Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.12.2005, sygn. 1472/RPP1/443-742/05/AW, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
W związku z wnioskiem Spółki z dnia 20.10.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.10.2005 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.)
uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej jest świadczenie usług spedycji międzynarodowej. Świadczone usługi dotyczą przewozu towarów w transporcie międzynarodowym na następujących trasach:
- z miejsca wyjazdu na terytorium UE przez terytorium Polski do miejsca zakończenia usługi na terytorium państwa trzeciego (Rosja, Białoruś, Ukraina);
- z miejsca wyjazdu na terytorium państwa trzeciego przez terytorium Polski do miejsca zakończenia usługi na terytorium UE.
Spółka zwraca się z wątpliwościami dotyczącymi zasad opodatkowania podatkiem Vat świadczonych usług, wykonywanych na odcinku poza granicami Polski. Jednocześnie podmiot stoi na stanowisku, iż świadczenie powyższych usług jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki 0% na odcinku drogi przebiegającym na terytorium Polski zaś w pozostałym zakresie nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Jednocześnie art. 83 ust. 1 pkt 23 stwierdza, iż stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, ustawa rozumie:
1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
2) przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
3) usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.
Biorąc pod uwagę treść przedstawionych przepisów prawa oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 20.10.2005 roku należy uznać, że stanowisko Spółki stwierdzające, iż opisane usługi spedycyjne wykonywane na odcinku krajowym korzystają z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, zaś wykonywane poza granicami Polski nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest prawidłowe.