Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 - 218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ord... - Interpretacja - OG/005/191/PP2/443/64/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.12.2005, sygn. OG/005/191/PP2/443/64/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 - 218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 17.11.2005 r., data wpływu do tut. Urzędu 18.11.2005 r. (uzupełnionego w dniu 24.11.2005 r.) dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą samochodów specjalnych ratowniczo-gaśniczych na cele ochrony przeciwpożarowej dla urzędu gminy lub miasta przeznaczonych dla jednostek ochrony przeciwpożarowej stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

W dniu 18.11.2005 r. podatnik złożył wniosek dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą samochodów specjalnych ratowniczo-gaśniczych na cele ochrony przeciwpożarowej dla urzędu miasta i gminy przeznaczonych dla jednostek ochrony przeciwpożarowej. Z uwagi na to, iż wniosek był niekompletny podatnik złożył uzupełnienie w dniu 24.11.2005 r.

Przedmiotem działalności prowadzonej przez podatnika jest produkcja i sprzedaż samochodów specjalistycznych ratowniczo-gaśniczych przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Zakup powyższych samochodów dokonywany jest przez urząd miasta lub urząd gminy dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, jaką jest np. ochotnicza lub państwowa straż pożarna.

Podatnik przedstawił własne stanowisko w tej sprawie, stwierdzając iż sprzedaż samochodów specjalnych ratowniczo-gaśniczych przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej dla urzędu miasta lub gminy przeznaczonych dla jednostek ochrony przeciwpożarowej jaką jest ochotnicza i państwowa straż pożarna należy opodatkować stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, że przedstawione stanowisko przez Podatnika jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 10 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę w wysokości 7 % stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do w/w ustawy o VAT, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W poz. 129 pkt 1 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zostały wymienione towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, tj. sprzęt przewozowo- samochodowy: pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej.

Zgonie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r., Nr 147, poz. 1229 ze zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
- jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
- jednostki organizacyjne wojskowej ochrony przeciwpożarowej,
- zakładowa straż pożarna,
- zakładowa służba ratownicza,
- gminna zawodowa straż pożarna,
- terenowa służba ratownicza,
- ochotnicza straż pożarna,
- związek ochotniczych straży pożarnych,
- inne jednostki ratownicze.

Aby móc skorzystać z preferencyjnej stawki VAT 7% koniecznym jest zatem spełnienie warunku, o którym mowa w cyt. wyżej przepisie art. 41 ust. 10 ustawy o VAT, tj. dostawa towarów musi nastąpić dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej. Podmiotami dokonującymi obrotu towarami przeznaczonymi na cele ochrony przeciwpożarowej muszą być po stronie kupującego jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Z przedstawionych do tut. Urzędu dokumentów przez podatnika wynika, iż na protokołach zdawczo-odbiorczych jako strona odbierająca widnieje Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej. Samochód ratowniczo-gaśniczy sprzedany przez podatnika dla Urzędu Miasta X został przekazany dla Komendy Miejskiej Straży Pożarnej. Strony łączy umowa cywilno-prawna § 1 pkt 1 aneksu z dnia 28.10.2005 r.do umowy zawartej w dniu 22.06.2005 r. stanowi ,,zamawiający oświadcza, iż przedmiot umowy przeznaczony jest dla Komendy Straży Pożarnej oraz będzie wykorzystany na cele ochrony przeciwpożarowej".

Zatem skoro na tej podstawie i wykonując swoje zadania Urząd Gminy lub Miasta zakupił samochody jednostkom ochrony przeciwpożarowej, to należy uznać że warunek zawarty w art. 41 ust. 10 cyt ustawy o VAT został spełniony. Podatnik miał zatem prawo dokonując przedmiotowej sprzedaży na rzecz Gminy, lub Urzędu Miasta do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach