Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Poprawa jakości powietrza. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4012.3.2017.2.AKR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.05.2017, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.3.2017.2.AKR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Poprawa jakości powietrza.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem sygnowanym datą 19 marca 2017 r. (data wpływu 21 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Poprawa jakości powietrza jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Poprawa jakości powietrza. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 21 kwietnia 2017 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca jest podatnikiem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą, która obejmuje czynności prowadzone w sposób ciągły i dla celów zarobkowych. Zgodnie z KRS przedmiotem działalności spółki jest:

  1. pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany (49.39.Z);
  2. naprawa i konserwacja maszyn (33.12.Z);
  3. konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (45.20.Z);
  4. sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (45.32.Z);
  5. sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacjach paliw (47.30.Z);
  6. pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (47.19.Z);
  7. działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (52.21.Z);
  8. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z);
  9. wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów sam. z wyłączeniem motocykli (77.12.Z);
  10. pozostałe badania i analizy techniczne (71.20.B);
  11. pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w poz. mediach (73.12.D);
  12. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z);
  13. pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki i pilotażu (85.53.Z);
  14. pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B).

Wnioskodawca planuje realizację inwestycji pn.: Poprawa jakości powietrza, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III. Gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie 3.1.1, Strategie niskoemisyjne w miastach subregionalnych. Liderem projektu jest Gmina. Projekt realizowany jest w partnerstwie między Gminą, a Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej (Wnioskodawcą).

Celem głównym projektu jest podniesienie jakości infrastruktury transportu zbiorowego poprzez zakup taboru autobusowego oraz zwiększenie mobilności mieszkańców i podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu. Dzięki przeprowadzonym inwestycjom nastąpi zarówno poprawa jakości powietrza, jak i zwiększy się komfort i bezpieczeństwo podróżnych.

W ramach realizowanego przedsięwzięcia Wnioskodawca zakupi 15 nowych autobusów, w tym:

  • 2 szt. autobusów MINI o pojemności 20-30 miejsc siedzących,
  • 6 szt. autobusów MIDI o pojemności 33-40 miejsc siedzących,
  • 5 szt. autobusów MIDI w części niskopodłogowej o pojemności 33-40 miejsc siedzących,
  • 2 szt. autobusów MAXI o pojemności 58 miejsc siedzących,

oraz rozbuduje system informacji pasażerskiej o 2 tablice LCD i komputer.

Zakupione składniki majątkowe zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych Spółki jako własne środki trwałe podlegające amortyzacji i służyć będą do prowadzenia działalności opodatkowanej.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym pod numerem NIP.

W uzupełnieniu do wniosku zainteresowany wskazał, że planuje realizację zakupu 15 sztuk autobusów oraz doposażenie systemu informacji pasażerskiej (2 tablice LCD i komputer) w ramach inwestycji pn.: Poprawa jakości powietrza i w związku z tym aplikuje o wsparcie finansowe inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III. Gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie 3.1.1 Strategie niskoemisyjne w miastach subregionalnych. Poziom możliwego dofinansowania nie przekroczy 55% wartości netto środków trwałych.

Nabyte autobusy oraz system informacji pasażerskiej będą służyć Spółce wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Za ich pośrednictwem Spółka będzie świadczyć usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego w ramach umowy z organizatorem. Powierzenie wykonywania tychże usług Spółce (operatorowi) nastąpi w trybie podmiotu wewnętrznego na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 1867 ze zm.), bowiem właścicielami Spółki są jednostki samorządowe, to jest:

  1. Powiat, który obejmuje 99,99973% akcji spółki (361 999 sztuk akcji),
  2. Związek Powiatowo-Gminny, który obejmuje 0,00027% ogółu akcji spółki (1 akcja) i będzie jednocześnie organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie gmin i powiatu strzeleckiego.

Zgodnie z umową Spółka jako operator będzie prowadzić sprzedaż biletów za pośrednictwem kas fiskalnych i uzyskiwać z tego tytułu przychody.

Natomiast, organizator zgodnie z art. 50 ust. 1 pkt 2 i art. 52 ust. 1 i 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego będzie zobowiązany do wypłacania operatorowi rekompensaty z tytułu:

  1. utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym,
  2. poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem usług publicznego transportu zbiorowego.

W tym przypadku rekompensata zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia 1370/2007 stanowić będzie różnicę między poniesionymi kosztami netto a wszystkimi wpływami finansowymi i przychodami taryfowymi netto wygenerowanymi na sieci obsługiwanej podczas wypełniania zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego plus rozsądny zysk. Należy dodać, że na podstawie zawartej umowy z organizatorem dofinansowanie zakupu autobusów ze środków pomocowych (RPOWO) będzie miało bezpośredni wpływ na wysokość rekompensaty, gdyż wartość otrzymanego dofinansowania pomniejszy odpowiednio koszty amortyzacji przy wyliczaniu rekompensaty.

Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych dotacji do transportu pasażerskiego poza wymienionym dofinansowaniem w formie rekompensaty wymienionej pod lit. a) i b).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zakupów realizowanych w ramach projektu pn.: Poprawa jakości powietrza wykorzystywanych następnie do działalności opodatkowanych beneficjentowi, czyli Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Celem wydania indywidualnej interpretacji jest aplikowanie Wnioskodawcy o wsparcie realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III Gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie 3.1.1 Strategie niskoemisyjne w miastach subregionalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, 846, 960, 1052, 1206, 1228, 1579, 1948), Spółka jest podatnikiem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą, która obejmuje czynności prowadzone w sposób ciągły i dla celów zarobkowych. W związku z powyższym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego.

Wobec czego, kwota podatku naliczonego VAT od zakupów zrealizowanych w ramach projektu Poprawa jakości powietrza, obniży kwotę podatku należnego. Należy dodać, że zakupione autobusy, jak i system informacji pasażerskiej będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową), a także cele prywatne, które z założenia nie mają nic wspólnego z działalnością gospodarczą podatnika.

W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej (towarzyszące tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT. Przykładowo:

  • otrzymanie odszkodowań umownych czy odsetek za nieterminowe dokonywanie płatności od kontrahentów,
  • sprzedaż wierzytelności trudnych,
  • otrzymanie dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze niemających bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych przez podatnika towarów lub usług przez niego świadczonych lecz wykorzystywanych w całości do wykonywania działalności gospodarczej objętej podatkiem VAT,
  • działania pracodawcy polegające na dokonaniu zakupów od osób trzecich, których nabycie w całości następuje ze środków funduszu tworzonego na podstawie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w celu udostępnienia ich nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie osobom uprawnionym na zasadach wymienionych w tej ustawie,
  • obwiązki pracodawcy wynikające z ustawy o związkach zawodowych, np. udostępnienie pomieszczeń i urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy itp.

Jak już wyżej wskazano art. 86 ust. 2a ustawy będzie mieć zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Zatem podstawową przesłanką warunkującą stosowanie przepisu art. 86 ust. 2a ustawy jest wykonywanie przez podatnika czynności innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą, która obejmuje czynności prowadzone w sposób ciągły i dla celów zarobkowych. Wnioskodawca planuje realizację inwestycji pn.: Poprawa jakości powietrza, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III. Gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie 3.1.1 Strategie niskoemisyjne w miastach subregionalnych. Liderem projektu jest Gmina. Projekt realizowany jest w partnerstwie między Gminą, a Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej (Wnioskodawcą).

Celem głównym projektu jest podniesienie jakości infrastruktury transportu zbiorowego poprzez zakup taboru autobusowego oraz zwiększenie mobilności mieszkańców i podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu. Dzięki przeprowadzonym inwestycjom nastąpi zarówno poprawa jakości powietrza, jak i zwiększy się komfort i bezpieczeństwo podróżnych.

W ramach realizowanego przedsięwzięcia Wnioskodawca zakupi 15 nowych autobusów, w tym:

  • 2 szt. autobusów MINI o pojemności 20-30 miejsc siedzących,
  • 6 szt. autobusów MIDI o pojemności 33-40 miejsc siedzących,
  • 5 szt. autobusów MIDI w części niskopodłogowej o pojemności 33-40 miejsc siedzących,
  • 2 szt. autobusów MAXI o pojemności 58 miejsc siedzących,

oraz rozbuduje system informacji pasażerskiej o 2 tablice LCD i komputer.

Zakupione składniki majątkowe zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych Spółki jako własne środki trwałe podlegające amortyzacji i służyć będą do prowadzenia działalności opodatkowanej.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym. Nabyte autobusy oraz system informacji pasażerskiej będą służyć Spółce wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Za ich pośrednictwem Spółka będzie świadczyć usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego w ramach umowy z organizatorem. Powierzenie wykonywania tychże usług Spółce (operatorowi) nastąpi w trybie podmiotu wewnętrznego na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.

Zgodnie z umową Spółka jako operator będzie prowadzić sprzedaż biletów za pośrednictwem kas fiskalnych i uzyskiwać z tego tytułu przychody.

Natomiast, organizator zgodnie z art. 50 ust. 1 pkt 2 i art. 52 ust. 1 i 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego będzie zobowiązany do wypłacania operatorowi rekompensaty z tytułu:

  1. utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym,
  2. poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem usług publicznego transportu zbiorowego.

W tym przypadku rekompensata zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia 1370/2007 stanowić będzie różnicę między poniesionymi kosztami netto a wszystkimi wpływami finansowymi i przychodami taryfowymi netto wygenerowanymi na sieci obsługiwanej podczas wypełniania zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego plus rozsądny zysk. Należy dodać że na podstawie zawartej umowy z organizatorem dofinansowanie zakupu autobusów ze środków pomocowych (RPOWO) będzie miało bezpośredni wpływ na wysokość rekompensaty, gdyż wartość otrzymanego dofinansowania pomniejszy odpowiednio koszty amortyzacji przy wyliczaniu rekompensaty.

Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych dotacji do transportu pasażerskiego poza wymienionym wyżej dofinansowaniem w formie rekompensaty.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Poprawa jakości powietrza.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy będzie mieć zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Wskazać należy, że z opisu sprawy nie wynika, aby Wnioskodawca w odniesieniu do przedmiotowego projektu realizował cele inne niż działalność gospodarcza. Zainteresowany oświadczył również, że nabyte autobusy oraz system informacji pasażerskiej będą służyć Spółce wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analizując okoliczności przedstawione we wniosku w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy uznać, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, będą miały związek z wykonywanymi przez Spółkę wyłącznie czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w odniesieniu do zakupów realizowanych w ramach projektu pn.: Poprawa jakości powietrza wykorzystywanych następnie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zauważa się, że organ podatkowy jest ściśle związany opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. A zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że nabyte autobusy oraz system informacji pasażerskiej będą służyć Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia przyszłego nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania podatkiem VAT otrzymywanych przez Wnioskodawcę rekompensat.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej