Brak opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania nieruchomości gruntowych w wyniku rozwiązania umowy użytkowania wieczystego wraz z usługą wymia... - Interpretacja - ITPP1/443-986/12/KM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2012, sygn. ITPP1/443-986/12/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania nieruchomości gruntowych w wyniku rozwiązania umowy użytkowania wieczystego wraz z usługą wymiany gruntu i za przyłącze oraz prawa do odliczenia od nakładów związanych z budową osiedla.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 14 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 29 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania nieruchomości gruntowych w wyniku rozwiązania umowy użytkowania wieczystego wraz z usługą wymiany gruntu i za przyłącze oraz prawa do odliczenia od nakładów związanych z budową osiedla - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 29 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania nieruchomości gruntowych w wyniku rozwiązania umowy użytkowania wieczystego wraz z usługą wymiany gruntu i za przyłącze oraz prawa do odliczenia od nakładów związanych z budową osiedla.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy, zgodnie z wypisem KRS jest:

  • rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych, roboty ziemne,
  • wykonywanie robót ogólnobudowlanych związanych z wznoszeniem budynków,
  • zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
  • zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi.

Dnia 5 czerwca 1997 r. aktem notarialnym Repertorium A numer () Wnioskodawca zawarł ze Spółką Akcyjną umowę przeniesienia wieczystego użytkowania gruntów przy ulicach () o łącznej powierzchni 22.842 m kw. Wśród działek objętych ww. umową były również działki gruntu nr 415 - 419 przy ulicy (), KW nr () (obecnie KW ()) o powierzchni 1780 m kw. oraz nr przy ulicy(), KW nr () (obecnie KW ()) powierzchni 2.257 m kw.

Przeniesienie wieczystego użytkowania nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy zostało nabyte bez podatku VAT, a zatem podatek VAT nie został odliczony.

W dniu 25 lipca 2008 r. pomiędzy Wnioskodawcą (użytkownikiem wieczystym) a Gminą (właścicielem gruntu) zawarto umowę w formie aktu notarialnego (Rep. A nr () - zmianę do umowy o oddanie w użytkowanie wieczyste gruntu. Dokonano przedłużenia terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych i ustalono termin zakończenia budowy najpóźniej do dnia 31 stycznia 2010 r. Strony zrzekły się wzajemnych roszczeń z tytułu niezagospodarowania w nieruchomości w pierwotnie ustalonym terminie z powodu spóźnionej realizacji uzbrojenia ulic.

W 2006 r. Wnioskodawca rozpoczął budowę 73 domów w zabudowie szeregowej na użytkowanej wieczyście nieruchomości gruntowej położonej w () przy ulicach() W latach 2008 - 2012 sprzedał 31 domów spośród wybudowanych 44. I tak kolejno w: 2008 - 22, 2009 - 1, 2010 - 6, 2011 - 1, 2012 - 1. Kolejnych 7 domów jest w trakcie budowy.

Wnioskodawca podkreślił widoczny w powyższym zestawieniu wyraźny spadek sprzedaży domów w kolejnych latach. Powszechnie znanym zjawiskiem jest gwałtowna dekoniunktura na rynku nieruchomości. Przyczyną zastoju był i jest nagły kryzys w branży nieruchomości, którego Wnioskodawca nie był w stanie przewidzieć. W momencie rozpoczynania inwestycji sytuacja w branży budowlanej i deweloperskiej pozwalała - przy zachowaniu należytej staranności i realnej oceny - planować jej zakończenie w wyznaczonym terminie. W obecnych warunkach rozpoczynanie kolejnych etapów budowy powodowałoby narażenie Wnioskodawcy na bardzo duże straty. W związku z powyższym Wnioskodawca zmuszony jest do zrezygnowania z budowy 12 domów i podjęcia działań mających na celu zwrot gruntów właścicielowi, tj. Gminie. Niepodjęcie takich działań wiązałoby się z naliczeniem wysokich kar za niewybudowanie domów w wyznaczonym terminie, co w połączeniu z brakiem możliwości sprzedaży domów doprowadziłoby do utraty płynności finansowej firmy.

Od 2006 r. Wnioskodawca ponosił nakłady na wyżej wymienione użytkowane wieczyście nieruchomości gruntowe związane z budową domów w zabudowie szeregowej na sprzedaż. Nakłady związane z budową całego osiedla (dotyczą również gruntów, które będą zwracane Gminie ) to między innymi wydatki na wykonanie projektu osiedla, wizualizacji, kolorystyki osiedla, za przyłącze do sieci elektrycznej. Nakłady bezpośrednio związane z użytkowanym wieczyście gruntem KW Nr (), KW Nr (), który w wyniku rozwiązania umowy użytkowania będzie podlegał przekazaniu do Gminy to wydatki na wykonanie wymiany gruntu.

W dniu 11 czerwca 2012 r. Gmina oraz Wnioskodawca podpisali protokół uzgodnień w sprawie rozwiązania umowy użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych położonych w () stanowiących działki o numerach:

  • 415, 416, 417, 418 i 419 z obrębu 3011, o łącznej powierzchni 0,1780 ha, numer KW (),
  • 420, 421, 422, 423, 424, 425 i 426 z obrębu 3011, łącznej powierzchni 0,2257 ha, numer KW ().

Rozwiązanie umowy użytkowania wieczystego ww. nieruchomości gruntowych nastąpi w formie aktu notarialnego. Przekazanie przedmiotowych nieruchomości gruntowych wolnych od osób i rzeczy nastąpi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy notarialnej.

W uzupełnieniu wniosku Spółka informuje, iż w dniu 3 października 2012 r. aktem notarialnym repertorium A numer () nastąpiło rozwiązanie umowy o oddanie w użytkowanie wieczyste działek o ww. numerach. Ponadto wskazano, iż akt notarialny nie przewidywał zwrotu poniesionych nakładów na ww. działki, ani jakichkolwiek odszkodowań z tego tytułu, dotyczy to w szczególności nakładów poniesionych na wymianę gruntu i przyłącze do sieci elektrycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy rozwiązanie umowy użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych z Gminą i przekazanie przedmiotowych nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Czy przekazanie nabytej usługi wymiany gruntu i za przyłącze do sieci elektrycznej związanej bezpośrednio z przekazywanymi nieodpłatnie nieruchomościami nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Czy od nakładów związanych z budową całego osiedla (które w części dotyczą zwracanego gruntu) m. in. wydatki na projekt osiedla, wykonanie kolorystyki osiedla, wizualizacja osiedla, które nie są przekazywane oraz wydatki związane z wymianą gruntu i za przyłącze do sieci elektrycznej, które związane są bezpośrednio z gruntem Gminy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności...

Zdaniem Wnioskodawcy rozwiązanie umowy użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych z Urzędem Miasta i przekazanie przedmiotowych nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przy ich nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Grunty zostały nabyte bez podatku VAT , a w związku z tym podatek VAT nie został odliczony. Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie usługi wymiany gruntu i za przyłącze prądu na przedmiotowych nieruchomościach nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy od nakładów związanych z budową całego osiedla - między innymi wydatki na wykonanie kolorystyki osiedla, projektu osiedla, wizualizacji, które nie są przekazywane (wydatki te częściowo dotyczą również zwracanego gruntu) oraz wydatki związane z wymianą gruntu i za przyłącze do sieci elektrycznej, które związane są bezpośrednio z gruntem Miasta przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności. Zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia VAT, określając prawo do tego odliczenia, należy kierować się przeznaczeniem kupionego towaru czy usługi w momencie ich zakupu, a w tym przypadku poniesione wydatki w momencie zakupu związane były z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zamiarem Wnioskodawcy przy nabywaniu towarów i usług była ich sprzedaż w postaci wybudowanych domów na użytkowanym wieczyście gruncie. Z powodów pozostających poza kontrolą podatnika - kryzys na rynku nieruchomości - nie zostaną wykorzystane w działalności opodatkowanej.

Wnioskodawca zmuszony będzie do likwidacji poniesionych już nakładów na budowę domów na terenach, które będą zwracane Miastu . Potwierdzeniem tego jest orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-37/95, w którym Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności VAT) - w sytuacji, gdy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika nie zostały one wykorzystane w tej działalności, zachowane zostaje prawo podatnika do odliczenia VAT.

Nie nastąpiła również zmiana przeznaczenia towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Ponadto w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl zaś ust. 2 ww. artykułu, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W tym miejscu należy zauważyć, że związek z czynnościami opodatkowanymi musi być znany z momencie nabycia danych towarów lub usług. Jest to związane z ustanowioną w ustawie o podatku od towarów i usług tzw. zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia jeśli dany zakup ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji zamiaru wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Podstawową przesłanką, dla realizacji uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest istnienie związku poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy). Związek ten zachodzi także jeśli z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej działalności wynika, iż zakup został dokonany w celu wykorzystania w prowadzonej działalności. Zaniechanie inwestycji samoistnie nie stanowi podstawy do skorygowania wcześniej rozliczonego podatku naliczonego, ani w rozliczeniu miesiąca podjęcia decyzji o zaniechaniu inwestycji, ani w odniesieniu do miesięcy rozliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z tą inwestycją.

Ponadto podstawowe znacznie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  • powszechność opodatkowania,
  • faktyczne opodatkowanie konsumpcji,
  • stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każdy, kto dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Mając to na uwadze należy uznać, iż nawet niepodjęcie w sposób niezawiniony planowanej inwestycji związanej (w planach) z czynnościami opodatkowanymi nie powoduje utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego. Należy przy tym zauważyć, iż konieczne staje się udowodnienie przez Spółkę takiego związku.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w 1997 r. nastąpiło przeniesienie na rzecz Wnioskodawcy wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych, (bez podatku VAT), natomiast w 2008 r. dokonano przedłużenia terminu zagospodarowania tych nieruchomości, ustalając termin zakończenia budowy osiedla najpóźniej do dnia 31 stycznia 2010 r.

W 2006 r. Wnioskodawca rozpoczął budowę 73 domów w zabudowie szeregowej na użytkowanej wieczyście nieruchomości gruntowej położonej w () przy ulicach () W latach 2008 - 2012 sprzedał 31 domów spośród wybudowanych 44, a kolejnych 7 domów jest w trakcie budowy.

W związku z kryzysem w branży nieruchomościami Wnioskodawca zmuszony jest do zrezygnowania z budowy 12 domów i podjęcia działań mających na celu zwrot gruntów właścicielowi, tj. Gminie. Wnioskodawca ponosił nakłady związane z budową całego osiedla (w części dotyczą zwracanego gruntu) m. in. wydatki na projekt osiedla, wykonanie kolorystyki osiedla, wizualizacja osiedla oraz wydatki dotyczące wymiany gruntu i za przyłącze do sieci elektrycznej, które związane są bezpośrednio z przekazywanym gruntem Gminy. Wnioskodawca zamierza więc nieodpłatnie przekazać na rzecz Gminy (właściciela gruntu) prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stanowiących działki o numerach 415-426 wraz z nakładami w postaci usługi wykonania wymiany gruntu i za przyłącze do sieci elektrycznej, za które nie przysługuje odszkodowanie.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawcy nie przysługiwało - jak wskazano we wniosku - prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowego prawa wieczystego użytkowania, hipoteza przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 nie zostanie wypełniona, a zatem nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę prawa wieczystego użytkowania na rzecz Gminy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto nieodpłatne przekazanie usługi wymiany gruntu i za przyłącze prądu na przedmiotowych nieruchomościach nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ usługi te jak wskazano we wniosku - są związane z działalnością gospodarczą podatnik, zatem nie mogą być uznane za zrównane z odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nie stanowią świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy, w związku z powyższym czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się z kolei do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wskazać należy, iż z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż poniesione wydatki związane z budową całego osiedla mieszkaniowego miały służyć sprzedaży opodatkowanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Ze względów ekonomicznych Wnioskodawca zamierza zrezygnować z budowy kolejnych domów i podjąć działania mające na celu zwrot gruntów właścicielowi, tj. Gminie. Mając zatem na uwadze powyższe oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż skoro jak wskazano we wniosku wydatki związane z budową osiedla mieszkaniowego poniesione zostały w celu wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z tą inwestycją, tj. zarówno wydatki m. in. na projekt osiedla, wykonanie kolorystyki osiedla, wizualizacja osiedla, które w części dotyczą zwracanego gruntu, jak i wydatki dotyczące usługi wykonania wymiany gruntu i za przyłącze do sieci elektrycznej, które związane są bezpośrednio z przekazywanymi nieruchomościami gruntowymi Gminie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy