w zakresie określenia miejsca opodatkowania dostawy towaru, który znajduje się na terenie Hiszpanii. - Interpretacja - IPPP3/443-751/12-5/KC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.11.2012, sygn. IPPP3/443-751/12-5/KC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie określenia miejsca opodatkowania dostawy towaru, który znajduje się na terenie Hiszpanii.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2012 r. (data wpływu 25.07.2012 r.), uzupełnionym w dniu 22.10.2012 r. (data wpływu 25.10.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 09.10.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 15.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • określenia prawidłowego miejsca opodatkowania wpłaconej zaliczki na towar, który znajduje się na terenie Hiszpanii oraz jego dostawy jest prawidłowe.
  • w pozostałym zakresie za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania dostawy towaru, który znajduje się na terenie Hiszpanii. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19.10.2012 r., złożonym w dniu 22.10.2012 r. (data wpływu 25.10.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 09.10.2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest zarejestrowania w Polsce, jest VAT-owcem i posiada również rejestrację na VAT UE. Spółka zamierza zamówić towar w Chinach, sprowadzić go do Hiszpanii i tam towar przejdzie odprawę celną przy czym istnieją trzy możliwości odprawy:

  • odprawa pełna z koniecznością zapłaty podatku VAT i cła;
  • odprawa zgodnie z procedurą uproszczoną o której mowa w art. 76 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego;
  • składowanie towarów w składzie celnym na terenie Hiszpanii.

Przy zamówieniu towaru w Chinach, Spółka będzie zmuszona uiścić zaliczkę lub przedpłatę 100%. W takiej sytuacji Spółka będzie pobierała zaliczkę lub przedpłatę od kontrahenta z UE, prawdopodobnie z Hiszpanii, który jest odbiorcą końcowym towaru z Chin-chce kupić ten towar.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22.10.2012 r. Wnioskodawca wskazuje, iż pierwsza partia towaru, która została przekazana bezpośrednio do Hiszpanii, nie była przemieszczana przez teren Polski, zaś po odprawie celnej dokonanej w Hiszpanii towar został tam sprzedany. Nie można jednak wykluczyć sytuacji, w której w przyszłości, część niesprzedanego w Hiszpanii towaru zostanie przekazany na terytorium Polski, i w związku z powyższym, przedmiotowy wniosek obejmie również taką ewentualność jako możliwe zdarzenie przyszłe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zaliczka i przedpłata zapłacona do kontrahenta w Chinach jest neutralna podatkowo, czy można ją ująć w rozliczeniu podatku VAT ...

  • Czy uzyskana zaliczka/przedpłata od kontrahenta hiszpańskiego rodzi dla Spółki konieczność zapłaty podatku VAT, wystawienia faktury VAT, ujęcia w deklaracji i w deklaracji VAT UE...
  • W przypadku wystawienia faktury na zaliczkę w momencie otrzymania pieniędzy od kontrahenta hiszpańskiego, jaką stawkę VAT wpisać...
  • Jaką stawkę podatku VAT ma zawierać faktura sprzedaży, którą Spółka wystawi dla kontrahenta hiszpańskiego...

    Zdaniem Wnioskodawcy,

    Ad. 1 Zapłata zaliczki/przedpłaty dla kontrahenta w Chinach jest neutralne podatkowo, co oznacza, iż nie podlega podatkowi VAT.

    Ad. 2 Zaliczka/przedpłata wystawiona na konto tej transakcji podlega podatkowi VAT, w chwili gdy wpłynie na konto bankowe Spółki od kontrahenta w Hiszpanii.

    Ad. 3 Faktura jest wystawiana w chwili otrzymania pieniędzy, od kwoty wpłaconej ze stawką przynależną do tej usługi wg prawa hiszpańskiego, z adnotacją że podatek płaci nabywca, chyba że Spółka zarejestruje się jako hiszpański podatnik VAT, co powoduje, że właściwe będzie prawo hiszpańskie.

