Naczelnik Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja poda... - Interpretacja - ZPI-443/40/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 19.07.2004, sygn. ZPI-443/40/04, Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), odpowiadając na pismo Spółki z dnia 16 kwietnia 2004r (wpływ do tut. Organu dnia 19 kwietnia 2004r) w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia co następuje.

Z przedstawionego w złożonym piśmie stanu faktycznego wynika, iż ,,przedmiotem działalności Spółki jest wyłącznie eksport towarów oraz eksport usług (wykonywanie usług rzeźniczych przez oddelegowany personel na terenie Niemiec)". Zdaniem Spółki dotychczasowy eksport towarów na podstawie art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), po 1 maja 2004r jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokosci 0%. Podobnie świadczone przez Spółkę usługi rzeźnickie przez oddelegowany personel Spółki w zakładzie na terenie Niemiec, zgodnie z art. 27 ust. 1 cyt. ustawy winny być opodatkowane stawką 0%". Jednocześnie Spółka wskazała, iz prowadzony na terenie Niemiec zakład dokonuje rozliczeń z tytułu podatku dochodowego zgodnie z niemieckim prawem podatkowym, jak również wystawiane przez ten zakład faktury VAT zawierają niemiecki podatek od wartosci dodanej.

W związku z powyższym Spółka zadała pytanie czy świadczone przez Spółkę usługi na terenie Niemiec będą opodatkowane wyłącznie niemieckim, czy też polskim podatkiem VAT w wysokości 0% lub 22%.

W związku z powyższym, tut. Organ wyjaśnia co następuje.

W Unii Europejskiej opodatkowanie handlu między państwami członkowskimi dotyczy także dostaw towarów w ramach jednego przedsiębiorstwa, obecnego w różnych krajach. Po spełnieniu wymaganych warunków dokumentacyjnych dostawca korzysta ze stawki zerowej, a nabywca oblicza VAT według stawki właściwej dla danego towaru u siebie w kraju. Powyższy przykład odnosi się tylko do sytuacji, gdy handlują ze sobą dwaj zarejestrowani podatnicy. VI Dyrektywa Rady z dnia 17 maja 1997r 77/388/EEC z późn. zm. przewiduje jednak także wiele innych sytuacji, w których przemieszczenie towaru między krajami Wspólnoty podlega opodatkowaniu według reguł wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Tut. Organ pragnie zauważyć, że zgodnie z art. 13 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2 - 8.

Zgodnie z ust. 2 ww artykułu przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Zgodnie z ust. 3 ww artykułu za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego. Zgodnie z ust. 4 przedmiotowego artykułu przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy:

  1. towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz;
  2. przemieszczenie towarów następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju;
  3. towary są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie transportu pasażerskiego wykonywanego na terytorium Wspólnoty z przeznaczeniem dokonania ich dostawy przez tego podatnika na pokładach tych pojazdów;
  4. towary mają być przedmiotem eksportu towarów przez tego podatnika, pod warunkiem że podatnik posiada dokument celny potwierdzający rozpoczęcie procedury wywozu na terytorium kraju, jeżeli wywóz z terytorium Wspólnoty jest potwierdzany przez urząd celny wyjścia na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  5. towary mają być przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonanej przez tego podatnika, jeżeli przemieszczenie towarów następuje na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, do którego dokonywana jest ta wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
  6. na towarach mają zostać wykonane usługi na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, na rzecz tego podatnika, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną z powrotem przemieszczone na terytorium kraju;
  7. towary mają być czasowo używane na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, w celu świadczenia usług przez tego podatnika;
  8. towary mają być czasowo używane przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, pod warunkiem że import takich towarów z terytorium państwa trzeciego z uwagi na ich przywóz czasowy byłby zwolniony od cła. Zgodnie z ust. 5 ww artykułu w przypadku gdy ustaną okoliczności, o których mowa w ust. 4, przemieszczenie towarów uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 13 ust. 6 cyt. ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, który zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów i został zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Ustawa z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług posługuje się pojęciem transakcji wewnątrzwspólnotowych wyłącznie w odniesieniu do transakcji towarowych czyli wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Tym samym świadczenie usług na rzecz podmiotów z Unii Europejskiej nie stanowi transakcji wewnątrzwspólnotowej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Opodatkowaniu podlega, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast przedmiotowe usługi Spółka świadczy poza terytorium kraju.

W takiej sytuacji, miejscem opodatkowania tych usług jest miejsce świadczenia, co wynika z art. 27 ust. 1 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 cyt. ustawy miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Zgodnie z ust. 2 pkt 3 lit. d w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Przepis ten wskazuje, że jeżeli podmiot poza siedzibą dysponuje również w innym kraju stałym miejscem prowadzenia działalności, polegającej na świadczeniu usług i w tym miejscu wykonuje przedmiotową usługę opodatkowanie następuje w miejscu gdzie posiada to stałe miejsce . W przypadku Spółki ,,GALPEX II" sp. z o.o. miejscem tym jest terytorium Niemiec, gdzie usługi winny być opodatkowane zgodnie z obowiązującymi tam przepisami.

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ww ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnik ma również prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:

  1. dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;
  2. czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

Odpowiadając na kolejne pytanie dotyczące rozliczeń z tytułu eksportu towarów i usług wykonanych do dnia 30 kwietnia 2004r , za które zapłata nastąpiła po 25 maja 2004r, należ stwierdzić, że zgodnie z ustawą z dnia 8 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegały czynności wymienione w art. 2 tej ustawy i dla tych czynności określone zostały właściwe stawki podatku. Wykonanie przez podatnika czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powoduje obowiązek rozliczenia podatku według stawek obowiązujących w dniu wykonania tych czynności.

Zatem w przypadku czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, które zostały wykonane przez podatników przez dniem 1 maja 2004r., dla których obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstał po dniu 30 kwietnia 2004r - czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania, tj. przed dniem 1 maja 2004r.

Zgodnie z powyższym Spółka nie ma obowiązku wystawienia faktur korygujących do faktur wystawionych w kwietniu 2004r. Podatek należny wynikający z faktur wystawionych w kwietniu, winien zostać zadeklarowany w rozliczeniu za miesiąc w którym powstał obowiązek podatkowy.

Odpowiedź zgodna jest ze stanem prawnym aktualnym na dzień jej udzielenia.

Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy