Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w... - Interpretacja - PP 443/125/3/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.12.2004, sygn. PP 443/125/3/04, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie udziela odpowiedzi na pytanie podatniczki zawarte w piśmie z dnia 8.12.2004 r. (data wpływu 9.12.2004 r.) nawiązującym do pism z dnia 5.10.2004 r. i 10.11.2004 r., dotyczące stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług:

W piśmie z dnia 8.12.2004 r. wyjaśnia pani, że jako pracownik Rady Europy i obywatelka Rzeczypospolitej Polskiej zamierza pani kupić na terytorium Polski u dealera nowy samochód osobowy i dokonać jego wywozu z kraju. Uważa pani, że sprzedawca w takim przypadku powinien wystawić fakturę w cenie netto na podstawie przepisu art. 42 ust. 2 w związku z art. 13 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie prosi pani o szybkie potwierdzenie swojego stanowiska, że w opisanym przypadku ma miejsce wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu według stawki 0-procentowej oraz że sprzedawca powinien wystawić fakturę w cenie netto.

Odpowiadając na powyższe pytanie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie informuje:

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 rozumie się wywóz z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2 - 8. Z art. 13 ust. 2 cyt. ustawy wynika, że przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt. 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą,
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt. 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że nie spełnia pani warunków, jakie dla uznania dostawy za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów powinien spełniać nabywca. Z korespondencji oraz z dokumentacji będącej w posiadaniu Urzędu Skarbowego wynika bowiem, że zamieszkuje pani w Polsce a nie w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, tym samym, mimo że przedmiotem dostawy byłby nowy środek transportu, nie spełnia pani warunku określonego w przepisie art. 13 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT. Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie nie potwierdza pani stanowiska, że w przedmiotowym przypadku ma miejsce wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, w związku z czym kwestia dotycząca wysokości stawki opodatkowania takiej czynności jest bezprzedmiotową.

Urząd Skarbowy w Krośnie