Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowany... - Interpretacja - PTU 443/51/04

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.11.2004, sygn. PTU 443/51/04, Urząd Skarbowy w Środzie Śląskiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że zwolnione zostały z opodatkowania podatkiem od towarów i usług m. in. grunty rolne, leśne, pod stawami. Natomiast dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę podlega zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg.22 % stawki podatkowej.
W związku z tym, że ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług nie wskazuje w oparciu o jakie dokumenty dostawca terenów określa jakie jest ich przeznaczenie, właściwym jest przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 7117 ze zm.).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina nie posiada aktualnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego przedmiotowe grunty.
W tej sytuacji pewne informacje o przeznaczeniu danych gruntów zawiera studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego tej Gminy, które nie jest aktem prawa miejscowego ale którego ustalenia są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych (art. 9 ust. 4 i 5 ww. ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym).
Jak wynika z informacji udzielonej przez Pana, w opracowanym studium przedmiotowe grunty nie są położone są na terenach przeznaczonych pod zabudowę.
Również ewidencja gruntów i budynków jest dokumentacją, która może stanowić podstawę ustalenia przeznaczenia danego gruntu. Jeżeli z zapisów w niej zawartych wynika, że będące przedmiotem dostawy tereny są gruntami rolnymi, czynność prawna polegająca na przeniesieniu prawa własności korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług określonego w art. 43 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT.
Ponadto za dopuszczalne można uznać uregulowanie kwestii przeznaczenia gruntów w umowie sprzedaży, o ile nie narusza to innych przepisów regulujących obrót gruntami.
Prawidłowe określenie czy w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z dostawą terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę czy nie, leży w gestii stron umowy.
Organy podatkowe działając na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) mogą jedynie udzielać pisemnych informacji o zakresie stosowania przepisów podatkowych natomiast do analizy i oceny dokumentów źródłowych są one uprawnione tylko w toku prowadzonego postępowania podatkowego.

Urząd Skarbowy w Środzie Śląskiej