prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku ze zrealizowaniem projektu pn. - Interpretacja - IBPP2/443-793/12/RSz

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2012, sygn. IBPP2/443-793/12/RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku ze zrealizowaniem projektu pn.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012r. (data wpływu 1 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 sierpnia 2012r.), oraz pismem z dnia 17 października 2012r. (data wpływu 22 października 2012r.), oraz pismem z dnia 30 października 2012r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku ze zrealizowaniem projektu pn. , - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2012r wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 sierpnia 2012r.), pismem z dnia 17 października 2012r.(data wpływu 22 października 2012r.), oraz pismem z dnia 30 października 2012r. (data wpływu), o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku ze zrealizowaniem projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W latach 2011-2012 realizowano projekt pn. R na lata 2007-2013, którego beneficjentem było Województwo X (projekt własny Województwa). Jednostka realizująca projekt to Zespół Parków Krajobrazowych Województwa X (wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna). Projekt polegał na modernizacji, przebudowie i rozbudowie Ośrodka Edukacyjno-Naukowego w S. (gmina P.) poprzez przebudowę budynku świetlicy dydaktycznej oraz wymianę bazy noclegowo-edukacyjnej w S..

Beneficjentem końcowym projektu jest Województwo X. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu jest Województwo X, użytkownikiem Zespół Parków Krajobrazowych Województwa X.

Ośrodek Edukacyjno-Naukowy w S. pozostaje w bezterminowym użytkowaniu Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa X. ZPKWX przekształcono z mocy prawa z dniem 1 sierpnia 2009r. z państwowej jednostki budżetowej utworzonej zarządzeniem nr .. Wojewody X z dnia 16 listopada 1999 roku w wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną działającą w formie jednostki budżetowej i zarządzaną przez Samorząd Województwa X.

Projekt jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 (w projekcie nie występuje pomoc publiczna). Środki na wkład własny, utrzymanie i funkcjonowanie zmodernizowanych obiektów Ośrodka pochodzą z budżetu województwa w formie środków przekazywanych ZPKWX na realizację zadań. Ośrodek będzie funkcjonował na dotychczasowych zasadach, tzn. będą w nim organizowane warsztaty ekologiczne, konferencje i sympozja naukowe, akcje edukacyjne (festyny, biegi na orientację, itp.).

Powstała i wyremontowana w ramach projektu infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie w ramach realizacji nieodpłatnych działań statutowych Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa X (Statut ZPKWX w załączeniu).

Projekt nie generuje dochodu. Nie spełnione zostają przesłanki zawarte w art. 15 ust. 2 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami), mówiące, iż działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, nie ma więc możliwości odzyskania podatku VAT.

Przez okres 5 lat od zakończenia realizacji projektu nie będą dokonywane znaczące modyfikacje mające wpływ na charakter i warunki projektu.

W trakcie realizacji wykonanie zadań związanych z realizacją projektu zlecono wykonawcom wybranym w drodze procedury zamówień publicznych. Beneficjent nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z poniesionych kosztów (zapłata faktur VAT wystawionych przez wykonawców).

W piśmie z dnia 6 sierpnia 2012r. Wnioskodawca przesłał potwierdzenie uiszczenia opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

W piśmie z dnia 17 października 2012r. Wnioskodawca przedstawił uzupełnienie do wniosku IBPP2/443-793/12/RSz w następującym zakresie:

  1. ZPKWX oczekuje interpretacji indywidualnej przepisów art. 86 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami).
  2. W odniesieniu do opis przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca poinformował, iż ZPKWX jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7. Zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych zostaną wykorzystane do realizacji nieodpłatnych zadań statutowych.

ZPKWŚ, jako wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna, realizuje zadania państwowe powierzone na mocy ustawy Samorządowi Województwa X. Podstawą realizacji jest plan budżetowy zatwierdzany rokrocznie przez Sejmik Województwa X.

W myśl Ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późn. zmianami), do zadań realizowanych przez ZPKWX należą m. in.:

  • organizacja działalności edukacyjnej, turystycznej oraz rekreacyjnej (art. 105 ust. 4),
  • prowadzenie edukacji przyrodniczej w szkołach i wśród miejscowego społeczeństwa, a także promowanie wartości przyrodniczych, historycznych, kulturowych i turystycznych parku krajobrazowego (art. 107 ust. 2).

W trakcie realizacji projektu poszczególne zadania zostały zlecone wykonawcom wybranym w drodze procedury zamówień publicznych. Faktury VAT wystawiane zostały na Zespół Parków Krajobrazowych Województwa X. ZPKWX będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z poniesieniem ww. kosztów, związanych z realizacją projektu.

W piśmie z dnia 30 października 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż w części B.1. w poz. 11 formularza wnioskującym jest Zespół Parków Krajobrazowych Województwa X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...

Stanowisko Wnioskodawcy (zmodyfikowane ostatecznie w piśmie uzupełniającym z dnia 17 października 2012r.).

Niespełnione zostają przesłanki zawarte w art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami).

Zespół Parków Krajobrazowych Województwa X nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 17 października 2012r. (data wpływu 22 października 2012r.) Wnioskodawca dokonał istotnych zmian zarówno w opisie zaistniałego stanu faktycznego, jak też we własnym stanowisku, w porównaniu do treści zawartych we wniosku interpretację indywidualną z dnia 31 lipca 2012r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 17 października 2012r. było konsekwencją wezwania telefonicznego tut. organu przyjęto, że opis stanu faktycznego i własne stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji stanowiska własnego Wnioskodawcy.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów bądź usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7. W latach 2011-2012 Wnioskodawca był realizatorem projektu pn. . Projekt polegał na modernizacji, przebudowie i rozbudowie Ośrodka Edukacyjno-Naukowego w S. (gmina P.) poprzez przebudowę budynku świetlicy dydaktycznej oraz wymianę bazy noclegowo-edukacyjnej OEN w S.. Ośrodek Edukacyjno-Naukowy w S. pozostaje w bezterminowym użytkowaniu Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa X.

Projekt jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 (w projekcie nie występuje pomoc publiczna). Powstała i wyremontowana w ramach projektu infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie w ramach realizacji nieodpłatnych działań statutowych Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa X. Projekt nie generuje dochodu. ZPKWX realizuje zadania w oparciu o ustawę o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 92, poz. 880 ze zm.). W Ośrodku będą organizowane warsztaty ekologiczne, konferencje i sympozja naukowe, akcje edukacyjne (festyny, biegi na orientację, itp.). Zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktury VAT zostały wystawiane na Zespół Parków Krajobrazowych Województwa X.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W oparciu o tak przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy należy zatem stwierdzić, iż wszystkie towary i usługi, które będą nabywane na potrzeby programu pn. nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cyt. przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony.

Zatem, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pod nazwą . Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo zaznacza się, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga również, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Tut. organ zauważa, że interpretację wydano przy założeniu, że faktycznie towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanego projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wystąpienia związku dokonanych zakupów z czynnościami generującymi po stronie Wnioskodawcy podatek należny udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach