
Temat interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu , współfinansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej, ponieważ nabyte towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2012 r. (data wpływu 8 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Pismem z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz prawa do reprezentacji.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest osobą prawną, wpisaną do ewidencji klubów sportowych Starosty. Klub Sportowy powstał w 2009 roku przy Zespole Szkól Ponadpodstawowych. Jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków. Celem Klubu jest m. in. planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły, organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej, a także organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych. Mając na uwadze powyższe, Zarząd Klubu w porozumieniu z Dyrekcją szkoły powziął decyzję o przebudowie znajdującego się na terenie ZSP boiska wielofunkcyjnego na kort tenisowy o powierzchni 483 m2. Wybudowane w 2001 roku boisko nie spełnia obecnie swoich funkcji. Nawierzchnia wykonana z płyt tartanowych, którymi pokryte jest boisko uległa zniszczeniu poszczególne płyty oddzieliły się od siebie, pofalowały, boisko to nie spełnia wymogów bezpieczeństwa. Ponieważ uczniowie ZSP mają do dyspozycji dwa pełnowymiarowe boiska do gry w piłkę nożną oraz nowoczesne boisko Orlik, podjęta została decyzja o przebudowie ww. boiska i udostępnienie nowego obiektu kortu tenisowego. W związku z tym KS opracował wniosek o przyznanie pomocy ze środków unijnych na realizację operacji pn. .
Realizacja przedsięwzięcia wymagać będzie zarówno wkładu finansowego, jak i wkładu pracy. Zaplanowano, iż część prac takich jak m. in. demontaż istniejącego podłoża z płyt tartanowych oraz jego wywóz i utylizacja, rozebranie obrzeży betonowych czy nawierzchni z kostki betonowej wykonają członkowie KS-u. Pozostała część prac, takich jak np. wykonanie nawierzchni kortu tenisowego wymaga zlecenia firmie budowlanej.
Gmina, w której znajdować się będzie kort, jest gminą, w której z roku na rok zwiększa się ruch turystyczny, a budowa i udostępnienie kortu tenisowego jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na tego typu obiekty, zaś realizacja projektu wpłynie na wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru gminy. Kort udostępniony będzie zarówno dla turystów jak i dla uczniów ZSP oraz mieszkańców gminy.
Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca nie jest w stanie w żaden sposób odzyskać podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na rzecz realizacji operacji zapłacone zostaną na podstawie faktur wystawionych na Klub Sportowy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu , współfinansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej (Działanie 4.1. w ramach osi IV Leader PROW 2007-2013)...
Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie doprowadzi do tego, że Wnioskodawca będzie w stanie odzyskać podatek VAT. Nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest osobą prawną, wpisaną do ewidencji klubów sportowych Starosty. Klub Sportowy powstał w 2009 roku przy Zespole Szkól Ponadpodstawowych. Jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków. Celem Klubu jest m. in. planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły, organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej, a także organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych. Mając na uwadze powyższe, Zarząd Klubu w porozumieniu z Dyrekcją szkoły powziął decyzję o przebudowie znajdującego się na terenie ZSP boiska wielofunkcyjnego na kort tenisowy o powierzchni 483 m2. Wybudowane w 2001 roku boisko nie spełnia obecnie swoich funkcji. Ponieważ uczniowie ZSP mają do dyspozycji dwa pełnowymiarowe boiska do gry w piłkę nożną oraz nowoczesne boisko Orlik, podjęta została decyzja o przebudowie ww. boiska i udostępnienie nowego obiektu kortu tenisowego. W związku z tym KS opracował wniosek o przyznanie pomocy ze środków unijnych na realizację operacji pn. .
Realizacja przedsięwzięcia wymagać będzie zarówno wkładu finansowego, jak i wkładu pracy. Zaplanowano, iż część prac takich jak m. in. demontaż istniejącego podłoża z płyt tartanowych oraz jego wywóz i utylizacja, rozebranie obrzeży betonowych czy nawierzchni z kostki betonowej wykonają członkowie KS-u. Pozostała część prac, takich jak np. wykonanie nawierzchni kortu tenisowego wymaga zlecenia firmie budowlanej. Kort udostępniony będzie zarówno dla turystów jak i dla uczniów ZSP oraz mieszkańców gminy. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest w stanie w żaden sposób odzyskać podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na rzecz realizacji operacji zapłacone zostaną na podstawie faktur wystawionych na Klub Sportowy.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i poniesione wydatki w związku z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu , współfinansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej, ponieważ nabyte towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 389 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
