.19 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”.

Pani usługi polegają m.in. na:

-    wydobywaniu i analizie danych z firmowych baz danych klienta, w celu optymalizacji i ulepszenia rozwoju produktów i strategii biznesowych;

-    zbieraniu i czyszczeniu danych, tj. gromadzeniu danych z różnych źródeł, ich czyszczenie, normalizacja i przygotowanie do analizy;

-    analizie eksploracyjnej danych w poszukiwaniu wzorców, tendencji, korelacji i cennych informacji;

-    modelowaniu danych, tj. tworzeniu modeli matematycznych i statystycznych, które mogą przewidywać trendy, klasyfikować dane, wykrywać zależności i podejmować decyzje biznesowe na podstawie analizowanych danych;

-    wdrażaniu rozwiązań analitycznych tj. implementacja opracowanych modeli do systemów lub platform, co pozwala na wykorzystanie wyników analiz w praktyce biznesowej.

Do końca 2024 r. rozliczała się Pani podatkiem liniowym. Podjęła Pani decyzję o zmianie formy opodatkowania od 1 stycznia 2025 r. i w tym celu złożyła w wymaganym terminie stosowne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w zakresie opodatkowania swoich przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od niektórych przychodów ewidencjonowanych od roku podatkowego 2025 r. Przychody uzyskane przez Panią w roku poprzedzającym rok podatkowy (tj. w 2024 r.) nie przekroczyły limitu przychodów wynoszących 2 000 000 euro rocznie. Do działalności prowadzonej przez Panią nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie otrzymuje Pani dochodów z innych źródeł. Prowadzi Pani dokumentację podatkową, o której mowa w art. 15 ww. ustawy.

Ponadto, nie świadczy Pani usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Nie świadczy Pani również usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku szczegółowo opisała Pani czynności/zadania jakie wykonuje Pani w ramach usług, o których mowa we wniosku. Wskazała Pani na czym one polegają, jaki jest ich zakres, co jest ich efektem oraz w jaki sposób efekty wykonywanych przez Panią czynności wykorzystuje Kontrahent.

Podkreśliła Pani także, że wszystkie usługi przez Panią wykonywane i ich efekty nie są wynikiem automatycznego przetwarzania danych. Pani usługi oparte są na pracy intelektualnej z użyciem posiadanego wykształcenia, umiejętności i doświadczenia w zakresie analizy danych.

W podsumowaniu stwierdziła Pani, że wszystkie usługi przez Panią wskazane we wniosku - Pani zdaniem - podlegają pod PKWiU 63.11.19. „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych” i powinna do nich mieć zastosowanie stawka ryczałtu 8,5%.

Są to usługi:

          obejmujące zaawansowane przetwarzanie danych (nieautomatyczne), wdrażanie modeli AI oraz integrację z systemami informatycznymi;

          wspierające infrastrukturę IT klienta - poprzez integrację i implementację systemów analitycznych;

          nie polegają na programowaniu aplikacji od podstaw, ale na implementacji i optymalizacji technologii analitycznych w ramach infrastruktury klienta;

          nie polegają na doradztwie w zakresie programowania;

•          dostarczają gotowe do użycia rozwiązania analityczne, które działają na infrastrukturze IT klienta, co jest kluczowym aspektem klasyfikacji 63.11.19.

Dokonując analizy usług będących przedmiotem wniosku, należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r. klasa 63.11 to „Usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobne usługi”.

W klasie tej znajduje się kategoria 63.11.1 „Usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) oraz pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”, która obejmuje m.in. grupowania:

-PKWiU 63.11.11.0 Usługi przetwarzania danych;

-PKWiU 63.11.19.0 Pozosłałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 63.11.11.0 Usługi przetwarzania danych” obejmuje usługi przetwarzania danych, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnienie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzania danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych.

Natomiast grupowanie PKWiU 63.11.19.0 Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych” obejmuje:

usługi kolokacji, tj. udostępnienie miejsca (w serwerowni lub szafie serwerowej) w ramach zabezpieczonego obiektu na umieszczenie serwerów i platform projektu (usługa obejmuje miejsce na sprzęt i oprogramowanie klienta, podłączenie do Internetu lub innej sieci komunikacyjnej oraz rutynowy monitoring serwerów; klienci są odpowiedzialni za zarządzanie systemem operacyjnym, sprzętem i oprogramowaniem),

-  usługi przechowywania danych, tj. usługi zarządzania i administrowania przechowywaniem i sporządzaniem kopii danych takie jak zdalne usługi sporządzania kopii, przechowywanie lub zarządzanie hierarchicznym przechowywaniem (migracja),

-   usługi zarządzania danymi, tj. bieżące zarządzanie i administrowanie uporządkowanym zasobem danych (usługi mogą obejmować sporządzanie modelowania danych, mobilizację danych, mapowanie/racjonalizacje danych, wybieranie danych i architekturę systemu),

-   strumieniową transmisję audio i wideo, tj. przesyłanie danych wideo i audio przez Internet i dostarczanie usług powiązanych z przechowywaniem, produkcją (włącznie z kodowaniem) i utrzymanie strumienia wideo i audio w Internecie,

-   pozostałe usługi hostingu dla technologii informacyjnych lub usługi zaopatrzenia w infrastrukturę, takie jak hosting aplikacji klienta, obróbka danych klienta i podział czasu komputera.

Zatem jeżeli przychody uzyskiwane ze świadczenia usług skategoryzowanych wg PKWiU 63.11.19.0 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”, nie stanowią przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych, to nie podlegają one pod dyspozycję zawartą w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy, stwierdzam, że jest Pani uprawniona do rozliczania uzyskiwanych przychodów ze świadczenia usług wskazanych we wniosku klasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 63.11.19 - „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”, które – jak Pani wskazała – nie są usługami przetwarzania danych, 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym, Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.