
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 08.08.2005r. uzupełnionym pismem z dnia 18.08.2005r. i 25.08.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku
postanawia
stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy w sprawie jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 08.08.2005r. (wpływ do tut. organu podatkowego dnia 09.08.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 18.08.2005r. i 25.08.2005r. Zakład Energetyki Cieplnej ?...? Sp. z o.o. zwrócił się do tut. organu podatkowego z zapytaniem czy w przedstawionym stanie faktycznym winien korygować deklarację dla podatku od towarów i usług VAT-7 za poszczególne miesiące 2004r. i 2005r. - obejmujący okres do 13.05.2005r. z uwagi na otrzymane faktury VAT od podmiotu nieuprawnionego do ich wystawiania.
Ze stanu faktycznego wynika, że firma zakupiła w latach 2003, 2004, 2005 usługi (remont instalacji cieplnych) od osoby fizycznej udokumentowane fakturami VAT i odliczyła podatek naliczony. Właściciel firmy PHU ?...? złożył wnioskodawcy własnoręcznie napisane oświadczenie, iż jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, co jednak okazało się niezgodne ze stanem faktycznym. Podatnik wystawiający faktury nie był uprawniony do ich wystawiania. W związku z powyższym wnioskodawca skorygował deklaracje dla podatku od towarów i usług za 2003 rok. Natomiast odnośnie 2004 roku kontrahent Spółki oświadczył, iż za ten rok złożył deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7 i odprowadzi podatek należny.
Wnioskodawca stanął więc na stanowisku, że w takiej sytuacji nie powinien korygować deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za 2004 i 2005 rok z uwagi na wcześniej odliczony podatek naliczony z faktur otrzymanych od firmy PHU ?...?.
Organ podatkowy odnosząc podany stan faktyczny do stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Według stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 kwietnia 2004r. zgodnie z § 34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U Nr 27, poz. 268 z późn. zm.) zarejestrowani podatnicy posiadający numer identyfikacji podatkowej lub posługujący się numerem tymczasowym, wystawiają faktury oznaczone wyrazami ?FAKTURA VAT?, z wyjątkiem podatników:
1) korzystających ze zwolnień określonych w art. 14 ust. 1, 5 i 6 ustawy,
2) wykonujących wyłącznie czynności wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy lub czynności zwolnione określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ustawy.
Jak stanowi § 48 ust. 3 w/w rozporządzenia podstawę do obniżenia przez nabywcę kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku naliczonego stanowią wyłącznie oryginały faktur lub faktur korygujących, albo ich duplikaty, o których mowa w § 49. Przedmiotowe dokumenty stanowią podstawę wpisów do ewidencji, której obowiązek prowadzenia nakładał na podatników art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.). Zgodnie w/w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności określone w art. 7 ust. 1 pkt 2 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 7 i art. 14 ust. 1, 5 i 6, są obowiązani do prowadzenia ewidencji zawierającej kwoty określone w art. 20, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek należny oraz kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. A zatem ewidencja winna zawierać m.in. kwoty podatku naliczonego obniżające podatek należny. Prowadzona w sposób prawidłowy ewidencja dla celów podatku od towarów i usług stanowi podstawę do sporządzenia deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7. Przepis § 48 ust. 4 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U Nr 27, poz. 268 z późn. zm.) stanowi natomiast, że w przypadku gdy sprzedaż towarów lub usług została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nie istniejący lub nie uprawniony do wystawienia faktur lub faktur korygujących ? faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.
Co prawda ustawodawca w § 48 ust. 6 w/w rozporządzenia postanowił, że faktury stanowią podstawę do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w przypadku gdy wystawca faktury lub faktury korygującej uwzględnił wykazaną w niej sprzedaż i podatek należny w deklaracji dla podatku od towarów i usług. Jednakże przepis ten ma zastosowanie tylko i wyłącznie w odniesieniu do sytuacji określonej w § 48 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia tj. w sytuacji gdy nabywca posiada fakturę lub fakturę korygującą nie potwierdzoną kopią u sprzedawcy. A zatem przepis ten nie ma zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę, ponieważ uprawnienie do wystawiania faktur VAT kontrahent wnioskodawcy tj. Firma ?...? nabył dopiero z dniem 13.05.2005r. czyli z chwilą złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla podatku od towarów i usług
VAT-R.
Natomiast według stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 maja 2004r. obowiązek wystawiania faktur VAT został zawarty w art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 50, poz.535 z późn. zm.) w którym wykazano, że obowiązanymi do wystawiania faktur są podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy.
W § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 97, poz. 971) obowiązującego do dnia 31 maja 2005r. wskazano jednak, że jedynie zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami ?FAKTURA VAT. Ponadto faktury VAT są obowiązani wystawić podatnicy, o których mowa w art. 16, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.
Z unormowania tego wynika, że pozostali podatnicy VAT zwolnieni od podatku jako nieobowiązani do wystawiania FAKTUR VAT według zasad określonych w § 11, § 12, § 14-20, § 22-25 i § 27 rozporządzenia ? wystawiają rachunki, o których mowa w art. 87-88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zwane umownie fakturami (§ 23 pkt 5 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług).
Analogicznie jak w stanie prawnym sprzed 1 maja 2004r. nie stanowią podstawy do obniżenia przez nabywcę kwoty podatku należnego, zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego dokumenty inne niż oryginały faktur lub faktur korygujących - § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Oryginały faktur i faktur korygujących bądź ich duplikaty stanowią podstawę wpisów do ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencje zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 ? dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Wzorem unormowań z okresu sprzed 1 maja 2004r. Minister Finansów - na podstawie delegacji wynikającej z przepisu 92 ust. 1 pkt 1 ustawy ? w rozporządzeniu z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w § 13 i § 14 określił przypadki, w których nabycie towarów i usług nie uprawnia do obniżenia kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku. Podobnie jak w poprzednim stanie prawnym, w powyższym rozporządzeniu w przepisie § 14 ust. 2 pkt 1 lit. a w/w rozporządzenia postanowiono, że w przypadku gdy sprzedaż towarów lub usług została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nie istniejący lub nie uprawniony do wystawienia faktur lub faktur korygujących ? faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.
Reasumując należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym i w świetle obowiązującego stanu prawnego wnioskodawca jest zobowiązany do skorygowania deklaracji dla podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące w okresie od miesiąca stycznia 2004r. do miesiąca grudnia 2004r. jak również i za okres od stycznia do maja 2005r. W przedmiotowych deklaracjach należy wykazać podatek naliczony obniżający podatek należny bez uwzględniania w kwocie podatku naliczonego kwoty podatku wynikającej z faktur VAT wystawionych przez PHU ?...?. PHU ?...? stało się bowiem podmiotem uprawnionym do wystawiania faktur VAT dopiero z dniem 13.05.2005r. tj . z dniem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R Dopiero faktury wystawione po tej dacie dają nabywcy uprawnienie do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego z nich wynikającego na podstawie zasad ogólnych wynikających z obowiązujących przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.
Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w okresie od stycznia 2004r. do maja 2005r. roku ,
- nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włocławku w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
