Decyzja - Interpretacja - PP-3/i/4407/86/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.08.2005, sygn. PP-3/i/4407/86/05, Izba Skarbowa w Krakowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Decyzja


Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po rozpoznaniu zażalenia Starostwa z dnia 08.06.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 22.06.2005 r., na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Krowodrza z dnia 30.05.2005 r. nr PP1-443/27/05/1 w sprawie interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia własności nieruchomości gruntowej w ramach umowy zamiany uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanu faktycznego jest prawidłowa, zmienia przedmiotowe postanowienie w części dotyczącej podstawy opodatkowania ww. czynności uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanu faktycznego nie jest prawidłowa.


Uzasadnienie


Pismem z dnia 03.03.2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 07.04.2005 r. Starostwo zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Krowodrza z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zgodnie z przepisem art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę przenosi na rzecz Gminy S. prawo własności nieruchomości gruntowej pozostającej dotychczas w użytkowaniu wieczystym Gminy, w zamian za co Gmina przenosi na jego rzecz prawo własności lokalu oraz ustanawia udział w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej stanowiącej jej własność. Przedmiotowa zamiana dokonywana na podstawie art. 14 ust. 3, 4 i 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U. z 2004 r. Nr. 261, poz. 2603 ze zm. ) nastąpi bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości. Wartość przenoszonych przez Gminę praw wynosi 97.373,50 zł. Wartość przenoszonych przez Skarb Państwa praw wynosi 99.190,00 zł ( jest to różnica pomiędzy wartością prawa własności - 322.714,00 zł, a wartością prawa użytkowania wieczystego - 223.524,00 zł ). Zapytanie dotyczyło wyjaśnienia dwóch kwestii:
- czy powyższa zamiana podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ?
- jeśli przedmiotowa zamiana podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to czy podatek należny powinien być zapłacony od wartości prawa własności ( 322.714,00 zł ), czy od wartości przenoszonego prawa ( 99.190,00 zł. ), będącej różnicą pomiędzy wartością prawa własności i wartością prawa użytkowania wieczystego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Krowodrza w postanowieniu z dnia 30.05.2005 r., nr PP1-443/27/05/1 stwierdził, że zbycie przez Starostwo ( w ramach umowy zamiany ) nieruchomości gruntowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Jeśli przedmiotem zbycia będzie: nieruchomość gruntowa niezabudowana przeznaczona pod zabudowę będzie ona podlegała opodatkowaniu wg. stawki 22% ( art. 41 ust. 1 ustawy ), nieruchomość niezabudowana nie będąca terenem budowlanym lub przeznaczonym pod zabudowę będzie ona zwolniona z podatku VAT ( art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy ).
W przypadku czynności zamiany podstawą opodatkowania jest zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy wartość rzeczy przekazywanych przez podatnika, a nie różnica wartości między rzeczami. W związku z tym podstawą opodatkowania przy zamianie towarów będzie dla Starostwa zawsze wartość przedmiotu zamiany ( tj. wartość nieruchomości gruntowej, która pozostawała w użytkowaniu wieczystym gminy ).
Na powyższe postanowienie Starostwo zażaliło się pismem z dnia 08.06.2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 22.06.2005 r., podnosząc, że skoro rzeczą przekazywaną w ramach umowy zamiany jest nieruchomość gruntowa obciążona prawem użytkowania wieczystego to do obliczenia wartości przedmiotu zamiany ( 99.190,00 zł ) należało wartość rynkową przekazywanej nieruchomości ( 322.714,00 zł ) pomniejszyć o wartość prawa użytkowania wieczystego tej nieruchomości ( 233.524,00 zł ) uwzględniając stawkę procentową opłaty rocznej i lata niewykorzystanego okresu użytkowania wieczystego. Gdyby bowiem ww. nieruchomość gruntowa była przedmiotem sprzedaży to wartość rynkowa stanowiłaby kwotę 99.190,00 zł.

Po rozpoznaniu złożonego zażalenia oraz akt sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza:

Zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny ( Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm. ) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na druga stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Przeniesienie przez Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę własności nieruchomości gruntowej na rzecz dotychczasowego użytkownika tej nieruchomości ( Gminy S. ) w ramach umowy zamiany podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 7 ust. 1, w związku z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ).

W związku z tym, że w przypadku umowy zamiany należność każdej ze stron jest określona w naturze, to podstawą opodatkowania dostawy towarów dokonywanej w ramach czynności zamiany będzie - zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy - wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu dokonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.

W przedmiotowym przypadku wartością świadczenia dokonywanego przez Skarb Państwa w ramach umowy zamiany w postaci dostawy nieruchomości gruntowej jest wartość przedmiotowej nieruchomości gruntowej obliczona w sposób wskazany powołanym przepisem.
Zdaniem Starostwa, wyrażonym we wniosku i jego uzupełnieniu, w przypadku, gdy przedmiotem dostawy nieruchomości gruntowej na rzecz dotychczasowego byłego użytkownika wieczystego tej nieruchomości, wartość nieruchomości pomniejsza się o wartość prawa użytkowania wieczystego uwzględniającą stawkę procentową opłaty rocznej i lata niewykorzystanego okresu użytkowania wieczystego.

Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, iż obowiązek ustalenia wartości przedmiotu dostawy podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów usług w wysokości wskazanej wyżej przytoczonym przepisem art. 29 ust. 3 ustawy spoczywa na podatniku. Jeżeli zatem odrębne przepisy umożliwiają ustalenie wartości przedmiotowej nieruchomości w sposób wskazany przez Starostwo, to podstawą opodatkowania przedmiotowej dostawy będzie ta wartość pomniejszona o podatek od towarów i usług.

Dodatkowo Dyrektor tut. Izby Skarbowej zauważa, że okoliczność, iż -zgodnie z odrębnym przepisem - zamiana nastąpi bez obowiązku dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych świadczeń, pozostaje bez wpływu na ustalenie wysokości podstawy opodatkowania dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z ww. względów, kierując się postanowieniami art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej orzekł jak w sentencji.

Izba Skarbowa w Krakowie