Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 29 ust. 1 ... - Interpretacja - US PP 443/71/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.10.2005, sygn. US PP 443/71/05, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.08.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej kwestii opodatkowania dotacji podmiotowej stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Spółka jest producentem okien z tworzyw sztucznych, z drewna i z aluminium. Firma świadczy także usługi w zakresie kompleksowej wymiany okien. W dniu 14.04.2005 r. Spółka otrzymała - przyznaną przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - dotację współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej (program SAPARD). Dotacja przyznana została na "Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" oraz na "Tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich". Wielkość dotacji stanowi 100% kwoty wnioskowanej do wypłaty. W ramach tej dotacji Jednostce zrefundowano 50% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Dotacja ma na celu ogólne wsparcie działalności przedsiębiorstwa Spółki i przeznaczona jest na pokrycie kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników i zakupem maszyn. Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Firma zwróciła się z zapytaniem czy obrót Spółki będący podstawą opodatkowania podatkiem VAT powinien być zwiększony o otrzymaną dotację. Zdaniem Spółki opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające wpływ na cenę dostarczanego towaru lub świadczonej usługi, stanowiące w pewnym sensie rodzaj pokrycia części należności za towar lub usługę. Dlatego też Jednostka uważa, że otrzymana przez Nią dotacja nie jest związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług i jako taka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jako podstawę swojego stanowiska Spółka podała art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy podziela - przedstawione we wniosku - stanowisko Spółki. Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cene (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. W przypadku takim mamy do czynienia z dotacją przedmiotową podlegającą opodatkowaniu. Natomiast przyznana Jednostce dotacja w postaci refundacji 50% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia pn. "Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" i "Tworzenie nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich" przeznaczona jest na pokrycie kosztów Spółki związanych z tworzeniem nowych miejsc pracy tj. kosztów zakupu maszyn i innych kosztów związanych z zatrudnieniem nowych pracowników. Otrzymana dotacja przyczyni się niewątpliwie do zwiększenia rozmiarów prowadzonej przez Spółkę działalności i wzrostu osiąganych przez Nią przychodów, natomiast nie będzie miała bezpośredniego wpływu na ceny wytwarzanych przez Jednostkę produktów i świadczonych przez Nią usług. Dlatego też dotacja ta ma charakter dotacji podmiotowej i jako taka nie zwiększa obrotu Spółki będącego podstawą opodatkowania podatkiem VAT, tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Krośnie