POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/306/213/2005/EŻ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.11.2005, sygn. 1473/WV/443/306/213/2005/EŻ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.08.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu), uzupełnionego w dniu 17.10.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 106 ust. 8 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) w związku z § 16 ust. 1 - 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) .Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka w 2001 roku wystawiła fakturę sprzedaży VAT i wydała towar kontrahentowi w postaci jednej drukarki przemysłowej, nabywcą była osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Ponieważ należność wynikająca z tej faktury nigdy nie została uregulowana, kontrahent w ramach porozumienia zwrócił Spółce drukarkę w sierpniu 2005 roku, z tym, że bieżąca wartość drukarki nie pokryła w całości należności wynikającej z faktury. Spółka jeżeli wystawi fakturę korygującą na zwrócony towar to nie zostanie ona podpisana przez odbiorcę, ponieważ kontrahent zaprzestał prowadzenia działalności, poza tym poinformował Spółkę, że nie posiada faktury z 2001 roku na zakup drukarki a tym samym jej nie zaksięgował i nie wykazał w rejestrze VAT.

Pytanie Spółki dotyczy następującej kwestii: Czy w związku z zaistniałą sytuacją Spółka może wystawić fakturę korygującą na wartość zwróconego towaru i na jej podstawie bez podpisu odbiorcy skorygować VAT w bieżącym miesiącu?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: Spółka uważa, że należy wystawić fakturę korygującą i ponieważ nie ma możliwości uzyskania podpisu od kontrahenta, należy ją potraktować jako anulowanie sprzedaży z 2001 roku na wartość zwróconego towaru i skorygować VAT należny w bieżącym miesiącu.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych opłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Zasady wystawiania i rozliczania faktur korygujących określone zostały w § 16 - 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Jak wynika z § 16 ust. 4 w/w rozporządzenia, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Nie dotyczy to jedynie eksportu towarów, dostaw energii elektrycznej, cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, rozprowadzania wody, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. W pozostałych przypadkach wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej sprzedawca jest bezwzględnie obowiązany do otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenia takiego dokonuje nabywca towarów i usług jako adresat faktury korygującej. W przypadku gdy skutkiem korekty jest obniżenie kwoty podatku należnego, podatnik może dokonać zmiany jego wartości dopiero w rozliczeniu za miesiąc, w którym potwierdzenie to otrzymał (a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy o VAT - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali - z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 tej ustawy). Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów, w sposób jednoznaczny uregulowane zostały zasady dokonywania korekt, których skutkiem jest zmniejszenie wartości podatku należnego. Dopiero prawidłowe potwierdzenie odbioru faktury VAT korekta uprawnia wystawcę faktury (sprzedającego) do zmniejszenia kwoty podatku należnego. Brak takiego potwierdzenia uniemożliwia dokonanie korekty.Mimo braku zapłaty i jednostronnego zerwania umowy, obowiązek podatkowy powstał w dniu wystawienia faktury VAT.

Zdaniem Spółki nie ma możliwości uzyskania podpisu od kontrahenta, ponieważ nie zaksięgował on faktury w 2001 roku i dlatego też nie może zaksięgować i podpisać faktury korygującej z 2005 roku.

Skoro dostawa towaru miała miejsce w 2001 roku i została udokumentowana fakturą VAT to w takim przypadku podstawą do zmiany jest wyłącznie faktura korygująca.Fakt nie zaksięgowania faktury pierwotnej przez kontrahenta Spółki nie jest podstawą do odmowy potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Kontrahent Spółki w żaden sposób nie potwierdził odbioru faktury korygującej, a zatem skoro sprzedawca nie otrzymał potwierdzenia odbioru faktury korygującej od nabywcy, nie będzie miał prawa pomniejszyć podatku należnego o kwotę podatku od towarów i usług wynikającego z faktury korygującej.

Pouczenie1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jej doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa)4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej ( t.j. Dz. U. z 2004 roku Nr 253 poz. 2532 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 gr od załącznika od odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu