
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ), po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu "Zawody przyszłości w Wielkopolsce", za prawidłowy.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca zawarła umowę o dofinansowanie projektu "Zawody przyszłości w Wielkopolsce" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego wchodzącego w skład Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa została zawarta pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy zwanym "Instytucją Wdrażającą" a Wnioskującą. W umowie określono, iż Instytucja wdrażająca przyznaje Spółce dofinansowanie w formie dotacji, kwoty na pokrycie wydatków określonych w Projekcie. Wydatki te obejmują między innymi wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, diety pracowników, koszty dojazdów, koszty zakupu usług np. audytu zewnętrznego. Ponadto, Podatnik oświadczył, iż specyfika działań realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego polega na realizacji przedsięwzięć zmierzających do stworzenia nowych miejsc pracy, zwalczania dyskryminacji oraz podnoszenia kwalifikacji osób już zatrudnionych. Z rezultatów osiągniętych w wyniku realizacji powyższych projektów, bezpłatnie korzystają podmioty i beneficjenci ostateczni. Specyfika Europejskiego Funduszu Społecznego polega bowiem na bezpłatnym przekazywaniu wyników projektu finansowanego przez Fundusz. Wnioskująca oświadczyła również, iż dofinansowanie kosztów Projektu jest w kwocie netto. Dotacja pochodzi ze środków finansowanych w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z Funduszu Pracy. Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie Spółka zawarła umowę konsorcjum w sprawie realizacji projektu. Zgodnie z zawartą umową Wnioskująca została wyznaczona na lidera konsorcjum, a konsorcjantami jest fundacja X oraz Spółka. Instytucja wdrażająca będzie przekazywać dofinansowanie w transzach na podstawie złożonego wniosku o płatność na rachunek Wnioskującej. Spółka w w/w projekcie pełni funkcje koordynatora i pośrednika w przekazywaniu funduszy do konsorcjanta na realizację projektu. Projekt ma charakter przedsięwzięcia non profit.
W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy ma prawo do zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2, tzn. do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego pomimo braku możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów, w związku ze zmianą od 1.06.2005 r. ustawy o podatku od towarów i usług, polegającą na uchyleniu art. 90 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT? Czy zgodnie z art. 86 ust. 1 przywoływanej ustawy, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu?
Podatnik formułuje stanowisko, iż w związku z uchyleniem art. 90 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, ma On prawo do zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 przywoływanej ustawy. Zdaniem Wnioskującej, oznacza to, że może obniżyć podatek należny o podatek naliczony od nabycia towarów i usług związanych z kosztami nie stanowiącymi kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, Spółka uważa, iż otrzymanie dotacji nie powoduje utraty przez Nią prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach dokonywanych w ramach realizacji projektu. Brak jest bowiem jakichkolwiek przepisów ustawy o VAT, ograniczających prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach, których koszty są zwracane z dotacji lub subwencji. Wnioskująca stwierdziła również, że art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie precyzuje jakiego rodzaju związek pomiędzy dokonanym zakupem a sprzedażą opodatkowaną jest konieczny, aby podatnik mógł odliczyć podatek naliczony przy przedmiotowym zakupie. Zdaniem Podatnika, związek ten może mieć również charakter pośredni i polegać na powiązaniu danych zakupów z całością działalności gospodarczej podatnika, bez konieczności wskazywania określonych czynności opodatkowanych, którym służyły zakupy. Wystąpienie związku pomiędzy zakupem a prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną, jest przesłanką wystarczającą dla zachowania przez niego prawa do odliczenia. Spółka wskazuje, iż prowadzona przez Nią działalność gospodarcza obejmuje m. in. przygotowanie dla klientów wniosków o dofinansowanie ze środków funduszy unijnych, doradztwo związane z pozyskiwaniem funduszy unijnych oraz nadzór merytoryczny, księgowy i podatkowy nad realizacją projektów finansowanych ze środków funduszy unijnych. Usługi te, co do zasady, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekty finansowane z dotacji są działalnością non profit, tzn. Wnioskująca nie realizuje na tych projektach zysku, jednakże w wyniku ich realizacji osiąga inne korzyści, które mają istotne znaczenie dla prowadzonej przez Nią działalności opodatkowanej. Przede wszystkim zdobywa wiedzę i doświadczenie niezbędne do świadczenia usług związanych z funduszami unijnymi oraz kształtuje swój wizerunek jako wysokiej klasy specjalista w zakresie przygotowania i realizacji projektów finansowanych z funduszy unijnych. Realizowanie projektów finansowanych w całości z dotacji, pozwala zdobyć konsultantom Spółki niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz umożliwia wypracowanie optymalnych i sprawdzonych w praktyce procedur realizacji takich projektów. W konsekwencji, zdaniem Podatnika, bez realizacji przedmiotowych projektów nie byłoby możliwe odpłatne świadczenie usług związanych z funduszami unijnymi, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, dane na temat podmiotów realizujących projekty finansowane z funduszy unijnych rozpowszechniane są przez organy publiczne zajmujące się przyznawaniem oraz nadzorowaniem tego typu projektów. Odbiorcami tych informacji są m. in. podmioty ubiegające się o dofinansowanie ze środków unijnych, którzy mogą być potencjalnymi nabywcami usług świadczonych przez Spółkę. Zdaniem Wnioskującej, korzyści wynikające z realizacji projektów znajdują swoje odzwierciedlenie również w kształtowaniu Jej wizerunku i marki, jako firmy posiadającej doświadczenie i wiedzę w zakresie realizacji projektów finansowanych z funduszy unijnych. Spółka bowiem, umieszcza logo na przygotowywanych w związku z realizacją projektów materiałach, publikacjach prasowych oraz na stronie internetowej. W związku z powyższym, Podatnik uważa, iż powszechna znajomość marki umacnia Jego pozycję rynkową i bezpośrednio wpływa na wzrost sprzedaży usług, dla których niezbędna jest wiedza pozyskiwana w trakcie realizacji projektu. Co za tym idzie, zakupy towarów i usług wykorzystanych przy realizacji projektu są związane z prowadzoną sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT dokonywaną przez Spółkę i zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest Ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego przy tych zakupach.
Ponadto, Wnioskująca podnosi, iż dotacje wypłacane przez Instytucję Wdrażającą stanowią równowartość poniesionych kosztów w kwocie netto, tj. bez uwzględniania wartości podatku VAT. Koszt podatku VAT stanowi koszt kwalifikowany wyłącznie w sytuacji, w której podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Wynika to z brzmienia Zasady 7 załącznika do Rozporządzenia Komisji Europejskiej z dnia 10 marca 2004 r. nr 448/2004, zmieniającego Rozporządzenie nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady klasyfikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, podatek VAT uznaje się za koszt kwalifikowany ( zwracany ) wyłącznie w takich sytuacjach, w których brak prawa do odliczenia znajduje podstawę w przepisach VI Dyrektywy. W pozostałych przypadkach nabywania przez podatników VAT towarów i usług w związku z realizacją projektów w ramach funduszy europejskich, Instytucje wdrażające, opierając się na powołanym Rozporządzeniu Komisji Europejskiej zakładają, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przez podatnika jest w takiej sytuacji oczywiste. W konsekwencji wypłacane dotacje nie obejmują wartości zapłaconego przez tych podatników podatku VAT. Zatem, w sytuacji braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, podmioty musiałyby faktycznie ponieść koszt tego podatku, co w konsekwencji może spowodować, iż podmioty te będą musiały zrezygnować z realizacji tego typu projektów. Zdaniem Podatnika, w konsekwencji zaprzestania realizacji powyższych projektów, nie będzie możliwe wykorzystanie funduszy, które zostały wyasygnowane przez Unię Europejską oraz Skarb Państwa, na realizację celów istotnych z punktu widzenia interesu publicznego.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;
Odnosząc się do kwestii prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, wskazać należy na regulację art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w której stanowi się, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powyższego wywieść należy, iż odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego ( powstanie zobowiązania podatkowego ). Wskazana zatem zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.
Ponadto, realizacja prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług została obwarowana wieloma ograniczeniami ustawowymi określonymi w art. 88 w/w ustawy podatkowej. Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. zakupy dokonywane przez podatnika będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 przywoływanej ustawy. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru ( usługi ) do realizacji czynności opodatkowanej skutkuje utratą przez podatnika przedmiotowego prawa.
Z przedstawionego przez Wnioskującą stanowiska wynika, iż bez realizacji projektu, którego dotyczy przedmiotowy wniosek, nie byłoby możliwe odpłatne świadczenie usług związanych z funduszami unijnymi, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizowanie bowiem powyższego projektu finansowanego w całości z dotacji, pozwala konsultantom Spółki zdobyć niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz umożliwia wypracowanie optymalnych procedur realizacji takich projektów. Ponadto, z przedstawionego stanowiska wynika, iż realizacja projektu promuje na rynku wizerunek i markę Spółki, co bezpośrednio wpływa na wzrost sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT, dla których niezbędna jest wiedza pozyskiwana w trakcie realizacji przedmiotowego projektu.
Uwzględniając przytoczone powyżej przepisy podatkowe oraz przestawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż Wnioskującej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu "Zawody przyszłości w Wielkopolsce", pod warunkiem posiadania przez Nią materiału dowodowego, z którego będzie wynikał związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a uzyskanymi przychodami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Ponadto, w przedstawionym stanie faktycznym nie znajdują zastosowania regulacje wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 2 przywoływanej ustawy, stosownie do których obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskującą stanowiska, brak możliwości zaliczenia wydatków na realizację przedmiotowego projektu do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
