POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/339/231/2005/SK

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.12.2005, sygn. 1473/WV/443/339/231/2005/SK, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.09.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie art. 83 ust. 1 pkt 23,art. 83 ust.3 pkt. 3, art. 83 ust. 5 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami ) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

1.Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:
X świadczy usługi spedycji międzynarodowej towarów, z miejsca nadania poza terytorium Wspólnoty UE ( z Rumunii) do miejsca przeznaczenia w Polsce, na zlecenie spółki z siedzibą w Niemczech. W celu wykonania tego zlecenia X podnajmuje inną firmę transportową, która również podnajmuje innych przewoźników. Po przyjeździe do miejsca przeznaczenia w Polsce towary poddane są ostatecznej celnej odprawie importowej, wystawiany jest SAD importowy na którym eksporterem jest Spółka z siedzibą w Niemczech, a importerem jest Spółka z siedzibą w Polsce. Wspomniane wyżej usługi spedycji międzynarodowej, w myśl art.83 ust.3 pkt. 1 i pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług są uważane za usługi transportu międzynarodowego. Usługobiorcą usług transportu międzynarodowego jest eksporter towarów importowanych, mający siedzibę w Niemczech. Temu usługobiorcy X wystawia fakturę VAT, na której odcinek usługi wykonywany poza granicami Polski( z Rumunii do granicy Polski) nie podlega VAT, natomiast odcinek usługi wykonywany w kraju opodatkowany jest stawką VAT-0%. Warunkiem skorzystania w tym przypadku ze wspomnianej stawki 0% podatku VAT jest posiadanie dodatkowych dokumentów ( art. 83 ust.5 pkt. 1 ustawy). Dla spełnienia tego warunku X posiada oryginały faktur wystawionych dla X przez firmę transportową będącą podwykonawcą wspomnianej usługi oraz kserokopie listów przewozowych. W celu spełnienia dodatkowego wymogu dokumentacyjnego dla stosowania stawki 0% podatku VAT w przypadku transportu towarów importowanych ( art. 83 ust.5 pkt.2 ustawy o VAT), X posiada kserokopie SAD- ów importowych, które w polu nr 20 - Warunki Dostawy zawiera kod incoterms "CIP" , który oznacza, że cło, ubezpieczenie i transport zostały opłacone do miejsca dostawy w Polsce i wliczone do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

2.Pytanie podatnika:
Czy gromadzone przez X dodatkowe dokumenty ( oryginał faktury spedytora z kserokopią CMR, oraz kserokopie SAD-ów importowych, które w polu Nr 20 SAD- Warunki Dostawy zawiera kod incoterms "CIP" - cło i przewoźne opłacone do miejsca dostawy) spełniają wymogi art. 83 ust.5 pkt. 1 oraz art.83 ust.5 pkt. 2 ustawy o VAT i uprawniają do stosowania stawki 0% dla opisanych wyżej usług zgodnie z art.83 ust. 1 pkt.23 ustawy o podatku od towarów i usług ?

3.Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:
Specyfiką usług transportu międzynarodowego świadczonych przez X jest to , że oprócz niej w transakcję zaangażowanych jest wiele innych podmiotów ( eksporter, importer, firma transportowa i jej podwykonawcy, Agencja Celna, Urząd Celny) stąd też firmie X trudno jest uzyskać dla siebie oryginał listu przewozowego. Przepisy nie określają czy Podatnik korzystający ze stawki 0% powinien posiadać oryginały wspomnianych tam dokumentów ( faktury, listu przewozowego). Biorąc pod uwagę specyfikę usług oraz fakt posiadania oryginału faktury wystawionej przez spedytora z kserokopią międzynarodowego listu przewozowego, uważam że X spełnia wymogi dokumentacyjne określone w art.83 ust.5 pkt. 1 ustawy o VAT. Podobnie jeżeli chodzi o dokument wymagany przez art.83 ust.5 pkt. 2 ustawy o VAT, potwierdzony przez urząd celny i potwierdzający wliczenie wartości usługi transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, to nie jest on określony przez ustawodawcę. W opinii Spółki, takim wystarczającym dokumentem jest kserokopia SAD-u importowego ( oryginał otrzymuje importer) z opisem warunków dostawy"CIP przewoźne i ubezpieczenie opłacone do miejsca dostawy.

4.Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z postanowieniami art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami ) stawką 0% podatku opodatkowane są usługi transportu międzynarodowego. Na podstawie art. 83 ust. 3 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust.1 pkt.23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów: a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przejazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju, c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku poza terytorium kraju (tranzyt), d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

W myśl art. 83 ust.3 pkt. 3 cytowanej ustawy przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się ponadto usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, które są związane z usługami, o których mowa w pkt. 1 i 2. Z powyższych przepisów wynika, że transport międzynarodowy towarów jest to transport, który rozpoczyna się w Polsce i kończy się w kraju spoza Unii Europejskiej lub rozpoczyna się w kraju spoza Unii Europejskiej i kończy się w Polsce lub, który rozpoczyna się i kończy w krajach spoza Unii, albo też zaczyna poza Unią i kończy w kraju Unii, gdy trasa na pewnym odcinku przebiega przez Polskę. Aby usługa transportu ( spedycji) uznana została za transport międzynarodowy, warunkiem koniecznym jest ,aby przemieszczenie towarów odbywało się częściowo przez terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Ustawodawca w art. 83 ust. 5 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami ) określił, że dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usługi transportu międzynarodowego , są w przypadku transportu:1)towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.2)w przypadku towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Na podstawie § 7 ust. 1pkt.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. Nr 97 poz.970 z późn. zmianami) obniżoną do 0% stawkę VAT stosuje się do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego, a podatnik posiada odpowiednie dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy;

Biorąc powyższe pod uwagę usługi spedycji międzynarodowej towarów realizowane przez Spółkę z miejsca nadania poza terytorium Wspólnoty UE ( z Rumunii) do miejsca przeznaczenia w Polsce, na zlecenie spółki z siedzibą w Niemczech należy zaliczyć do usług transportu międzynarodowego opodatkowanego wg stawki 0%.

W przypadku opisanym przez Wnioskodawcę usługa dotyczy towarów importowanych, a w tym przypadku warunkiem niezbędnym do zaliczenia usługi spedycji do usług transportu międzynarodowego i zastosowania stawki 0% jest posiadanie dokumentów o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a więc : listu przewozowego CMR lub dokumentu spedytorskiegofaktury wystawionej przez spedytora dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów ( dokument ostatecznej odprawy celnej towaru- SAD)

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest w posiadaniu wyżej wymienionych dokumentów z których jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, a zatem dokumenty te uprawniają Spółkę do zastosowania stawki 0% zgodnie z art.83 ust. 1 pkt.23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu