P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443-711/05/SS

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.12.2005, sygn. 1472/RPP1/443-711/05/SS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

W odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 14 listopada 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 16 listopada 2005 r.) dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), działając w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się dystrybucją tomografów PET/CT hybrydy, które posiadają status wyrobów medycznych klasy IIb w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 93, poz. 896 z późn. zm.). Do badań tomografem przy zastosowaniu nowoczesnej metody PET konieczne jest podanie pacjentowi dożylnie przed badaniem farmaceutyka znakowanego promieniotwórczym izotopem. Izotopy te są wytwarzane w cyklotronie i charakteryzują się bardzo krótkim okresem połowicznego rozkładu. Z tego powodu konieczne jest zainstalowanie cyklotronu w pobliżu tomografu. Według Spółki cyklotron stanowi wyposażenie warunkujące samo zastosowanie tomografu przy użyciu metody PET.

Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy prawidłowej wysokości stawki podatku od towarów i usług, która powinna zostać zastosowana do sprzedaży cyklotronu.

Spółka stoi na stanowisku, że sprzedaż cyklotronu powinna być objęta stawką VAT w wysokości 7 %. Spółka powołuje się przy tym na poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 % zawiera załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Zapis poz. 106 brzmi: "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika". Definicję pojęcia "wyrób medyczny" zawiera art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 93, poz. 896 z późn. zm.), który stanowi, że przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:
a) diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
b) diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
c) badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
d) regulacji poczęć
- który nie osiąga swojego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Zakres powyższej definicji rozszerza art. 3 ust. 3 ww. ustawy, który brzmi: "Ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro". Przez "wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia" należy rozumieć przedmioty, które, nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego (art. 3 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami sprzedaż wyposażenia wyrobów medycznych oraz części zamiennych do urządzeń medycznych podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7 %, o ile spełnione są warunki wymienione w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług tj. są one dopuszczone do obrotu na terenie RP oraz nie są wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak powyżej.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie