
Temat interpretacji
Czy Gmina realizując projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2014-2020 pod nazwą xxx może odzyskać poniesiony koszt podatku VAT?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 25 stycznia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 6 marca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn.: xxx - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 stycznia 2017 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 marca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczna i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 czerwca 2011 r.
W ramach realizacji inwestycji pod nazwą: xxx Gmina poniesie koszty związane m.in. z opracowaniem audytu energetycznego, opracowaniem dokumentacji projektowej, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, wykonaniem robót budowlanych tj. ociepleniem stropu nad piwnicą, ociepleniem ścian zewnętrznych części nadziemnej, ociepleniem stropu nad ostatnią kondygnacją, ociepleniem stropodachu warstwą izolacji termicznej, wymianą okien, zamurowaniem części okien, wymianą drzwi wejściowych, wykonaniem nowej kotłowni gazowej i instalacji c.o., wymianą istniejących podgrzewaczy wody na nowe podgrzewacze elektryczne zasilane instalacją fotowoltaiczną, modernizacją oświetlenia wewnętrznego oraz wymianą żarówek na żarówki LED.
Budynek przeznaczony do termomodernizacji to konstrukcja tradycyjna z elementami prefabrykowanymi, liczba kondygnacji - piwnica + III. Powierzchnia użytkowa budynku
1100,4 m2, w tym powierzchnia mieszkalna 234,40 m2 (czynsz w związku w wynajmem na cele mieszkaniowe zwolniony od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług). Powierzchnia wynajmowana 95 m2 - to wynajem lokalu na podstawie umowy użyczenia (umowa nieodpłatna) dla Stowarzyszenia, które działa na rzecz społeczności lokalnej. Natomiast pozostała część będzie przeznaczona na działalność kulturalną związaną z kultywowaniem tradycji regionalnych przez mieszkańców Gminy.
Dotychczasowy sposób wykorzystania ww. nieruchomości po zrealizowaniu inwestycji nie ulegnie zmianie. Budynek należy do kategorii budynków użyteczności publicznej i nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Zatem nadmienić należy, iż Gmina nie będzie wykorzystywała towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. xxx do działalności opodatkowanej stawkami VAT zatem nie spełnia tego warunku i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art, 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Od początku realizacji inwestycji Gmina nie zamierza jej efektów wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z realizacją inwestycji nie ma możliwości odliczenia podatku VA7 naliczonego na zasadach art. 86 ust. 1 ww. ustawy, ponieważ nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.
Z uzupełnienia wniosku wynika, że budynek przeznaczony do termomodernizacji w miejscowości xx nr xx, gmina xx to budynek po zlikwidowanej szkole podstawowej. Dodatkowo Gmina informuje, że wszelkie koszty zużytej energii elektrycznej, w tym energii elektrycznej używanej do ogrzewania pomieszczeń, wody oraz odprowadzania ścieków pokrywa użyczający czyli Gmina xx. Biorący do używania nie jest obciążony przez Gminę ww. kosztami.
W związku z powyższym opisem zadano pytanie.
Czy Gmina realizując projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xx na lata 2014-2020 pod nazwą xxx może odzyskać poniesiony koszt podatku VAT?
Zdaniem Gminy, zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz.U. z 2015 r. poz.1515 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym między innymi utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Reasumując, Gmina xxx zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ponieważ inwestycja nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu
wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone
warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i
usług oraz gdy towary i usługi,
z których nabyciem podatek został
naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia
podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami
opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość
dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane
do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do
czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu
podatkowi.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak wynika z wniosku - zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Ponadto Gminie nie będzie przysługiwał zwrot podatku, gdyż z wniosku nie wynika, aby opisane środki były środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.
Nadmienić należy, że w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii będącej przedmiotem zapytania, natomiast nie oceniano innych kwestii zapisanych we wniosku, w tym w szczególności podstawy prawnej do zastosowania zwolnienia z tytułu wynajmu mieszkania oraz nieodpłatnego użyczenia lokalu dla Stowarzyszenia, bowiem nie było to przedmiotem zapytania.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą
interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z
prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim
wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni
od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej
wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30
sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.
j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch
egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia
doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa,
a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie
sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww.
ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną
interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej
sprawie, opinię zabezpieczającą
i odmowę wydania opinii
zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia
przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub
niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd
administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą
prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
