
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( j. t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. ) po rozpatrzeniu wniosku xxxxxxxxxxxxx z dnia 31 maja 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu - 03.06.2005r.) uzupełnionego pismem z dnia 05 lipca 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu - 06.07.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod zabudowę mieszkalno-usługową przez jednostkę samorządu terytorialnego
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nie prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Ze złożonego wniosku wynika, xxxxxx , działając w imieniu xxxxxx, dokonuje sprzedaży nieruchomości gruntowych, przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniowo - usługową. Zgodnie z art. 5 ust. l pkt l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega m. in. odpłatna dostawa towarów (grunty są także towarem w rozumieniu ustawy). W związku z powyższym do ceny sprzedawanych nieruchomości od 1 maja 2004 r. każdorazowo doliczany był podatek VAT w wysokości 22%. Po szczegółowej analizie przepisów ustawy, Wnioskodawcy wydaje się jednak, że mogło to być postępowanie niewłaściwe.
W ocenie Wnoszącego zapytanie działalność xxx, dokonującego sprzedaży gruntu w imieniu xxxx, nie wypełnia przesłanek zawartych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy. Ponadto uważa, iż stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zdaniem Wnioskodawcy obowiązująca także w naszym systemie prawnym VI Dyrektywa Rady Europy z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstwa Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku ( Dz. U. UE L z dnia 13.06.1977 r., znak 77/388/EWG), w art. 4 ust 5 stanowi, że krajowe, regionalne i lokalne organy władzy i inne instytucje prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, które podejmują i transakcjami, które zawierają jako władze publiczne, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub inne płatności w związku z taką działalnością lub transakcjami.
W związku z powyższym zdaniem xxxx podatek VAT od dokonywanych transakcji sprzedaży gruntów pod budownictwo nie powinien być pobierany.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny tut. organ podatkowy stwierdza niepoprawność stanowiska Wnoszącego zapytanie.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) ? zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel #61485; art. 7 ust 1 ustawy, zaś przez towar rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6).
W myśl art. 15 ust. 1. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, o której mowa w art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust 6 cytowanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z przywołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odpłatna zatem dostawa gruntów jako czynność wykonywana na podstawie umów cywilnoprawnych realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy opodatkowana jest podstawową stawką podatku tj. 22%. Przy czym, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Również przywołany przez Wnioskodawcę art. 4 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 19977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych ? wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) w ust. 5 wskazuje, iż nie uznaje się za podatników państwowych, regionalnych i lokalnych organów administracji oraz innych organów podlegających prawu publicznemu w zakresie czynności lub transakcji, w których uczestniczą jako organy publiczne, nawet jeśli w związku z tymi czynnościami lub transakcjami organy te pobierają opłaty i inne należności. Jednakże, jeżeli traktowanie tych organów jako osób nie będących podatnikami w związku z tymi czynnościami lub transakcjami prowadziłoby do istotnego pogorszenia zasad konkurencji, organy te powinny być uznane za podatników w zakresie tych czynności lub transakcji.
W ust. 3 art. 4 Dyrektywy wskazano również, iż Państwa Członkowskie mogą uznać za podatnika jakąkolwiek osobę, która przeprowadza sporadycznie transakcje związane z działalnością wymienioną w ustępie 2, w szczególności:
(a) dostawę, przed pierwszym użytkowaniem, budynków lub części
budynków oraz gruntu zajmowanego przez te budynki; Państwa Członkowskie mogą ustalić warunki stosowania wyżej wspomnianego kryterium pierwszego użytkowania do przebudowy budynków i zajmowanego przez nie gruntu.
Państwa Członkowskie mogą stosować kryteria inne, niż kryterium pierwszego użytkowania, na przykład kryterium długości okresu między datą zakończenia budowy budynku i datą pierwszej dostawy lub okresu między datą pierwszego zasiedlenia i datą kolejnej dostawy, pod warunkiem, że okresy te nie przekraczają odpowiednio pięciu lat i dwóch lat.
?Budynek? oznacza wszelkie konstrukcje trwale połączone z gruntem lub wbudowane w grunt;
(b) dostawę gruntu budowlanego.
?Grunty budowlane? oznaczają wszelkie grunty niezabudowane lub zabudowane definiowane jako takie przez Państwa Członkowskie.
Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny i przytoczone powyżej przepisy ustawy jak i VI Dyrektywy, dostawa nieruchomości gruntowych przez xxx w imieniu xxxx, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dlatego też Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.
