
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem
Strony z dnia 25.07.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 02.08.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
postanawia
- uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 25.07.2005r. za nieprawidłowe
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że świadczy przez okres dwunastu miesięcy lub ich wielokrotność użytkownikom programów komputerowych usługę wsparcia technicznego oraz dostawy nowych wersji tych programów, jeśli takie wersje pojawią się w okresie świadczenia tej usługi. Usługi wsparcia technicznego polegają na pomocy przy rozwiązywaniu problemów związanych z używaniem programów zgłaszanych przez użytkowników. Strona klasyfikuje wykonywane usługi jako PKWiU 72.2 "Usługi doradztwa w zakresie oprogramowania". Producentem programów są podmioty mające siedzibę w krajach
Wspólnoty Europejskiej, zaś Spółka jest ich polskim dystrybutorem.
Bezpośrednim wykonawcą usługi jest Spółka lub zagraniczny producent programu.W drugim przypadku Spółka pobiera od użytkownika programu pełne, uzgodnionez użytkownikiem, wynagrodzenie za usługę, a producentowi programu płaci pełne, uzgodnionez producentem, wynagrodzenie należne producentowi z tytułu świadczenia usługi. W obu przypadkach (gdy bezpośrednim wykonawcą usługi jest spółka lub producent programu) - fakturę VAT dla odbiorcy usługi (użytkownika programu) wystawia Spółka.
Zdaniem Strony może ona wystawić fakturę obejmującą całość wynagrodzenia za w/w usługę poczynając od dnia rozpoczęcia świadczenia tej usługi, ale przed dniem jej wykonania, nawet gdy do dnia wystawienia faktury włącznie nie otrzymała z tego tytułu ani części, ani całości wynagrodzenia, a wystawienie takiej faktury nie wpływa na obowiązek rozliczenia nabycia tej usługi przez usługobiorcę (użytkownika programu).
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 - 21, art. 14 ust. 6, art. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.§ 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95, poz. 798), zgodnie z którym fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14i § 15. W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż
siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.
§ 14 ust. 1 i 2 w/w rozporządzenia, zgodnie z którym jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy. Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).
§ 15 ust. 1 w/w rozporządzenia, zgodnie z którym w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego;
Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący:
Dokumentowanie transakcji dla potrzeb podatku od towarów i usług cechuje duży formalizm. Zarówno w
odniesieniu do danych jakie musi zawierać faktura VAT, jak i terminu,w którym dokument ten należy wystawić istnieją ściśle określone zasady.
Podstawowy termin, w którym podatnik ma obowiązek wystawienia faktury określony został w przepisie § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95, poz. 798), zgodnie z którym fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, a w przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.
Ponieważ opodatkowaniu podlegają również wpłacane przed nabyciem towaru czy wykonaniem usługi zaliczki,
również w przypadku ich otrzymania podatnik ma obowiązek udokumentowania tego faktu fakturą VAT. Fakturę zaliczkową wystawia nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru czy wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę). Jeżeli faktury zaliczkowe nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawić powinien fakturę na zasadach ogólnych - czyli nie później niż w siódmym dniu od dnia wydania towaru czy wykonania usługi.
Niektóre rodzaje czynności wykonywane przez podatników muszą być udokumentowane fakturą VAT w sposób szczególny. Chodzi tu o odmienny od ogólnego termin wystawienia faktury, związany ze szczególnym momentem powstania obowiązku podatkowego w stosunku do tych czynności. Sytuacje te reguluje § 15 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. Biorąc pod uwagę powyższe oraz stan faktyczny, zgodnie z którym podatnik nie wykonał usługi i nie
otrzymał z tego tytułu ani części ani całości wynagrodzenia, a usługa wykonywana przez Stronę nie należy do usług, o których mowa w § 15 ust. 1 w/w rozporządzenia, należy stwierdzić,iż w przedmiotowej sytuacji fakturę należy wystawić nie wcześniej niż w dniu wykonania usługi.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Odpowiedzialnym za właściwe klasyfikowanie towarów i wykonywanych usług jest Podatnik.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w
art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