    Ad. 4 Gdy spółka zarejestruje się jako podatnik VAT w Hiszpanii, będzie podlegała ustawie o VAT obowiązującej w Hiszpanii, co skutkuje koniecznością zastosowania stawek i procedur obowiązujących w Hiszpanii. Przy pełnej odprawie z zapłatą VAT i cła jako podatnik hiszpański, Spółka odliczy sobie doliczony na granicy VAT ujęty w deklaracji SAD. Faktura musi być wystawiona zgodnie z przepisami hiszpańskimi.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie określenia prawidłowego miejsca opodatkowania wpłaconej zaliczki na towar, który znajduje się na terenie Hiszpanii oraz jego dostawy oraz za nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Odnosząc się do powyższego w pierwszej kolejności wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną wykonane w danym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu. W tym wypadku określenie miejsca dostawy towaru determinuje miejsce jego opodatkowania. Określenie miejsca dostawy w przypadku dostawy towarów między podatnikami z różnych państw jest szczególnie istotna, gdyż wskazuje tym samym państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

    Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako polski podatnik VAT zamierza zamówić towar w Chinach, dokonać jego odprawy w Hiszpanii i tam też go sprzedać. Jak wskazuje w opisie zdarzenia przyszłego, towar nie przemieszcza się do Polski, jednak może się zdarzyć, iż pewna część towaru zostanie przekazana na terytorium Polski.

    W związku z powyższym, Wnioskodawca w pytaniu pierwszym powziął wątpliwość, czy zaliczka i przedpłata zapłacona do kontrahenta w Chinach jest neutralna podatkowo, czy można ją ująć w rozliczeniu podatku VAT.

    W myśl zasady, wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

    Z kolei na mocy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

    Stosownie do powyższego zauważyć należy, iż zgodnie z cyt. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów na terytorium kraju. Należy tym samym mieć na uwadze terytorialny charakter podatku VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było terytorium Polski. W przypadku, gdy wykonanie danej czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza terytorium kraju (Polski), czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.

    Wnioskodawca podaje, że pierwsza partia towaru, która została przekazana bezpośrednio do Hiszpanii, nie była przemieszczana przez teren Polski. Zatem zaliczka zapłacona przez Wnioskodawcę dla kontrahenta z Chin na poczet dostawy towaru nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i tym samym nie wywołuje żadnych skutków podatkowych na terytorium Polski. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Jednak w sytuacji, kiedy część niesprzedanego w Hiszpanii towaru zostanie przekazane na terytorium Polski, wystąpi już czynność, która wymieniona jest w katalogu art. 5 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, Wnioskodawca będzie zobowiązany rozliczyć nabycie tego towaru w Polsce zgodnie z zapisami ustawy i tym samym czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce.

    Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

    Pozostałe pytania sformułowane we wniosku, tj. pytania od drugiego do czwartego dotyczą kwestii opodatkowania w Polsce uzyskanej zaliczka/przedpłata od kontrahenta hiszpańskiego, wystawienia faktury i zastosowania właściwej stawki podatku na fakturze, zarówno zaliczkowej jak i fakturze dokumentującej sprzedaż towaru dla kontrahenta z Hiszpanii.

    W tym przypadku również należy powołać się na zasadę terytorialności podatku VAT, w związku z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy w powiązaniu z brzmieniem art. 22 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy.

    Z przedstawionego opisu sprawy wynika jednoznacznie, iż Wnioskodawca nie przemieszcza zakupionego towaru na terytorium Polski. Wszelkie działania, które Wnioskodawca będzie podejmował, związane z nabytym uprzednio towarem od kontrahenta chińskiego, tj. odprawa celna i sprzedaż, będą odbywać się na terytorium Hiszpanii. Otrzymana zaliczka od hiszpańskiego kontrahenta na towar, który nie przemieszcza się na teren Rzeczpospolitej Polskiej nie wywołuje skutków podatkowych w rozliczeniach dotyczących podatku od towarów i usług. Należy mieć na uwadze fakt, iż towar znajduje się w momencie otrzymania zaliczki od kontrahenta hiszpańskiego na terenie Hiszpanii i co do zasady podlega przepisom podatkowym tego państwa.

    Ponadto, sprzedaż towaru przez Wnioskodawcę na rzecz hiszpańskiego nabywcy, który w momencie dostawy znajduje się w Hiszpanii, zgodnie z zapisem art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, powoduje, że miejscem dostawy towaru jest miejsce, w którym towar znajduje się w momencie dostawy, czyli w Hiszpanii. Tym samym o obowiązkach podatkowych ciążących na Wnioskodawcy będą rozstrzygać przepisy hiszpańskie.

    Stanowisko w zakresie pytania drugiego i trzeciego należy uznać za nieprawidłowe, natomiast w zakresie pytania czwartego za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem tego opisu we wniosku. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

    W związku z powyższym, w przypadku zmian legislacyjnych lub zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 519 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie