
Temat interpretacji
Postanowienie
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpoznaniu wniosku Podatnika dnia 31.05.2005 r. o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stosowanych stawek podatku od towarów i usług w zakresie usług remontowych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Podatnik zgodnie z założonym planem inwestycyjnym realizuje zadanie polegające na wykonaniu nawierzchni drogowej oraz kanalizacji deszczowej ulicy Jodłowej. Wykonanie inwestycji jest realizowane z środków własnych gminy w 70 % oraz z środków mieszkańców w ramach Komitetów Społecznych w 30%.
Wątpliwości Pytającego budzi kwestia, czy zgodnie z zasadami art. 146 ust. 1 pkt. 2 lit. a w związku z ust. 3 pkt. 2 przywołanego przepisu Ustawy o podatku od towarów i usług, właściwym będzie zastosowanie do opodatkowania przedmiotowej inwestycji 7% stawki podatku od towarów i usług. Wnioskodawca podaje, iż wykonanie nawierzchni drogowej i kanalizacji deszczowej w ulicy Jodłowej w Rumi jest zadaniem inwestycyjnym w ramach infrastruktury towarzyszącej, ściśle związanej z budownictwem mieszkaniowym. Ulica Jodłowa jest - jak wskazuje Wnioskodawca - drogą gminną, ślepo zakończoną i służy wyłącznie jako droga dojazdowa do 20 budynków jednorodzinnych, mieszkalnych, przy której nie ma lokali użytkowych, nie prowadzi się działalności gospodarczej, nie występują przy niej również obiekty użyteczności publicznej.
W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zamierzona inwestycja winna być zaliczona do robót budowlano - montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą i zasadnym będzie w związku z powyższym zastosowanie w przedmiotowej sytuacji stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7 %.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz.535 z późn. zm. ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
Stosownie do art. 2 pkt. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W myśl art. 8 ust. 3 przywołanej wyżej ustawy, usługi wymienione na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Zgodnie z zapisem art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl zapisu art.146 ust. 1 pkt. 2 lit. a) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt. 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 cytowanej ustawy).
Zgodnie zaś z ust. 3 art. 146 przedmiotowej ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt. 2 lit. a, rozumie się:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami, i przyłączami do budynków mieszkalnych;
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę;
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
-jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Z treści przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż roboty budowlano - montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu podlegają do dnia 31.12.2007 r. opodatkowaniu stawką preferencyjną, w wysokości 7 %.
Przywołane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wskazują jednoznacznie, iż dla celu ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług przy realizacji inwestycji towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu istotne znaczenia ma związek przedmiotowej infrastruktury z budownictwem mieszkaniowym. Konieczne jest również uznanie, że budowa lub modernizacja drogi ma na celu urządzenie lub zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Oznacza to, że aby budowa czy przebudowa drogi mogła zostać uznana za budowę infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, przedmiotowe roboty muszą stanowić przedsięwzięcie z zakresu budownictwa mieszkaniowego.
Zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2000 r nr 71 poz. 838 ze zm.) droga to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynieryjnymi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno - użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym.
Drogi gminne, w myśl art. 2 ust. 1 cytowanej ustawy, są drogami publicznymi. Także ulice w ciągu dróg gminnych należą do kategorii dróg publicznych.
Z powyższego wynika zatem, iż roboty budowlano - montażowe dotyczące wskazanych wyżej dróg nie są prowadzone w ramach budownictwa mieszkaniowego i nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, są one bowiem elementem układu komunikacyjnego na terenie gminy.
W przedmiotowej sprawie, zgodnie z przedstawionym w piśmie Wnioskodawcy stanem faktycznym, ulica na której prowadzone mają być inwestycje, jest drogą gminną, ślepo zakończoną, służącą wyłącznie jako droga dojazdowa do 20 budynków jednorodzinnych, mieszkalnych, przy której nie znajdują się lokale użytkowe oraz nie prowadzi się działalności gospodarczej, nie występują także przy niej obiekty użyteczności publicznej.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie zauważa jednakże, iż do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług nie jest wystarczający fakt, iż droga obsługuje budownictwo mieszkaniowe. Zdaniem tut. Organu podatkowego, aby droga mogła zostać uznana za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, winna inwestycją być realizowaną w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego (np. Budowa dróg dojazdowych, osiedlowych). Drogi gminne nie powstają i nie istnieją w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, rozumianych w kontekście art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - choć mogą przebiegać przez obszar zabudowany - lecz są, jak wspomniano wyżej, elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy. Nie można zatem prac inwestycyjnych dotyczących dróg gminnych zaliczyć do robót budowlano - montażowych, związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.
W świetle wyżej wskazanego stanu faktycznego i prawnego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zamierzona inwestycja winna być zaliczona do robót budowlano - montażowych, związanych z budownictwem mieszkaniowym, korzystając tym samym z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7 %, za nieprawidłowe.
