POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-370/2005/US

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.07.2005, sygn. 1472/RPP1/443-370/2005/US, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60), w zakresie przepisów o podatku od towarów i usług Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 16.06.2005r., (data wpływu do tutejszego Urzędu 17.06.2005r.) postanawia


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka nabywała w latach 2000-2004 samochody ciężarowe posiadające stosowne świadectwo homologacji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami o podatku od towarów i usług Spółka odliczała w całości podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupu samochodów. Na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) samochody te utraciły, bądź utracą po wejściu w życie dotyczących ich przepisów ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz. 756), status samochodów ciężarowych. W związku z powyższym Spółka zamierza przerejestrować je na samochody osobowe, co zdaniem Spółki nie spowoduje konieczności korekty podatku naliczonego odliczonego przy zakupie tych samochodów, bowiem w momencie dokonywania odliczenia, zachowane były wszystkie warunki wymagane przepisami prawa.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stosownie do przepisu art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993r. Nr 11, poz. 50 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.04.2004r., Podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. W myśl art. 25 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie miało zastosowania do nabywanych przez podatnika samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, z wyjątkiem przypadków, gdy odsprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu tych samochodów stanowiła przedmiot działalności podatnika. Od dnia 01.05.2004r. na mocy art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535, ze zm.) podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przy czym wzór zawarty w przepisie art. 86 ust. 3 określa szczegółowe parametry pojazdów determinujące kwotę podatku podlegającą odliczeniu. Jeżeli zatem Podatnik dokonał zakupu samochodu ciężarowego, spełniającego warunki określone wymogami prawa, co potwierdzone zostało stosowną homologacją i wykorzystywał go do realizacji sprzedaży opodatkowanej, przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu tego samochodu. Uznać należy, iż skoro pojazd spełniał warunki niezbędne do dokonania odliczenia, to fakt późniejszego przerejestrowania nie ma wpływu na nabyte w chwili zakupu prawo do odliczenia.

Należy podkreślić, iż pomimo zmiany statusu z ciężarowego na osobowy oraz wpisu w dowodzie rejestracyjnym, pojazd wciąż pozostaje tym samym towarem, w stosunku do którego przy nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z czym jego ewentualna sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia kreślonego w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że zmiany przepisów art. 86 ust. 3 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 wchodzą w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. (Dz. U. Nr 90, poz. 756), czyli 22 sierpnia 2005r.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe ograny podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia albo zmiany przepisów, na podstawie których została wydana. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz po 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm./).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie